30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:

Bijdrager
    Geedee

Spotlight spot niet

Net 10.4.8 geïnstalleerd op m’n iMac 800 (G4). Ik kom van 10.3.9 Maar wat ik ook in Spotlight (nieuw voor mij) tik, spotlight zoekt niet, het doet gewoon niets. Dan maar in de finder geprobeerd met de oude methode: appeltje-F. Ook dat werkt niet. Het tandwiel blijft eeuwig draaien. Wat is er hier aan de hand? Of die ik iets verkeerds?

Bijdrager
    Juch

Spotlight moet eerst je hardeschijf indexeren…
    command is (moet je dus in terminal invoeren)
    [code:1:5b66b1709e]sudo mdutil -E /[/code:1:5b66b1709e]

Terminal zal naar je wachtwoord vragen… die dus ook invoeren, 20 mins wachten, en dan moet die werken…

Bijdrager
    LEXY

Idd, als het goed is zie je ook een stipje aan en uit gaan in het loepje rechts in je menubalk. Als je erop klikt zie je ook hoelang SpotLight daar nog mee bezig is.

Bijdrager
    Geedee

Leuk. Waarom vind ik die info nergens bij os 10.4? Zonder de hulp van jullie weet dus niemand hoe het moet? Of zie ik iets over het hoofd? Btw, hoe vaak moet SL de HD indexeren of gebeurt dat vanaf het terminal-commando vanzelf als er iets bijkomt?

Bijdrager
    Geedee

Nog een vraagje: waar tik je dat in de Terminal? Vrij nieuw voor mij.

als ik Terminal open, zie ik daar Welcome to Darwin en daaronder : computer van (mijn naam) gevolgd door zo’n grijs balkje.

Moderator
    unSOUND
    ”Juch”

[code:1:0fad2cccce]sudo mdutil -E /[/code:1:0fad2cccce]

Waarom de Terminal opstarten ?

Gewoon de harde schijf in het Privacy venster slepen en er weer uithalen… klaar.

Bijdrager
    Juch
    ”Geedee”

Nog een vraagje: waar tik je dat in de Terminal? Vrij nieuw voor mij.

als ik Terminal open, zie ik daar Welcome to Darwin en daaronder : computer van (mijn naam) gevolgd door zo’n grijs balkje.

daar gewoon het commando intikken, that’s all. Of als je unSOUND’s manier handiger vind, dat doen…

(terminal is de, hoe zal ik het noemen, ‘poort tot het systeem’. Aangezien het systeem niet werkt met plaatjes is alles in tekst. Verwacht daar dan dus geen grafische dingen.)

Bijdrager
    LEXY

Ik weet niet wat Juch bedoelt met dat Terminal commando. Je hoeft namelijk helemaal niet in Terminal te gaan zitten rommelen. Het eerste keer indexeren start automatisch en ook het up-to-date houden daarvan zorgt het systeem zelf voor op de achtergrond, bij alles wat jij op je computer doet.

Bijdrager
    Geedee
    ”unSOUND”
    ”Juch”

[code:1:6fcae5698b]sudo mdutil -E /[/code:1:6fcae5698b]

Waarom de Terminal opstarten ?

Gewoon de harde schijf in het Privacy venster slepen en er weer uithalen… klaar.

Uh???

Net geprobeerd. Werkt niet.

Bijdrager
    Juch
    ”LEXY”

Ik weet niet wat Juch bedoelt met dat Terminal commando. Je hoeft namelijk helemaal niet in Terminal te gaan zitten rommelen. Het eerste keer indexeren start automatisch en ook het up-to-date houden daarvan zorgt je systeem voor op de achtergrond, bij alles wat jij op je computer doet.

Klopt, ik heb echter wel vaker gehoord van upgrades van Panther naar Tiger dat die indexatie niet zelf begon. Die moesten dus de eerste keer zelf gedaan worden…

Bijdrager
    Geedee

Oeps, net in terminla de bewuste code getikt + wachtwoord (op vraag van terminal). Resultaat:
    error. No index found for vomume imac-van-…

en nu?

Moderator
    unSOUND

Systeemvoorkeuren > Spotlight > Privacy

sleep je HD vanaf het bureaublad naar het venster.
    sluit systeemvoorkeuren af.

Open systeemvoorkeuren opnieuw, en haal de HD weer uit het tabblad.

