10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Laurensblom

ssd en hdd

Ik wil een losse SSD aan mijn iMac 27 inch uit 2015 aansluiten vanwege de snelheid. Kan ik dan OSX op die SSD zetten en de harde schijf van mijn iMac als opslag gebruiken? En zo ja hoe groot moet die SSD dan zijn? En kan ik ook een niet-Apple SSD gebruiken?l

Bijdrager
    Rickconga

Ik heb een iMac mid 2011, en mijn OS staat op een externe thunderbolt ssd .
    Dit werkt allemaal wat sneller dan de interne 2 tb hd, die ik gebruik voor opslag.
    Ik heb zelf een 500 gb ssd , maar denk dat 250 meer dan genoeg is als je er ook nog wat progs
    op wil zetten.

Sleutelbeheerder
    Night

250 GB is inderdaad meer dan voldoende voor alleen het OS en je apps. Zorg wel dat je je foto en muziek bibliotheken ook op de HDD zet; standaard staan deze nl. in je home folder (dus op je systeemdisk). En zorg voor een goede backup;-)

En ja, je kunt ook 3rd party SSD’s zonder problemen gebruiken. Kijk maar even op Google of op dit forum welke merken worden aanbevolen.

Bijdrager
    Laurensblom

Ik heb de creative cloud van adobe en verder nog veel andere programma’s dus misschien toch 500GB? En wat is een goede externe SSD?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Laurensblom op 06 juni 2016

Ik heb de creative cloud van adobe en verder nog veel andere programma’s dus misschien toch 500GB?

Misschien dat de beste oplossing is om eerst eens te kijken hoeveel schijfruimte je op het moment ook echt in gebruik hebt, en dan daarnaar de SSD te kopen? Het lijkt me nogal onzin om bijvoorbeeld een 500 GB schijf te pakken terwijl je „maar” 100 GB gebruikt en niet van plan bent iets met de overige 400 GB te doen.

Bijdrager
    Timm

Minstens 250Gb, raad ik je aan ik heb dat ook en 50 voor windows gereserveerd en 70 gb over.

Sleutelbeheerder
    Night

Je hebt voor de complete CC suite ‘slechts’ 10,5 GB nodig (volgens de Adobe site) en OSX El Capitan vergt bijna 9 GB. Dat valt dus in het niet op die 250 gb. Je houdt dus nog een kleine 230 GB over. 500 GB lijkt me dus zwaar overdreven.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Let wel even op hoe je deze aansluit aan je mac, usb met een standaard usb controller zal je niet de gewenste snelheid opleveren.

Bijdrager
    Lucide-B

ik heb voor mijn OS een SSD van 120 GB.
    je kan met symbolic links je home folder op een gewone harddive zetten.
    OS X 10.11 El Capitan neemt dan nog geen 34 GB in beslag dus op mijn SSD is nog 86 GB vrij.

Bijdrager
    Lucide-B

oh ja.. vergeet TRIM niet aan te zetten.
    Dit kan sinds El Capiten gewoon met terminal en staat standaard uit voor niet-apple schijven

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.