8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Oldekamp

SSD 60GB: upgraden naar 120GB?

Goedenavond allemaal!

Naast al het getreur (ook van mij) over het plotse overlijden van Steve, gaat het leven ook in dit geval gewoon door. Evengoed gecondoleerd.

Nu de reden van dit nieuwe topic:

Ik heb gisteren een SSD voor mijn Macbook Pro besteld, een 60GB OCZ Agility 3. Vooral vanwege de leuke prijs, en omdat ik al veel langer over een SSD aan het nadenken was. Vanwege de prijs dus toch maar de knoop doorgehakt.

Eerste impressie: ongelooflijk, wat bloedsnel! Bij het opstarten krijg je het bolletje onder het Apple logo nog geen halve seconde te zien of hij staat al op het bureaublad, klaar voor gebruik. Ontzettend tevreden! Gelijk ook maar CS5.5 Master Collection (voor school) geïnstalleerd, en ook Office erop. Net zo bloedsnel als het systeem opstarten.

Ik dacht oorspronkelijk dat 60GB genoeg moest zijn voor OS X + de benodigde apps. Dat is het op dit moment ook, ik heb nog 22GB over. Punt is wel dat ik voldoende ruimte wil overhouden zodat de snelheid van de SSD optimaal blijft. Heb naast OS X + CS5.5 + iLife en Office 2011 nog niets geïnstalleerd. Toch betrap ik me erop dat ik regelmatig de Mac App Store af struin naar leuke nieuwe apps.

Ook vraag ik mij af of het synchroniseren met iTunes i.c.m. een SSD sneller gaat dan met een HDD, of dat de iPhone (straks een 4S) hierin de bottleneck is.

De hamvraag: Zal ik mij beroepen op het 7 dagen retourrecht en investeren in een 120GB SSD, zodat ik meer ‘headroom’ heb en mijn home folder/iTunes hierop kan houden?

Maak je overigens geen zorgen over mijn opslagcapaciteit, de SSD komt dan in een Optibay en mijn 1TB HDD gaat weer op de ‘normale’ plek. Die zal dan als echte opslagplaats fungeren.
    Ook nog een extra vraag: heeft iemand een idee of het plaatsen van de SSD in een Optibay enige impact op de snelheid heeft? Ik heb een 2010 Macbook Pro dus ik weet dat ik niet over SATA-III beschik.

Bijdrager
    paullez

Leuk voor je. maar volgens mij zijn in jouw macbook bijdoe poorten gelijk aan snelheid

ik ben inmiddels aan de OZC Vertex 3 240 GB sata III en daar ben ik ook zeer te vreden over in de macbook pro 8.2. ik zit er ook aan te denken om de cd/dvd uinit er uit te halen en er een standaard hdd in te plaatsen voor wat extra opslag en backups.

om een nog beter performance te krijgen op je ssd:

de sleepimage uitzetten en verwijderen. scheelt ook schijfruimte gelijk aan de grote van je ram ( dit scheelt ook veel snelheid op de nieuwe macbook air)
    sudden motion sensor uitschakelen.

en zo zijn er wel meer tips google maar eens even.

Bijdrager
    Oldekamp

Sudden Motion Sensor, die wil ik dus vanwege de HDD die er ergens volgende week ook weer bij inzit niet uitschakelen. Sleep image uitschakelen wil niet, de terminal geeft een error (zowel bij het zelf intypen als kopiëren van het volgende commando: $ sudo pmset -a hibernatemode 0 )

Bijdrager
    paullez

Heb je deze wel geprobeerd dan:

noatime

en het commando voor de sleepimage is:

sudo pmset -a hibernatemode 0
    sudo rm /var/vm/sleepimage

en dan niet het dollar teken ervoor

kijk anders hier even:
    http://blogs.nullvision.com/?p=275

http://poller.se/2010/08/optimizing-mac-os-x-for-ssd-drives/

Bijdrager
    Oldekamp

Volgens mij inderdaad zonder het dollarteken gelukt!;)

Vraag me alleen nog steeds echt af of ik nu wel of niet zal investeren in 120GB..

Bijdrager
    paullez

Zou het niet doen als je toch van plan bent je cd/dvd unit er uit te halen . Dan heb je de ssd alleen nog nodig voor het opstarten en de belangrijkste applicaties die je nodig bent.

Bijdrager
    johnkeates

Ik zou alleen een grote(re) SSD nemen als je het als primaire opslag zou gebruiken voor data en archivering. Als systeemschijf kan je rond de 80 (dus 60 en 120 meegeteld) prima werken. Ik heb zelf een 180GB Vertex 2 (in een PowerMac G5 – start ook in een paar sec op, de machine is de bottleneck) en die heeft constant ±110GB vrij om dat ik alles op een SAN heb staan (en dat is dus echt een SAN en niet een NAS) en op een extra schijf van 500GB. Je kan dus prima met 60GB werken als je lopende projecten niet alle ruimte die er naast je software nog is op gaan eten;)

Bijdrager
    Oldekamp

Heb besloten deze gewoon te houden. Heb nu 22GB vrij, is genoeg en helemaal met 1TB HDD erbij. Kan het geld beter gebruiken.:P

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.