9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

sportfoto’s

Ik wil dit weekeinde eens wat foto’s gaan maken van mijn zevenjarig zoontje’s voetbalwedstrijd. Uit ervaring weet ik dat het fotograferen van een constant bewegende groep kinderen erg lastig kan zijn 8)
    Het lijkt me dat ik in ieder geval de sluitertijd kort moet houden. Hoe zit het met andere instellingen? Moet ik bijvoorbeeld ‘meebewegen’ wanneer ik een foto maak?

Ook andere tips zijn welkom. Oh, ik heb een Panasonic Lumix F75.

Bijdrager
    fatboysmart

Even googelen op ‘tips’ en ‘sportfotografie’ en je komt al veel tegen…

Zoals (3e bericht):

http://forum.belgiumdigital.com/archive/index.php/t-45575.html

en vast nog wel veel meer…

succes!

Bijdrager
    ARVK

1. Ga erbij zitten, je bent dan op de oog hoogte van de kinderen en krijgt een leuker beeld.
    2. Niet te ver inzoomen,
    a. De kans dat je dat wat je in beeld wilt hebben ook krijgt is groter, je kan later altijd cropen.
    b. Minder kans op bewogen foto’s.

succes

Inactief
    Anoniem

Bedankt voor de tips! Ik heb een sluitertijd van 1/250 gebruikt, een diafragma van 2.8, en ISO 200. In ieder geval zijn de beelden nu scherp. Wat ik wel zag toen ik de foto’s opende in iPhoto, is dat ze een groen/blauwe waas over zich hebben. Heeft dat te maken met de nieuwe instellingen? En zo ja, is er iets dat ik er aan kan doen?

Bijdrager
    ARVK

Koen,

heb je ergens op het net een voorbeeld staan, dat zegt meer dan woorden.

Inactief
    Anoniem
    Bijdrager
    MacTS
    ”koen”

Wat ik wel zag toen ik de foto’s opende in iPhoto, is dat ze een groen/blauwe waas over zich hebben.

Volgens mij klopt er iets niet met jouw witbalans-instelling. Het kan ook de kleurtemperatuur-instelling zijn. Beide zijn aan te passen in iPhoto. Dan ziet het er beter uit.

Bijdrager
    ARVK

Het is een leuke foto geworden, over je probleem.

je camera staat ingesteld op “Light Source: Tungsten (incandescent light) ” dat is een instelling die de kleur van het licht regelt, als je in RAW zou fotograferen kan je dat later aanpassen, in jou geval met JPG is het veel beter om dat vooraf goed in te stellen.

Inactief
    Anoniem
    ”ARVK”

Het is een leuke foto geworden, over je probleem.

je camera staat ingesteld op “Light Source: Tungsten (incandescent light) ” dat is een instelling die de kleur van het licht regelt, als je in RAW zou fotograferen kan je dat later aanpassen, in jou geval met JPG is het veel beter om dat vooraf goed in te stellen.

Bedankt voor de tip. Mijn camera stond eerst op TIFF ingesteld en dat had ik veranderd naar JPEG omdat met TIFF het geheugen wel heel erg snel vol raakte. Misschien dat ik toen ook per ongeluk de instelling voor Light Source heb veranderd. Ik geloof niet dat mijn camera het RAW formaat kent.

[edit]Ik heb de foto nu wat bewerkt in iPhoto, het resultaat is in ieder geval een stuk natuurlijker. En ik zie nu ook dat de foto toch nog niet helemaal scherp is :oops: [/edit]

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.