30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    wouterdabomb

SSD als standaard in nieuwe iMac

Hallo OMT’ers,

Ik ga 26jan een iMac kopen, die van 2,5GHz met 16GB RAM,
    Maar nou snap ik zelf ook wel dat 5400rpm niet voldoende is voor wat ik wil,
    Ik wil daarvoor gewoon SSD,
    Maar is het ook mogelijk om die SSD, zonder allemaal ingewikkelde manieren in te stellen als “basis” schijf?
    Want dat zou ideaal zijn, gewoon met een thunderbolt draadje:)
    En dan gebruik je die 1TB voor de opslag van video’s en de SSD voor de programma’s

Misschien sorry voor typfouten, zit nu op m’n iPod:)

Btw voor mensen doe ook eerdaags iets bij MediaMarkt gaan kopen, dit hebben jullie niet van mij; maar 26 en 27 misschien ook 25 komen de BTWdagen;)

Bijdrager
    menu

Ja je kan het systeem installeren op een externe harde schijf en daarvan opstarten.

Bijdrager
    wouterdabomb

Is dat moeilijk te doen, en werkt alles dan verder het zelfde,
    Of zijn er -punten, en wat als de externe SSD schijf kapot gaat, wat dan?

Inactief
    Anoniem

Op zoek naar een uniek design accessoires of coole gadgets voor je iPhone? IPhone-accessoires en mobiele telefoon accessoires! Authentic! De absolute laagste prijs! Niet te missen! http://www.188.fm/2n

Bijdrager
    Joeri.v

Ik werk op de manier die jij wil, namelijk met een externe ssd aangesloten via thunderbolt, os en alle programma’s staan op ssd, thuismap staat op hdd. Werkt perfect, booten en opstart van programma’s gaat heel snel, gewoon doen

Bijdrager
    MacAnarie

Waarom geen FusionDrive eigenlijk? Kost wat, maar dat geld ben je ook kwijt voor een SSD al dan niet in behuizing en een Thunderbolt kabel.

Bijdrager
    wouterdabomb

Ben 15, (net) heb heel hard gespaard voor een iMac,
    En ik wou hem wel met 16GB RAM, dus ik kan geen 2,9GHz nemen, laat staan met fusion drive
    Maar stel de. SSD gaat zomaar kapot, wat dan? Moet je dan nog een andere speciale schijf hebben of hoe werkt dat?, want je weet het nooit, en blijft je garantie en alles gewoon nog?

Bijdrager
    langbeest

Ehhhhh bij de mediamarkt kan je toch alleen maar standaard configuratie’s kopen.?
    Dus wachten op de btw dagen heeft volgens mij geen zin.
    Als het anders is dan wil ik dat graag weten.

Bijdrager
    wouterdabomb

Je kan gewoon die simpelste iMac met 16GB RAM komen :), en als je even goed rekent gaat er dan 16.6 % vanaf,

dus die iMac kost 1585 euro : 100 x 83,4 = 1321,89 ….
    Dan bespaar je een hoop, En dan koop ik los via internet een SSD schijf (extern):)

Bijdrager
    langbeest

Dat kan natuurlijk
    Ik dacht dat je af fabriek een upgrade wilde

Lid
    lEl

Waar heb je 16GB ram voor nodig? Ik heb onlangs een upgrade van mijn MBP gedaan van 4 naar 8 en een HD naar SSD voor mijn studies (moest een aantal VM’s kunnen draaien), anders was ik gewoon op 4GB gebleven met een 7200rpm disk.
    Wat ik wil zeggen, voor gewoon gebruik is er niet zo veel speciaal van hardware nodig, 4GB ram volstaat in principe, als je comfortabel wil zitten is 8GB leuk maar zeker geen must. Als je gekke dingen wil gaan doen kan je het best upgraden.
    Als je bijvoorbeeld echt heel graag die SSD wilt en het werk dat je moet doen is niet zo zwaar, zou ik eerder de fusion drive kopen ipv de upgrade naar 16GB ram. Dat kan je eventueel later (laten) upgraden. Het is niet omdat er geen klepje meer voorzien is dat het geheugen niet meer upgradebaar is (ze maken het niet makkelijk maar het is mogelijk). Als een SSD geen must is zou ik gewoon 8GB laten zitten en iets anders leuk doen met de 200 euro die je uitspaart met de upgrade naar 16GB.

Bijdrager
    Yggdrasil

@IEI

Ik merk naderhand dat mijn MBP 13″ met 8GB te weinig heeft als ik in Aperture bezig ben. Fans beginnen te blazen en ik krijg strandballen. In andere applicaties heb ik nergens last van!

Lid
    lEl

Aperture is dan ook geen gewoon programma meer, en heeft zowel geheugen nodig (om een afbeeldingen te bewerken en thumbnails te onthouden) als CPU (om bewerkingen uit te voeren) als IO van de harddisk om thumbnails vlot op te halen.
    Aperture zal wel eerder in CPU burst zitten met groot geheugengebruik, maar opnieuw, Aperture is geen gewone applicatie die de gemiddelde 15-jarige draait.

