8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Element

spraaktechnologie ondertussen

Hallo,

Ik ga de opdracht krijgen spraaktechnologie te researchen voor iemand op het werk die veel te zeggen heeft en naar het schijnt graag koppig volhoudt dat spraaktechnologie een goede investering is voor het bedrijf.

Ik ben daar zelf niet zo van overtuigd, aangezien de mensen die hun verslagen ingeven een niet mis te verstane west-vlaams dialect op nahouden (AN is uit den boze)

Het is dus de bedoeling dat er een verslag wordt ingesproken en dat er tekst verschijnt van het moment als de software dit hoort.

Zit ik mis als ik hier niet in geloof? Ik moet met prijzen op de proppen gaan komen, maar ik moet zeker weten of het zin heeft en met de nodige argumenten komen. Iemand die toevallig toch een goed alternatief weet? Het is de bedoeling dat het op winddozen draait maar ik stel de vraag toch hier omdat ik geen goed winddoos forum ken.

Bedankt,

Bijdrager
    Donnie Darko

Ben naar de Cebit geweest in Duitsland, daar was wel het een en ander op het gebied van spraaktechnologie. Kijk eens bij de bedrijven die er stonden, als ik tijd heb zal ik eens kijken of ik wat terug kan vinden.

Inactief
    Anoniem

Het enige bedrijf dat nog in spraaktechnologie gelooft is Nuance… die hebben zo ongeveer alles wat er bestond opgekocht (Caere, Lernout & Hauspie, Philips Speech Processing, SpeechWorks, Eloquent, LocusDialog, Telelogue, Phonetic Systems, ART, Rhetorical Systems, MedRemote & ScanSoft). Voor sommige beroepen is het een redelijk bruikbaar concept, maar voor veel andere niet. Een West-Vlaamse module hebben ze helaas niet.:wink:

-> http://www.nuance.com/

Bijdrager
    justhan

Ben al meer dan 10 jaar gebruiker van dit soort software via Windows (is er helaas niet voor de Mac in het Nederlands). Ben ooit begonnen met het woord voor woord programma van Philips en sinds de laatste 8 jaar van Dragon Naturaly Speeking. De nieuwste versie 9 werkt echt zoals je het beschrijft. Belangrijk is en blijft wel dat de headset die wordt gebruikt een usb-variant is, tenzij je een heel goede geluidskaart hebt.
    Omdat ik al langere tijd bezig ben, heb ik inmiddels een spraakprofiel dat al redelijk oud is (kan – tot nu toe – redelijk makkelijk worden meegenomen naar een nieuwere versie), ik kan je dan ook niet vertellen hoe het met de nieuwere versies zit met de leertijd die je nodig hebt om het programma aan een bepaalde stem te laten wennen. Een accent moet dan ook niet echt een probleem zijn, als maar de tijd genomen wordt om het programma te laten leren.

Inactief
    Anoniem
    ”justhan”

Een accent moet dan ook niet echt een probleem zijn, als maar de tijd genomen wordt om het programma te laten leren.

Euh… West-Vlaams valt niet onder de noemer “een accent”. :sealed:

Bijdrager
    Element
    ”Zakske”
    ”justhan”

Een accent moet dan ook niet echt een probleem zijn, als maar de tijd genomen wordt om het programma te laten leren.

Euh… West-Vlaams valt niet onder de noemer “een accent”. :sealed:

:D LOL noch valt het onder noemer Indo-Europees!

Is het ook mogelijk om een audiobestand met gesproken tekst te laten “lezen” door een software (blijkbaar nuance)?

Ervaring mee Zakske?

Inactief
    Anoniem

Allereerst voor de duidelijkheid: ik heb er géén recente ervaring mee. Vroeger wat mee gespeeld… en toen beslist dat het te slecht was voor dagdagelijks gebruik.

”nothing_is_not”

Is het ook mogelijk om een audiobestand met gesproken tekst te laten “lezen” door een software (blijkbaar nuance)?

Uiteraard. In de medische sector wordt deze functie (“medical transcription”) veel gebruikt.

Bijdrager
    justhan

@ Zakske: Of je het nu een accent of een dialect noemt, het gaat om het feit dat het afwijkt van hetgeen men algemeen Nederlands (AN) noemt. Wellicht zul je bij een meer van het AN afwijkend spraakpatroon een langere leertijd moeten doorgaan, maar het moet mogelijk zijn.
    Een kennis van me is er nu ook onlangs mee begonnen. Met de Duitse versie, terwijl zij Zwiters-Duits spreekt – een afwijking op het spraakpatroon dat wellicht vergelijkbaar is van het AN naar het West Vlaams? Het lukt haar in ieder geval aardig, herkenning was in het hele prille begin 92% en is nu – na ca. 14 dagen – al opgelopen naar 95%.

@nothing_is_not: DNS kan inderdaad een audio-bestand (bv vanaf een dictafoon) laten lezen door de software, echter dan moet wel het spraakprofiel van de spreker zijn vastgesteld.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.