6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Franco Bollo

Spraakherkenning & spraakfunctie: leuke mogelijkheden?

Hallo,

ik vraag me af of er iemand weet heeft van programma`s om spraakherkenning en spraakfunctie volledig te `tunen`. Ik zou deze functie`s bvb. gebruiken om mijn mac te laten `communiceren`met mensen op een feestje. `k Zou dan bvb. mijn Mac een aantal dingen laten zeggen (dont spill your drinks on the floor :) ) d.m.v afstandsbediening met bluetooth ofzo. Ik geef maar een voorbeeld.

Alle iedee├źn zijn welkom!

Bijdrager
    jay.eye.em

Misschien stem opnemen, leuke twist eraan geven door middel van Garageband; of door het programmaatje SpeakToMe [weet even niet meer waar je het kan vinden] en/of deze widget.

Met Garageband kan je het naar iTunes exporteren en dan met Apple Remote afspelen via FrontRow, met SpeakToMe opnemen met Audio Hijack Pro en dan naar iTunes exporteren, ook via FrontRow; en met die widget gewoon typen wat ‘ie moet zeggen.

Edit: Lijkt best onduidelijk wat ik allemaal zeg hier, niet zo’n zin om alles te herschrijven, dus vraag maar raak:wink:

Bijdrager
    Franco Bollo

Die Audio Hijack lijkt me al wat. Wat ik zelf heerlijk zou vinden is dat ik het effect kan krijgen als tijdens de beruchte voorstelling van de mac die zichzelf voorstelde en dan het woord aan jobs gaf. Ik bedoel dan dat ik een aantal zinnen vooraf zou opnemen (of laten voorzeggen door de mac) en dan via heel simpele bediening (bvb. bluetooth gsm) deze erg subtiel zou kunnen afspelen, zodat het lijkt dat de mac ze echt zelf bedacht. De zinnen moeten dan uiteraard standaard en algemeen toepasbaar zijn

Bijdrager
    boerke

kan toch…automator/een remote…en van te voren een scriptje maken van je voorstelling…maar dat kan eigenlijk volgens mij al 25 jaar…op mijn ouwe TRS-80 had ik ook wat woordjes van mezelf ingelezen om afhankelijk van de vraag in diverse volgordes af te spelen ( en dat met 64 Kb ( en gelukkig 1 bit /weinig hz audio-sampling))

Bijdrager
    mrmaarten

De mac heeft idd die spraak ingebouwd. In tekstedit kunt je tekst uit laten spreken met ‘edit’ > speech > start speaking.

In de systeemvoorkeuren, onder ‘Speech’ (‘Spraak’ in het Nederlands neem ik aan) kan je andere stemmen etc selecteren.

Er zijn ook programmatjes die nog meer instellingen bieden voor de spraakmogelijkheden van Mac OS. Weet zo even niet uit het hoofd. Kijk anders op http://www.versiontracker.com onder speech.

Bijdrager
    boerke

Probleem van speech is de amerikaanse uitspraak, beter je eigen stem samplen, en vervormen.
    maar…er is al een erg oud programma….Eliza. Zo’n vraag en antwoord psychiater-achtig ding…(weet je zeker dat het goed gaat..)
    kon je vroeger gewoon in basic programmeren, het zijn een aantal if then’s, en moet volgens mij ook prima in applescript te vangen zijn.

Dit was toen (1982 of zo) een typisch voorbeeld van beperkte kunstmatige inteligentie,
    en hoe je met beperkte antwoorden toch conversatie leek te hebben.
    Nu zijn deze beperkte antwoorden prima te samplen als geluid, en na de “if then” volgt een geluid-volgorde.

Het geheel hoeft geen Tuuring test te weerstaan neem ik aan?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.