10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    dame.blanche

spotlight documenten andere gebruikers zichtbaar

Hoi!

Op m’n Mac zijn er verschillende gebruikers. Als ik in Spotlight zoek, dan kan ik de documenten van een andere gebruiker, vinden én openen.

Hoe kan ik dat voorkomen? Het is niet echt de bedoeling dat we elkaars documenten zien.

Thx!

Bijdrager
    tarun

Vragen:

– Loggen die gebruikers in op een eigen account op de Mac, of delen jullie een account?;

– Als iedereen met een eigen account inlogt, staan die documenten dan in de eigen omgeving? (Interne schijf > Users > <User>).

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Welke versie van macOS? De link van TheBigZ is al vijf jaar oud, dus je zou verwachten dat het een bekend en opgelost probleem is.

Vroeger, in de eerste versie van macOS met tags in plaats van kleuren voor bestanden, kreeg je de bestanden van andere gebruikers ook te zien als je op een bepaalde tag klikte die ook bij een ander in gebruik was. Je kon ze niet openen, maar wel de bestandsnaam zien en misschien (ik weet het niet zeker meer) ook wel de Quick Look-voorvertoning. Dat is in de volgende versie opgelost, dus misschien dit probleem ook?

Bijdrager
    dame.blanche

Hey!

Versie macOS High Sierra.

We delen geen account/s. Iedereen heeft een eigen account met een eigen paswoord.

Ik werk bijvoorbeeld op:

Macintosh HD > Gebruikers > MAAN en ik zoek op iets, vind ik dus ook documenten (en kan die openen van) Macintosh HD > Gebruikers > JUPITER. Ik zie het pad onderaan in Finder.

Bijdrager
    TheBigZ

Jakko Westerbeke op 2 juni 2019 om 10:39

Welke versie van macOS? De link van TheBigZ is al vijf jaar oud, dus je zou verwachten dat het een bekend en opgelost probleem is.

Dat zou je inderdaad verwachten.

Hier een recenter topic:

https://discussions.apple.com/thread/250123433

Bijdrager
    GoeieDag

Waar staan betreffende documenten? Als ze in eigengemaakte mapjes staan op gebruikersniveau, dan zul je ze kunnen zien en SL dus ook.

Kijk maar eens onder HD>Gebruikers>*Gebruiker*; de std mappen staan dicht (rood verbodsbordje), die zelfgemaakte niet.

Volgens mij is dit altijd al het geval in macOS, en zou het juist principieel niet mogen.

Bijdrager
    hvlint

ik vermoed dat dit komt omdat alle gebruikers admin accounts hebben.

zelf heb ik mijn macs zodanig ingericht dat alle gebruikers een eigen standaard account hebben en er een apart admin account is.

ik heb dit probleem dan ook niet.

daar zou je eens naar kunnen kijken

Bijdrager
    dame.blanche

Thx!

De map met alle documenten in van de andere account heeft geen rood verkeersbordje. Dat zal het zijn. Gek dat het dat niet heeft. Ik probeer het zo te fixen. Ga de Admins ook eens checken! Dank je!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>dame.blanche op 2 juni 2019 om 19:24</p>
    De map met alle documenten in van de andere account heeft geen rood verkeersbordje. Dat zal het zijn. Gek dat het dat niet heeft.

Is dat de map Documenten die macOS zelf maakt, dus met een icoontje van een blauwe map met daarop een blad papier? Dan is het gek dat de rechten niet goed staan.

Is het een andere map, die de gebruiker zelf gemaakt heeft, dan is het normaal, zoals @goeiedag zei — als je in je thuismap een nieuwe map maakt, dan staan de rechten zo:

Vergelijk maar met de rechten van de standaardmap Documenten:

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.