23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    Gitte65

[Opgelost] SSD: bestandsysteem niet herkend?

Bij het installeren van de laatste update High Sierra 10.13.5 en iTunes 12.7.5 op mijn iMac 27″ uit 2012 is er iets vreselijk misgegaan. Ik hoorde een heel luide alarmtoon, maar het installatieproces leek gewoon door te gaan.

Helaas is het toch niet goed afgelopen en zat ik tegen een grijs scherm met verbodsteken aan te kijken.

cmd-alt-r gedaan en om via internet recovery mijn TM backup terug te zetten.

Gebprobeerd de systeembestanden op mijn SSD te laten zetten, maar op de een of andere manier wordt die niet herkend?

Deze SSD is er ± 2 of 3 jaar geleden bij ingezet.

Goed, toen bij schijf-EHBO gekeken, en daar zie ik dit:

Herstellen lukt niet, krijg de melding: Herstellen volume is mislukt: Bestandsysteem niet herkend.

Dus blijkbaar is er iets mis met de SSD? Deze is tijdens upgrade naar High Sierra omgezet naar AFPS.

Kan iemand mij helpen?

Ik heb naast de TM backup ook nog een CCC backup van 1 week oud, maar als de SSD niet in orde is, maakt dat denk ik ook geen fluit uit?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  Gitte65.

Bijdrager
    Gitte65

En dit zie je wanneer ik de 480.1 GB schijf selecteer (dat is de SSD-schijf) ipv “disk1s2 (dat was ook niet de originele naam overigens).

Zou opnieuw partitioneren helpen? Of schijf wissen? Maar kan niet voor AFPS indeliing kiezen, of gaat dat dan automatisch? Ik kan alleen kiezen uit: Mac OS uitgebreid (3 versies), MS-DOS (FAT) en ExFAT.

Dan voor de bovenste kiezen? (Mac OS uitgebreid (journaled)

Bijdrager
    TheBigZ

Gelukkig heb je diverse backups.

Ik zou inderdaad de gehele SSD wissen, en opnieuw proberen.

.

Als je per se APFS wilt hebben, en je kunt dat nog niet kiezen vanaf je recovery partitie, zou je eerst een High Sierra Installer USB kunnen maken, en vanaf de USB opstarten.

https://www.macworld.com/article/3204672/macs/how-to-create-a-bootable-macos-high-sierra-installer-drive.html

Bijdrager
    Shmoo

Lijkt mij ook sterk dat de SSD stuk is ik denk dat je gewoon te maken hebt met een beetje pech dat de SSD het APFS is verloren of wat dan ook.

Bijdrager
    Gitte65

Ik vrees dat ik wel weer naar APFS moet om de systeemgegevens terug te kunnen zetten, anders is mijn TMbackup niet meer compatible?

Ik heb ondertussen ook nog hulp uit andere hoek ontvangen. En heb de SDD gewist en ben nu bezig met het opnieuw installeren van High Sierra (moest wel eerst van Lion naar El Captain) maar denk dat ik ook maar een USB installer ga maken (bedankt voor de link! @thebigz ) in geval dat. Want via internet recovery kan ik dus alleen maar Lion terugzetten en ik denk dat dit ook de reden is dat de installer de SSD niet herkende. Dus dat daar eigenlijk iets mee aan de hand was. Maar goed, dat is een beetje mosterd na de maaltijd nu….

Hopelijk draait alles straks weer als een tierelier! Gelukkig heb ik nog een MBP als reserve machine, dus de paniek valt nog mee…

Bijdrager
    Gitte65

Shmoo, jou reactie kwam blijkbaar terwijl ik de mijne zat te typen.

Maar met de SSD is inderdaad niets mis, ik heb er net Lion en El Captain opgezet en dat ging zonder problemen. Vraag is nu wel, waarom het met die laatste update misging en bij de updates daarvoor niet…. die laatste update sla ik dus maar even over.

Bijdrager
    Shmoo

Waarschijnlijk omdat de software engineers die nog steeds bij Apple werken, niet meer van zulk hoog niveau zijn als wij graag zouden willen doen geloven. 🤫

Bijdrager
    Gitte65

Ik ga je bijna geloven Shmoo…. De migratie assitent zet haast niets over en zeker geen bestanden en om de een of andere onverklaarbare reden kan ik ook niet bij de gegevens in TM want het lukt (na invoeren van het juiste WW) blijkbaar niet de gegevens te decoderen?… mijn god, wat een ellende.

Gelukkig staat alle data nog wel op de andere interne HDD en gebruikte ik de SDD ‘slechts’ voor programma’s die ik ook op mijn MBP heb staan, maar moet nu wel alles handmatig gaan downloaden (veel programma’s komen ook niet uit Applestore, dus ik ben nog wel ff bezig).

Ah, na enige tijd toont de TM-schijf via Finder toch wel de inhoud van de SDD schijf; kijken of ik het handmatig terug kan zetten.

Had m’n zondag toch graag anders besteed.

