10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Hessel89

SSD exprescard traag na ''alle lege ruimte wissen en overschrijven met nullen''

Ik heb een expresscard ssd in mijn macbook pro waarvan ik OSX boot.
    Ik had de schijf net wat opgeruimd en ik denk ik maak het af door
    ”wis alle lege ruimte en overschrijf 1 x met nullen” te selecteren in
    schijfhulpprogramma.

Nu is is hij super traag met opstarten!

normaal start ie met 10 seconden, nu een volle
    20/25 seconden.

wat nu? om nou weer meteen OSX te moeten installeren zie ik ook niet zitten..

Bijdrager
    madcat

heb je het toevallig ook “gedefragmenteerd”, OSX heeft zo zijn eigen algoritme om zaken sneller te laten verlopen, reboot nog maar eens een keertje en je zal zien dat het nu al wat sneller zal gaan.

Bijdrager
    iep

BIj gebruik van ssd’s is het van groot belang om je te beseffen dat hoe meer data je erop zet hoe minder snel hij wordt. Een hdd doet dat ook maar lang niet zo erg als een ssd. Het probleem is alleen een stuk erger omdat bij verwijderen van gegevens de data niet echt weg wordt gegooid maar gewoon wordt gemarkeerd als “mag overschreven worden”. De cellen blijven dus gevuld waardoor het traagheidsprobleem in stand wordt gehouden. De oplossing is dan ook heel simpel: de cellen weer leeggooien en dat is exact wat dingen als TRIM en Garbage Collection (GC) doen.

Wat je hier nu gedaan hebt is alle lege cellen met data (een 0) vullen waardoor de ssd een stuk trager wordt. Je zult nu die cellen weer leeg moeten zien te krijgen middels Garbage Collection want TRIM werkt niet. Dat is heel eenvoudig te doen omdat het automatisch z’n werk doet als je computer een tijdje staat te niksen. Kortom, ff een paar uur met je handjes er van afblijven en klaar.

Bijdrager
    broodplank

Precies, heel goed uitgelegd man! Gewoon een nachtje aanlaten staan en dan zal je gelijk verschil merken!

Bijdrager
    Hessel89

thanks voor de reakties! dat stelt me gerust:)

viel me inderdaad op dat mn mac steeds sneller opstartte na maanden niks aan het systeem te veranderen! dat doet OSX zelf dus! handig!

Bijdrager
    Moriarty

Ter volledigheid: volledige TRIM ondersteuning zal volgen in 10.7.

Bijdrager
    LighScan
    Moriarty op 21 april 2011

Ter volledigheid: volledige TRIM ondersteuning zal volgen in 10.7.

Heb je hier een bron voor?

Bijdrager
    iep

Dat is niet met zekerheid te zeggen. Wat men nu heeft is TRIM ondersteuning voor Apple ssd’s in de 2011 versie van de MacBook Pro. Dit werkt ook al in 10.6.7 voor die versie (waarschijnlijk dat er daarom een aparte 10.6.7 versie was voor deze Macs). In Lion Developer Preview 1 en 2 zit deze ondersteuning ook al. Aangezien Apple het hele traject van hardware en software in handen heeft is het niet ondenkbaar dat hun TRIM implementatie helemaal is afgestemd op de ssd’s die ze zelf gebruiken. Daardoor wordt het al vrij lastig om ze voor niet-Apple ssd’s te gebruiken omdat dit de nodige problemen met zich mee kan brengen. In dat geval zal Apple het ook niet inschakelen voor niet-Apple ssd’s. Maar voor hetzelfde geld is men nu met de Apple ssd’s aan het testen en gooien ze het dadelijk bij de final release open voor alle ssd’s. Omdat echter iedere ssd die je vandaag de dag kunt kopen zowel Garbage Collection als TRIM kan doen is het nou niet echt noodzakelijk om TRIM in OS X te hebben. Dat Garbage Collection doet hetzelfde en werkt even goed.

Bijdrager
    BoniMacX

Heb ook een SSD expresscard in men MBP die ik nu ga wissen voor verkoop compleet met men MBP 15inch van eind 2008 en vond dit nog: “I have noticed some slow down from time to time. When that happens I use the “erase empty space” feature in Disk Utility to clean the disk which essentially does what TRIM support would do automatically.”
    bron: http://greyspaces.net/2010/09/09/wintec-filemate-96g-expresscard-34-ssd-review/

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.