6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    scd

Spotlight zoekt niet in .eps files naar metadata?

Wie weet hoe dit werkt want ik kom er niet uit.

Ik heb een harde schijf vol met beelden: tiff, jpg, eps, etc. etc. Echt allerlei smaken.
    In de metadata van iedere file staat beschreven wat het beeld voorstelt. So far so good.

Wanneer ik met Spotlight zoek: “beschrijving: 1781” krijg ik een rijtje beelden te zien waarbij ieder beeld dat “1781” onder het kopje “beschrijving” in de metadata heeft staan, getoont wordt.
    Echter, in het rijtje staan GEEN beelden waarvan de filenaam eindigt op “.eps” (terwijl ik zeker weet dat “1781” ook in de metadata van die beelden voorkomt.
    Het lijkt er dus op dat Spotlight zoekacties naar metadata in beelden negeert waarvan de filenaam eindigt op “.eps”.
    Als ik alleen op “1781” zoek in Spotlight, dan toont Spotlight WEL beelden die “1781” in de filenaam hebben staan maar nog steeds geen beelden die wel 1781 in de metadata hebben staan, maar waarvan de filenaam eindigt op .eps.

Weet iemand of dit klopt, of doe ik iets verkeerd? En als het klopt, is er dan een workaround voor te bedenken? Andere OS X zoek-software dan spotlight is ook goed. Programma’s die het sowieso niet lijken te kunnen zijn “Alfred”, “Find any file” en “HoudahSpot”, die heb ik zelf al uitgeprobeerd.
    Wordt hier wel een beetje gek van. Wie heeft een oplossing?

Bijdrager
    Buzz

Eerst een vraagje: Hoe heb je die metadata aan de eps (en de andere) files toegevoegd? Het eps bestandsformaat heeft voor zover ik weet zelf geen plek voor metadata (zoals EXIF of IPTC). Modernere bestandsformaten als JPEG hebben die mogelijkheid wel. Ik denk dat de metadata dan dus in de extended attributes van het EPS bestand moeten worden opgeslagen, als je wil dat Spotlight ze kan vinden. Daarvoor moet de schijf waarop de bestanden staan denk ik ook HFS+ (Mac OS Extended) geformatteerd zijn.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb net het volgende geprobeerd met een jpeg en een eps.

Tekst in het Opmerkingen-venster van een jpeg wordt wel gevonden, dezelfde tekst in een esp niet.

http://forums.adobe.com/thread/788716

Bijdrager
    scd

Buzz-D: ik heb de meta data met Adobe Bridge toegevoegd.

Bijdrager
    scd

PS, ik heb het niet over Illustrator esp files, maar Photoshop esp files!

Bijdrager
    scd

en ik bedoel natuurlijk eps files

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.