10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Damio

Spotlight

Hoi,

Ik was eventjes iets aan het spotlighten, en ik vroeg me af, hoe lang duurt het voordat je spotlight gerefreshed wordt? Ik bedoel, je typt iets in en opent dat. Dan sluit spotlight weer. Hoe lang zou het duren voordat je Spotlight weer leeg is nadat je hem hebt gesloten. Want als je hem na een paar seconden weer aanklikt, dan is hij nog gevuld met je oude zoekterm. Hoe vaak gebruiken jullie spotlight eigenlijk? Ikzelf ongeveer 2x per dag of zoiets…

Groetjes, Max

Moderator
    Strifer

Geen idee, maar de tweede keer dat je hem aanklikt is het OF leeg OF je oude zoekterm is geselecteerd waardoor je direct je nieuwe zoekterm kunt ingeven zonder eerst je oude zoekterm te verwijderen of wat dan ook te doen.

Ik gebruik spotlight eigenlijk zeer weinig. Ik weet veeal waar dingen staan en verder gebruik ik zo af en toe command+f voor gewoon zoeken.

Bijdrager
    prullenbak

Ik gebruik spotlight echt belachelijk veel, maar heb daar nooit op gelet eigenlijk. Met name door wat Strifer hierboven zegt:

de tweede keer dat je hem aanklikt is het OF leeg OF je oude zoekterm is geselecteerd waardoor je direct je nieuwe zoekterm kunt ingeven zonder eerst je oude zoekterm te verwijderen

Bijdrager
    Damio

Ah, dat is ook nog wel een slimme. Dat command F.

Bijdrager
    KingAchille

Als Spotlight je vaak in de steek laat, kan je proberen je Mac opnieuw te indexeren.
    Spotlight wordt trouwens vrijwel constant bijgewerkt. Enkel bij het verplaatsen van grote bestanden/folders (bijvoorbeeld bij een recovery of een filmcollectie die wordt over gezet) zal Spotlight eventjes de tijd nemen om te indexeren. Dit kan je herkennen aan het zwarte bolletje in je Spotlight symbool.
    Spotlight is dan ook niet te gebruiken.

Bijdrager
    uuuh_hello
    Bijdrager
    PeterV

De meesten gebruiken Spotlight waarschijnlijk vaker dan ze beseffen. Als je zoekt in bijvoorbeeld Adresboek, Mail of Safari maak je in feite ook gebruik van Spotlight.

Om te zien waar de naam Spotlight vandaan komt:
    – open Systeemvoorkeuren
    – typ een tekst in het zoekvak van het venster Systeemvoorkeuren
    – je ziet nu letterlijk een spotlicht gericht op de zoekresultaten.

Bijdrager
    Damio
    KingAchille op 11 april 2011

Als Spotlight je vaak in de steek laat, kan je proberen je Mac opnieuw te indexeren.

Spotlight wordt trouwens vrijwel constant bijgewerkt. Enkel bij het verplaatsen van grote bestanden/folders (bijvoorbeeld bij een recovery of een filmcollectie die wordt over gezet) zal Spotlight eventjes de tijd nemen om te indexeren. Dit kan je herkennen aan het zwarte bolletje in je Spotlight symbool.

Spotlight is dan ook niet te gebruiken.Is er ook een manier om die indexering stop te zetten als je bijvoorbeeld een bestandje zoekt?

Moderator
    unSOUND

Die indexering gebeurt alleen de eerste keer na het plaatsen van een nieuwe schijf of een installatie van OS X, daarna zou je het niet meer moeten zien. Het bijwerken gtebeurt dan terwijl het bestand wordt verplaatst of gecreëerd.

Bijdrager
    iep

Ik escape altijd m’n spotlight schermpje waardoor hij eerst de zoekopdracht weggooit en daarna het schermpje weer sluit. Verder gebruik ik ook eerder het zoekveld in een Finder scherm vanwege de mogelijkheid tot het eenvoudig toevoegen van filters of omdat ik juist alleen in de betreffende map wat op wil zoeken. Het gebruik van mdfind (het commando om een search met spotlight te doen) in Terminal is ook fijn, stuk sneller en makkelijker dan locate en find.

Overigens is spotlight net als swap iets wat veel baat heeft bij een snelle schijf als een ssd. Her verschil met zoeken is goed te merken (dat is pas echt instant search).

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.