Moderator
    Night

Ik snap iets niet. Ik zie dat je een vreemd volume hebt geselecteerd, terwijl de Macintosh HD er vlak boven staat. En daar heb je mijns inziens toch de update op uitgevoerd. Of heb ik het nu mis?

In het geval dat je wel degelijk op dat volume moet zijn, zou ik deze gewoon wissen en vanuit Recovery Mode macOS High Sierra opnieuw installeren. Dat is automatisch de laatste revisie, dus 10.13.5. Tijdens de installatie wordt je dan gevraagd of je de TM backup wil terugzetten. Ja dus, in jouw geval.

Bijdrager
    Gitte65

@night, heel oplettend van je!

Mijn systeembestanden zijn na het inbouwen van de SSD (de geselecteerde schijf op die afbeelding) naar de SSD schijf verhuisd, daar staan nu ook alle programma’s, de (originele) interne HDD gebruik is sindsdien als interne HDD.

Nadat ik de SSD schijf gewist had kon ik daarna wel de SSD schijf selecteren om daar de updates op te laten installeren. Via recovery kon ik enkel maar Lion installeren en vervolgens via Maverick naar High Sierra. Maar het laten terugzetten van de data lukt dus niet, dan worden er maar een paar instellingen overgezet en amper data (die ik nu ook niet terug kan vinden). En ook Time Machine kan mijn TM-backup niet openen (die kan hem niet decoderen oid)….

Dat is nog wel een probleempje, want er stond op de SSD wel een paar mappen met waardevolle info, maar kijken of ik die nog terug kan vinden via Finder… of anders staat het misschien nog op Backblaze.

Gelukkig is de TM-schijf via Finder wel te benaderen en kan ik hopelijk handmatig alle data terug zetten. Hij is nu druk aan het kopiëren. Fingers crossed

Moderator
    Night

Dat je TM backup niet te openen is kan komen doordat die is aangemaakt met (voor Apple) een andere gebruiker. Maar als het goed is kan je wel tijdens de HS installatie gebruik maken van die backup. Het voordeel daarvan is dat je dezelfde gebruikersnaam blijft houden en alle passwords etc. die daaraan in deSleutelhanger gekoppeld zijn. Ik zou dan ook opnieuw proberen een schone installatie van HS uit te voeren. Mocht deze vanuit Recovery Mode niet beschikbaar zijn, download hem dan gewoon uit de App Store en zet de installer op de Macintosh HD. Dan kan je hem van daar af installeren op de SSD. De TM backup loopt niet weg;-) Ook de map met belangrijke spullen kan je gewoon terugvinden door even op backblaze.com in te loggen en evt. naar een tijd te ‘springen’ waarop die map in ieder geval nog aanwezig was.

Bijdrager
    Gitte65

@night bedankt voor het meedenken! Heel fijn!

Sleutelhanger werkt gelukkig wel, dankzij iCloud en mijn MBP (denk ik), en ook al mijn mailaccounts zijn werkend, dus dat is al een goed begin. Daarom ben ik wel een beetje huiverig om nu jouw voorgestelde actie te gaan ondernemen, terwijl het er naar uit ziet dat ik de iMac weer werkend aan het krijg ben…. (ben er overigens al sinds 11.00 u. mee bezig). Maar mocht ik die belangrijke bestanden vanavond nog niet teruggevonden hebben dan ga ik jouw suggestie zeker uitproberen.

Ik heb gebruik nu overigens dezelfde accountnaam als hiervoor. Dus dat zou voor TM toch geen verschil moeten maken?

Krijg ineens nog een ander idee: ik kan de TM-schijf ook aan mijn MBP hangen en op die manier de TM backup van mijn iMac bekijken (moet ik reservekopie maken wel eerst uitschakelen denk ik)?

Bijdrager
    Gitte65

Even updeetje: heb toch maar Night’s raad opgevolgd en HS opnieuw geinstalleerd, want naast wat waardevolle mappen miste ik ook al mijn programma’s die ook op deze SSD schijf stonden. Helaas kon ik tijdens/na installatie niet kiezen voor overzetten van een TM backup …. meteen werd mijn eigen account geopend, dus dat leek ook niet echt op te schieten.

Daarom er voor gekozen om via Recovery een TM herstel te doen en wonder boven wonder kon ik nu wel de juiste schijf kiezen (dat lukte de hele dag maar niet, bleef maar hangen in de WW fase). M’n iMac is nu bezig met alle bestanden aan het terugzetten en dat zal, volgens opgave, nog zo’n 7 uur in beslag nemen, maar ben al blij dat ik tot dit punt ben gekomen, want dat is al verder dan tot nu toe gelukt is. Met een beetje mazzel is alles dan morgenochtend klaar voor gebruik. ….

Welterusten allemaal!;-)

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  Gitte65.

Moderator
    Night

Waarschijnlijk heb je niet gekozen voor ‘schijf wissen’ alvorens de installatie te starten. Dan wordt alleen het OS overschreven, zeg maar ‘ververst’.
    (zie ook punt 9 stap 2)

TM herstel is inderdaad in dit geval de makkelijkste methode.

