16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Diggler

SSD erbij plaatsen, mini 2012

Vandaag ontvang ik mn 850 evo 250gb voor in de mini2012. Die oude 500gb wil ik wel erin houden voor data, dus probeer vanavond de ssd erbij te zetten volgens tutorial. Dien ik deze ssd eerst nog via usb te formatteren?

Nu heb ik net een clean install gedaan op de oude hd, staat verder niets belangrijks op. OSX van oude hd kan dus gewist worden, hoeft niet gekloond want er staat toch niets op. Na het erbij plaatsen van de ssd, hoe gaat het dan verder in zn werk?

vraagt OSX bij opstarten wat ik wil doen? Kies ik dan bv de opstartschijf zelf, recovery over internet op de ssd en dan upgraden naar el capitan? Of moet ik nu eerst voorwerk doen en een opstart usb maken met el capitan daarop?

wat is de simpelste en snelste manier om uiteindelijk

– El Capitan op de SSD te hebben staan en dat de mini daarop boot
    – de 500GB HDD (leeg) als dataschijf te hebben

?

Thx!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Er is standaard geen mogelijkheid om beide disks aan te sluiten!!!

Bijdrager
    RobApple

@JoopJoopJoop

Een SSD erbij plaatsen met behoud van de reeds aanwezige HDD is geen enkel probleem, werkt perfect.

Bijdrager
    SunKeeper

2012 Macs hebben allemaal Internet Recovery, dus al stop je er allemaal lege schijven in, dan nog wordt het automatisch gereed gemaakt en kun je installeren via internet.

– Vooraf buiten de Mac formatteren niet nodig
    – USB-startsticks al helemaal niet nodig! (een nieuwe auto start je toch ook niet met een handslinger als het elektrisch kan?)

Wat je doet (in jouw geval) is SSD installeren, als je opstart krijg je een waarschuwing dat je moet formatteren via Schijfhulpprogramma. Daarna ga je naar de Mac App Store > Aankopen en installeer je de gewenste OS X-versie, let op dat je de doelschijf aanpast naar de SSD.

Na installeren zorg je dat je standaard opstart van de SSD (Systeemvoorkeuren >Opstartschijf) en kun je daarna de harde schijf wissen als dat een lege schijf moet worden.
    Als je van de SSD bent opgestart kun je die op dat moment niet wissen, dus je kunt het niet fout doen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@RobApple

Er staat NIET STANDAARD, jouw commentaar is dus onjuist en slaat niet op mijn waarschuwing!!!

Eerst goed lezen dus…..

Wilde je misschien sluikreklame maken voor OWC?

Bijdrager
    RobApple

@JoopJoopJoop

“Er is standaard geen mogelijkheid om beide disks aan te sluiten!!!”.

Wat moeten Mac mini gebruikers met bovenstaande tekst, wat heeft dat voor nut met alle respect?

Schieten ze niets mee op.

Mijn reactie is volkomen juist, het kan wel via een Data Doubler, dat is duidelijk, daar kunnen Mac mini gebruikers wel verder mee.

Of dat nou standaard is of niet, hiermee kunnen gebruikers hun doel bereiken, 2 opslageenheden in 1 Mac mini 2012 6,1 of 6,2.

Bijdrager
    KR1275

Je moet je wel realiseren dat de SATA-kabel niet in je mini aanwezig is. Die zul je nog moeten kopen. Her en der kun je op internet de extra SATA-kabel vinden. Vaak zit het gereedschap er bij. Meer dan 20€ zal het niet worden. Je hebt die wel nodig als je beide schijven wilt blijven gebruiken. De SATA-aansluiting zit op het moederbord en de 2012 mini heeft altijd ruimte voor 2 schijven.

Je kunt via eerdergenoemde data recovery vanaf internet een schone installatie doen, maar je kunt natuurlijk ook een backup maken en die daarna terugplaatsen op je SSD.

Zet OS en als je programma’s op de SSD. Daar heb je heel veel baat bij. De mini wordt super snel.
    Je OS en programma’s op de HD laten staan, heeft natuurlijk geen zin. Je hebt alleen baat bij de snelheid als het om lezen/schrijven van data gaat en dat gebeurt vooral bij opstarten. Je hele systeem wordt heerlijk ‘vloeiend’. Zelfs complexe apps starten in no-time op en mijn mac is binnen 10 seconden paraat!

Bijdrager
    TheBigZ

@Joop^3: Hoezo voor OWC? In NL bestellen kan ook.

Bijdrager
    KR1275

Veel te duur. Kijk op ebay of marktplaats. Ik heb er iets meer dan een tientje voor betaald en werk er al mee sinds de 2012 werd geïntroduceerd.

Volgens mij moet je zoeken op bottom cable mini 2012.

Bijdrager
    computer space

Volg niet die OWC tutorial, dan ben je op slopershoogte. SSD kan er gewoon los ingeschoven worden, je hoeft enkel de airportgrill los te maken.

Bijdrager
    Diggler

Dank allen tot zover. Handige info!

Als ik beide schijven wil gebruiken zal er toch een kabeltje aangeschaft moeten worden lees ik. Zie zo’n installatiesetje op MP voor 19,- (mini 2012 server maar past ook denk ik)

Dan ga ik idd voor de easy way, zonder MoBo eruit te schuiven

Als iemand ergens nog een compleet setje vindt…

Bijdrager
    Diggler

Hmm kleine schroefje vd fan (als je er recht tegenaan kijkt: de onderste, rechts) wil niet loskomen, slipt. Draait door tot op/in moederboard…

suggestions anyone?

Bijdrager
    computer space

Fan hoeft er ook niet uit.

Bijdrager
    Diggler

Heb je mss ergens een linkje naar een how-to? Youtube oid(y)

Bijdrager
    Brombeer

https://www.ifixit.com/Guide/Installing+Mac+Mini+Late+2012+Dual+Hard+Drive+Kit/11713

En lees ook de reacties eronder, want daar staat wat je tegen kunt komen dat niet in de oorspronkelijke handleiding staat.

Bijdrager
    Diggler

Thx all. Ging redelijk easy. Bovenste twee schroefjes van de fan los, daarna het antennedeksel (2×2 schroefjes in totaal). HD connector losgepulkt van mobo, sticker eraf en SATAconnector los van oude HD en aan nieuwe SSD geprikt. Stickertje erop en in de mini geschoven. Daarna de connector weer aan mobo gedrukt, schroefjes weer terug en klaaaaarrrrr

Gaat als een speer nu, opstarten in 15 sec

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.