Bijdrager
    Yggdrasil

Oké, dan neem ik mijn woorden terug. Voor mij is het meer het grote broertje van iPhoto.:nerd:

Bijdrager
    wouterdabomb

Het is ook meer dat ik hier lang voor gespaard heb, en ik NIET mijn hele iMac uit elkaar ga halen, echt NIET,
    En ook omdat ik weet hoe snel het gegaan is met RAM, en harde schijven, ik wil nog wel even op die iMac vooruit. En ik denk persoonlijk dat als ik 8GB neem, dan kan je er nu nog wel wat mee, maar over een paar jaar niet meer. En dat lijkt mij natuurlijk zonde. Want het geld groeit bij mij niet aan de boom ;),

Bijdrager
    wouterdabomb

En ik heb mij ook even laten informeren, en eigenlijk is SSD wel een must have:)

Lid
    lEl

Pick 2. Je hebt al gekozen voor “good”, door een Mac te kiezen. Nu moet je voor “cheap” gaan (het moet binnen je budget passen en je koopt hem nu, dan kan je hem later uitbreiden), of “fast” (alle features die je wilt, en je spaart wat voort). De 3 lukt niet, maak je keuze, wij kunnen alleen ervaringen en ideeën geven, geen toverformules.

Bijdrager
    wouterdabomb

Oke, ik doe dat SSD wel, dat was al zeker ;),

Maar weet iemand wat je exact moet doen, en wat als de schijf kapot gaat, wat dan,
    Iedereen geeft antwoorden waar ik niet om vroeg;)

Lid
    lEl

(ik zou dan eerder de fusion drive nemen, die is een pak interessanter: geen gepruts, geen externe doos, en waarschijnlijk zelfs goedkoper)
    1) start je Mac op met de HD, stel alles in hoe je het wil, clone je harddisk naar de SSD:
    1.1) start op vanop de recovery HD
    1.2) selecteer je taal, kies disk utility
    1.3) selecteer het volume “Macintosh HD” vanop de harde schijf en klik de restore tab
    1.4) sleep het volume van de SSD (niet de SSD zelf) naar de destination
    1.5) klik restore en wacht
    2) boot van de ssd, log in met het account dat je in (1) gemaakt hebt, start disk utility en formatteer de harde schijf
    3) verplaats je home folder van de SSD naar de HD: http://macs.about.com/od/diyguidesprojects/qt/Move-Your-Home-Folder-To-A-New-Location.htm

Again, de Fusion Drive is een veel mooiere oplossing, imho

Bijdrager
    wouterdabomb

Nope, is veel te duur, dit is beter:)

Inactief
    Anoniem

Waarom bouw je niet zelf 16 gb erin, een tunderbolt kabel is gigantisch duur!

Lid
    lEl

Allé dan, zoek maar een thunderbold behuizing, kabel en SSD voor onder 250 euro, veel succes.

Bijdrager
    wouterdabomb

Easy,

Bijdrager
    wouterdabomb

en sowieso, als ik mijn iMac met 16 GB RAM koop, jullie weten dat dat de 2.7 GHz versie is he?

Als ik Fusiondrive wil, dat moet ik de 2.9 kopen+16GB RAM.+ Fusion= 1585+200+250 = 2035, Dat is dus meer als 250 euro meer ;),

Bijdrager
    CedricH

Nu kun je de Fusion drive ook op de 2.7 krijgen, zie OMT nieuwsbericht. Ik zou persoonlijk niet prutsen met een SSD en een Fusion Drive nemen. Ik heb zelf een iMac van 3 jaar oud met een gewone schijf HDD en die is nog steeds snel zat, zelfs in vergelijking met de MacBook Air van mijn vriendin. Je verliest teveel opslag door enkel een SSD te nemen, een Fusion Drive is het beste.

2.7 iMac met 16GB RAM en 1TB Fusion Drive is €1 835 volgens de NL online store

Bijdrager
    wouterdabomb

Ja, het is veranderd zie ik, maar ik kan niet zomaar even 250 euro ergens vandaan halen, dus dan toch misschien 8GB RAM,,,,,

Bijdrager
    wouterdabomb

Wat zeggen jullie, hoe lang heb je nog iets aan 8GB RAM,
    En dat fusion drive moet ik inderdaad gewoon hebben, geen gepruts, en het werkt heel gaaf!
    Dus inderdaad 8GB RAM nemen?

Groetjes

Bijdrager
    wouterdabomb

Ik ga inderdaad gewoon voor de fusion, weet iemand misschien iemand die later 16GB RAM erin kan zetten?

Bijdrager
    CedricH

Een 21.5″ iMac kan niet meer geüpgraded worden na aankoop, net zoals bij een MacBook Air zit het RAM daar vast op het moederbord en dat kan je niet meer veranderen.

Als je het budget niet hebt zou ik eerder gaan voor 16GB RAM dan voor de Fusion Drive. Je staart je veel te veel blind op die SSD denk ik, een gewone harde schijf is echt niet zo traag hoor. Ok opstarten van de computer en programma’s duurt wat langer maar eens die opgestart zijn heb je 0 voordeel aan de SSD. Wired magazine zei ook dat de meeste gebruikers de Fusion Drive eigenlijk helemaal niet nodig hebben.

Bijdrager
    wouterdabomb

OHH god, het word me wel heel moeilijk gemaakt hè,,
    Maar eigenlijk is het exact het zelfde als een SSD los kopen met thunderbolt draadje, exact, alleen bij fusion doet ie het automatisch,

Misschien is 16 ram dan slimmer:) en dan als het echt nodig is die SSD,,

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.