Bijdrager
    Gitte65

@night dat klopt, ik heb inderdaad de schijf niet eerst gewist…. lekker bezig weer (waar is de slaat-zich-voor-z’n-hoofd-smiley)?

Maar goed, alles werkt nu in ieder geval weer, enige probleempje is dat ik de laatste update er door het terugzetten nu nog niet heb op staan, maar daar wacht ik nog wel even meer tot ik wat meer tijd heb voor eventuele calamiteiten… Ik weet nu wat ik moet doen (en wat niet)  ;-)!

En ik heb een opstartschijf op USB gemaakt. Dus volgens mij ben ik nu echt op alles voorbereid!

In ieder geval bedankt voor je tips en de link naar de troubleshoot pagina, die ga ik meteen even opslaan.

Moderator
    Night

Graag gedaan. En misschien als tip: als je alles gecontroleerd hebt op juistheid (en je niets mist) kun je alsnog een TM backup maken. Een update mag dan geen probleem meer zijn: mocht er toch onverhoopt iets mis gaan (wat ik niet verwacht, na de verse installatie) kun je die TM backup gewoon gebruiken. En als de update gewoon normaal verloopt zal TM na opstarten ook zijn backup updaten naar de laatste OS versie.

Bijdrager
    Gitte65

Ja, goed plan! Bedankt weer voor deze tip.

Kan alleen nog geen nieuwe TM backup maken, die is TM namelijk aan het “decoderen”? en staat pas op 28%…. (is daar gisteren rond 11.00 u. mee begonnen) ben bang als ik dit proces afbreek (als dat al kan) de data op de schijf misschien niet meer te beschikbaar is.

Dus ik moet nog even geduld hebben.

Moderator
    Night

Inderdaad. Dat kan ooit wonderlijk lang duren. Maar geduld is een schone zaak;-)

Bijdrager
    Gitte65

Voor wie het interesseert ;-).

Het decoderen heeft in totaal 5 hele dagen geduurd! Vervolgens meer dan 24 uur moeten wachten tot TM de backup had opgeschoond. En ettelijke uren totdat de backup helemaal up-to-date was.

Maar goed, alles functioneerde en de backups waren in orde dus heb nog een keer geprobeerd de updates te installeren en dat is zonder problemen verlopen.

Enige rare is wel dat ik afgelopen week een melding ontvangen heb dat er een probleem was gevonden, maar kon niet zien welk probleem want kon het bestand niet openen. Het bijbehorende bestand werd efficheck.dump genoemd….

Iemand enig idee wat dat is? Moet ik me zorgen maken? Malwarebytes al gedraaid, maar die vind niets.

Moderator
    Night

Weet je zeker dat het EFFIcheck en niet EFIcheck is?

Meer info hierover vind je hier:

https://www.macrumors.com/2017/09/25/macos-high-sierra-weekly-efi-security-check/

The “eficheck” tool sends the binary data from the EFI firmware, and preserves user privacy by excluding data which is stored in NVRAM. Apple will then be able to analyse the data to determine whether it has been altered by malware or anything else.

Ik vermoed dan ook dat dit een dump is van je oude OS, en dat zal inderdaad leiden tot een foutmelding omdat je nu een andere versie macOS hebt. Bestand verwijderen. en Eficheck zal het wel weer een keer opnieuw aanmaken.

Bijdrager
    Gitte65

@night: heel oplettend weer! Het is inderdaad EFIcheck met 1 vee ;-). Kon er al niets over vinden op het internet…. ahum.

Het zag er precies zo uit als op de afbeelding die je geplaatst hebt, thanks! En ook bedankt voor de link! (die had ik met de juiste schrijfwijze ook zelf wel moeten kunnen vinden….)

Ik ga het bestand naar de prullenmand dirigeren. En hopelijk hoef ik dan voorlopig OMT niet meer lastig te vallen ;-).

Moderator
    Night

Als je tegen problemen aanloopt ben je altijd welkom;-)

(Zonder problemen ook, overigens:-P )

Bijdrager
    Gitte65

Fijn om te lezen!;-) Helaas nodigt OMT in de huidige vorm niet meer zo uit voor zomaar even lezen of reageren…

Maarrrr…. ik heb een probleem;-) (of niet), ik kan het bestand eficheck.dumb niet vinden. Ik heb al met Shift+Cmd+> gezocht naar verborgen bestanden.

Volgens mijn screenprint zou dat bestand moeten staan in: Macintosh SSD>private>tmp>eficheck_metontzettendlangnummer

Ik kan alles t/m de tmp-map vinden, maar daar staat dus niet die eficheck-map in….

Nu denk ik niet dat dit een probleem zou zijn, maar toch gek dat zoiets dan zomaar verdwijnt? Of dat is gebeurd na de update van vandaag, dat zou natuurlijk ook kunnen. Dus dan is er blijkbaar geen probleem meer (als dat er al was).

Sjucht!

Vind computers en met name de Mac geweldige apparaten, maar ze moeten geen dingen gaan doen die ik niet begrijp, daar krijg ik de zenuwen van.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.