Bijdrager
    Geedee
    ”unSOUND”

Systeemvoorkeuren > Spotlight > Privacy

sleep je HD vanaf het bureaublad naar het venster.

Open systeemvoorkeuren opnieuw, en haal de HD weer uit het tabblad.

Ik sleep dus de HD naar Privacy, maar die blijft er niet in. Echt niet. Als ze op het Privacy-vlak komt krijg je wel dat groene plusteken onder links, maar als ik de muisknop loslaat, is alles weer weg: geen HD in het Privacy-venster.

Moderator
    unSOUND

Dan is er blijkbaar iets mis gegaan met het aanmaken van de Spotlight index… Daarom update hij ook niet, en gaat hij ook niet naar de Privacy… Er is een manier om die index opnieuw aan te maken, maar hoe is me even ontschoten…. damn.

Bijdrager
    Juch

kun je de hardeschijf ook niet toevoegen dmv het plus-teken onderin de privacy scherm?

Moderator
    unSOUND

Maakt niet uit… als slepen niet werkt, werkt de plus knop ook niet.

Bijdrager
    Geedee
    ”Juch”

kun je de hardeschijf ook niet toevoegen dmv het plus-teken onderin de privacy scherm?

Ook niet neen. Bovendien heb ik al 4 keer een clean install gedaan met de hoop spotlight goed te krijgen, maar niks.

Moderator
    unSOUND

Probeer eens het programma Tiger Cache Cleaner… deze schijnt een aantal tools te hebben om Spotlight opnieuw te laten indexeren… Heb het echter zelf nog niet geprobeerd…

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16494

Bijdrager
    Geedee

Zal voor morgen zijn. Tijd om te gaan slapen nu. Bedankt alvast !!!

Bijdrager
    Oppie

Tja, zo raadt Apple het ook aan: Spotlight: How to re-index folders or volumes

Bijdrager
    Geedee

Heet lukt dus langs geen kanten. Spotlight vertikt het en de zoekfunctie in de finder ook. Ik ga nu alweer 10.4 clean installeren en als het dan nog hetzelfde is weet ik het ook niet meer.

Bijdrager
    Geedee

Kijk nu eens: ik installeer (clean) 10.4 en gooi er dan de combi-update 10.4.7 op en… spotlight werkt perfect. Spotlight doet het bij mij dus niet onder 10.4.8. Is dat mss een gekend probleem?

Bijdrager
    Geedee

Kijk nu eens: ik installeer (clean) 10.4 en gooi er dan de combi-update 10.4.7 op en… spotlight werkt perfect. Spotlight doet het bij mij dus niet onder 10.4.8. Is dat mss een gekend probleem? Bovendien heb ik de indruk dat alles ook wat vlotter loopt dan gisteren onder 10.4.8.

Bijdrager
    Geedee

Te gek voor woorden: sl deed het dus en nu (na installatie MS Office 2004 en internetconfiguratie) werkt ie weer niet meer. Ik word gek :x

Bijdrager
    LEXY

Hoezo dan?

Bijdrager
    Geedee

Tja, gewoon, SL zoekt niet, da’s al. Het doet gewoon niks; :x

Bijdrager
    LEXY

Zoekt niks of vindt niks?
    En heeft SL je schijf al geindexeerd? Want je gaf aan dat het eerst wel werkte?
    Wat doe je toch steeds waardoor SL ermee kapt?

Bijdrager
    Geedee
    ”LEXY”

Zoekt niks of vindt niks?
    En heeft SL je schijf al geindexeerd? Want je gaf aan dat het eerst wel werkte?
    Wat doe je toch steeds waardoor SL ermee kapt?

Ik doe helemaal niets, eerlijk niet. SL lijkt niet te indexeren nee en met alle tips van gisteren lukt het ook niet. Of moet ik mss de Mac een hele tijd laten aanstaan tot het systeem zelf indexeert?

Bijdrager
    LEXY

Zou je kunnen proberen, als al het andere toch niet helpt… 8)

Doe nog eens een clean 10.4 install. Wacht tot Spotlight klaar is met indexeren en ga dan pas verder met andere updates.

Bijdrager
    Geedee

HET SPOOKT HIER.

Zonder enige aanleiding krijg ik nu wel in de menubalk een statussymbool van m’n internetverbinding via m’n DLink Wireless USB Adaptor (zie andere draad) en als ik op SL klik komt er een uitklapvenster met de mededeling dat SL aan het indexeren is en dat dit nog 2 u zal duren. :?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.