14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    roy2

ssd extern of extra DDR3 RAM

Wegens probleem op OMT ben ik mijn topic + antwoord van BigZ kwijt vandaar nogmaals: Bij gebruik van logic pro x heb ik regelmatig “Drive I/O 100%” waardoor het project stopt, dit meestal bij audio weergave.Dan heb ik mijn project met audio gesaved op een externe HD seagate ultra slim op een USB3,0 poort en heb de indruk dat het iets vlotter werkt. Als ik nu ipv een HD een SSD extern aansluit op die USB3,0 poort zal dit resulteren in een vluggere leescapaciteit? of blijft dit ongeveer hetzelfde, die USB3,0 kan maar 5Gbps lezen dus HD of SSD? Ook dacht ik om meer DDR3 ram bij te plaatsen ,volgens BigZ zal dit niet veel uitmaken in dit geval.

Kan iemand me verder helpen?

iMac 27″ late 2013 met USB3,0 en thunderbolt 1

Dank

Bijdrager
    roy2

geheugen

Bijdrager
    roy2

Sleutelbeheerder
    Night

De Ultraslim die jij hebt, kan een datatransfer aan van zo’n 120 Mb/sec*.

USB 3 kan 4,8 gbps aan, dus zo’n 600 Megabytes per seconde*.

Een beetje SSD haalt met gemak snelheden boven de 500 Mb per seconde.

Daar win je dus ruwweg een factor 4 qua snelheid mee ten opzichte van je huidige opstelling.

*) in de meest optimale condities

Bijdrager
    fnk

Heb je al overwogen om je samples en dergelijke te verplaatsen naar een andere harde schijf.

https://support.apple.com/en-euro/HT208892

Ik heb mijn Logic en Native samples op een externe SSD gezet zodat ik ruimte op mijn interne SSD beter kan gebruiken.
    Verplaatsen Native was iets complexer.

Bijdrager
    roy2

Bedankt Night, ik zal me een externe SSD aanschaffen ik dacht aan Samsung T5 of is er iets meer geschikt voor iMac? er is wel een thunderbolt 1 poort.

Aan “fnk” ik dacht ook om mijn samples t e verplaatsen, momenteel save ik mijn project met de gebruikte samples en audio files op mijn externe schijf ( volgens mij min of meer hetzelfde of gans de bibliotheek te verplaatsen?)

Sleutelbeheerder
    Night

Thunderbolt 1 draait met zijn 10 gbps natuurlijk rondjes rond de 4.8 gbps van USB3. Dus als de financiën het toelaten is en externe SSD met TB1 aansluiting natuurlijk te prefereren 🙂 De T5 kan dat ook makkelijk aan.

Bijdrager
    roy2

Kan ik die T5 aansluiten op die TB 1 poort ? ik zag de Transcend USB 3.1 Gen 2 Type C maar kan ik die aansluiten op USB 3.0? Al die verschillende USB’s ik begrijp er niets meer van

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    fnk

Nee je verplaatst dan de gehele basis bibliotheek naar een andere plek en als je alles hebt gedownload is dat 72 gig extra ruimte.
    En Native is 500 gig aan sampels geweest….

Should You Store Your Sample Libraries on an External Hard Drive?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>roy2 op 13 september 2020 om 16:59</p>
    Kan ik die T5 aansluiten op die TB 1 poort ? ik zag de Transcend USB 3.1 Gen 2 Type C maar kan ik die aansluiten op USB 3.0? Al die verschillende USB’s ik begrijp er niets meer van

Helaas niet. De T5 wordt naast USB geleverd met een TB3 stekker. Maar dat is een ander type dan TB1.

Bijdrager
    roy2

Zou de T7 beter zijn dan de T5 in mijn geval (aansluiting USB3,0)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Die is erg duur en eigenlijk weggegooid geld want de Mac zelf heeft een tragere USB dan die T7 dus je Mac is hier de flessenhals.

Bijdrager
    roy2

Bedankt voor de tip

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.