8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Rat

[spotlight] Met Lion lukt het niet meer om te zoeken op een server

Hallo,

Sinds ik mijn Mac Pro op mn werk geüpdatet heb met OSX Lion, lukt het me niet meer om met Spotlight te zoeken op de MS Isa server. Met OSX Snow Leopard ging dat altijd wel gewoon.

Ik kom er niet achter welke instellingen ik niet goed zou hebben staan.

Wat doe ik niet goed?

Groeten Rat

Bijdrager
    Moriarty

Mijn serverkennis is beperkt, maar probeerde je hem toevallig te benaderen via Samba?

Zo ja, dan is daar de verklaring, Samba ondersteuning is verdwenen uit 10.7.

Bijdrager
    Rat

Volgens mij niet…

Met EasyFind kan ik wel zoeken, maar ik wil graag met Spotlight zoeken.

Bijdrager
    iep

Samba was wat men voorheen gebruikte om de SMB/CIFS shares (lees: Windows shares) te kunnen benaderen. Die hanteert nu een licentie waar velen (o.a. Linus Torvalds, grote man achter Linux en Apple) nogal fel op tegen zijn. Apple heeft daarop Samba maar in de prullenbak gedaan en een eigen versie ontwikkeld voor Lion. Samba is hier dus niet de verklaring. Spotlight waarschijnlijk wel. Deze is ook in Lion weer aangepast (het zijn niet alleen de previews in de zoekresultaten) wat wellicht er nu voor zorgt dat het e.e.a. niet meer werkt. Het kan zijn dat je Spotlight de netwerkschijf opnieuw moet laten indexeren, het kan ook zijn dat Apple de ondersteuning hiervoor eruit heeft gelaten. Ik vermoed dat EasyFind in dit geval z’n eigen zoekfunctie gebruikt ipv Spotlight. Dat verklaart waarom je daar wel resultaat mee hebt en niet met Spotlight.

Ik denk dat je in dit geval ook niet MS ISA server bedoelt aangezien dat een firewall pakket is van Microsoft. Het zal hier wel om een standaard Windows server gaan die o.a. ISA draait maar ook de netwerkschijven voor z’n rekening neemt. Klein detail maar dat kan mensen van hun voetstuk afbrengen (plus dat de zoekresultaten op bijv. Google niet echt goede resultaten zal geven).

Bijdrager
    Rat

Ik had ook al gedacht dat Spotlight de netwerkschijf eerst opnieuw zou moeten indexeren ofzo. Maar ik weet even niet hoe ik dat moet laten doen.

Na de upgrade naar Lion zag ik wel dat Spotlight mijn HD op nieuw geindexeerd heeft. Ik ging er vanuit dat het netwerk dan ook meegenomen zou worden…

Bijdrager
    iep

Als je Spotlight wel herindexeren e.d. heb je de Terminal nodig en het commando mdutil. Er zijn hier al aardig wat handleidingen voor te vinden op internet (man mdutil helpt ook) maar hier is wel een aardige Nederlands versie: Spotlight: in- en uitschakelen, herstellen en status bekijken.

Bijdrager
    Alexander Henket

Deze heb ik via Apple Server Support ingeschoten na complete verspilling van tijd bij gewone support. Hij is geëscaleerd naar engineering en wordt hopelijk ook nog eens opgelost in 10.7.2 of 10.7.3. Sinds Lion kun je alleen nog maar zoeken in AFP-shares waarop een Spotlight-index staat. SMB, CIFS, WebDAV, … werken niet meer. Totdat Apple dit fixt is EasyFind ook mijn (inferieure) alternatief.

Bijdrager
    nebu1980

Zelfde probleem hier. EasyFind lijkt voorlopig de enige “oplossing”.
    Iemand nog iets meer te weten gekomen? Of moeten we voorlopig nog wachten?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.