18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    SunKeeper

Spookincasso's, rare aanmaningen en duistere incassobureau's

Ik weet niet of hier al een topic over bestaat, i.i.g. niet kunnen vinden.

Sinds enkele jaren lijkt er grof geld verdiend te worden aan fraude met op het eerste gezicht simpel lijkende abonnementen.
    Zo is een kennis van mij ooit ingegaan (achteraf heel stom natuurlijk) op een gratis proefnummer van het puzzelblaadje Puzzel4U. Er hoefden alleen verzendkosten a € 4,95 te worden betaald indien je het niet zou retourneren.

Zodra het blaadje in de bus viel zat daar een vrolijke brief bij met de hartelijke dank voor het afsluiten van een jaarabonnement op Puzzel4U. Eerste maand korting, dus € 4,95 en de opvolgende elf maanden € 19,95. Ook alweer een gereduceerd tarief.
    Gecommuniceerd met Puzzel4U, het bleek dat dit onomkeerbaar was omdat een telefonisch besteld abonnement voor een jaar wordt afsloten, indien er niet binnen zeven dagen schriftelijk uitdrukkelijk wordt gevraagd het abonnement te annuleren. Bij deze was dan wel de verlenging geannuleerd, dus je zit er maar maximaal één jaar aan vast.

Dat ging een paar maanden goed, totdat een incasso (€ 85,- + € 19,95 = € 104,95) van incassobureau MKBusiness Incasso op de mat viel. Er was herhaaldelijk geprobeerd om € 19,95 van de rekening van de abonnementhouder af te schrijven, maar wegens onvoldoende saldo kon dit niet worden afgeschreven. Diverse schriftelijke herinneringen zouden geen reactie hebben opgeleverd.
    De waarheid was dat er nooit een negatief saldo op de rekening heeft gestaan. Andere brieven zijn er niet aangekomen.

Op dat moment zijn we gaan nazoeken op internet hoe dit nou kan. Toen ging al meteen het klachtenvat open, het internet is bezaaid met dergelijke klachten over Puzzel4U en MKBusiness Incasso. Het blijk dat dit allemaal onder precies hetzelfde bedrijf valt. Er zijn zelfs meerdere mensen die aangeven op de achtergrond te horen dat de telefoon wordt opgenomen met ”MKBusiness Incasso” terwijl ze op dat moment met Puzzel4U aan de telefoon zijn. (bron: klacht.nl en TROS Radar, ook forums van Opgelicht en KamervanKoophandel)

Het schijnt dus dat dit soort praktijken veelvoudig worden toegepast met het doel om mensen te intimideren en zo geld binnen te harken. De grap is dat het niet eens strafbaar is, zodra slachtoffers professionele advocatuur inschakelen zijn ineens de opstaande incasso’s verdwenen en is er ‘een administratieve fout gemaakt’.

Onderstaand een voorbeeld van een brief die vandaag in de bus is gevallen.

De bedoeling van het topic is volledig open; ik zet het niet neer om te overtuigen dat dit malafide praktijken zijn, alleen met een kritische noot dat ik het niet vertrouw.
    Oordeel zelf en geef je mening.

Uiteraard mag ieder soort brief of bericht die je verdenkt dat vals of onterecht is, hier geplaatst worden om meningen en/of advies te vragen.

Bijdrager
    Verdult

Als ze niet duidelijk hebben gemaakt tijdens het telefoongesprek dat je er meteen voor een jaar aan vast zit zit je nergens aan vast. Op dat moment ligt de bewijslast bij Puzzel4U. Mocht dat wel duidelijk gemaakt zijn over de telefoon (wat me sterk lijkt) zullen ze het opgenomen hebben. Anders lijkt me het een mooie zaak voor “poging tot oplichting” wat wel strafbaar is, maar ik ben dan ook geen advocaat, dus zeker weet ik het niet.

Het lijkt me wel een leuke topic om te volgen!

Bijdrager
    MrHammond

Mijn moeder heeft vroeger ooit eens problemen gehad met een bedrijf dat ongewenst dingen toestuurde (na iets op proef bleven ze onder het mom van ‘abonnement’ iets toesturen) en daar rekeningen voor ging vragen. Toen ze alles wilde terugsturen zeiden ze op het postkantoor: “gewoon negeren, wanneer zaken onder het mom van ‘abonnement’ worden toegestuurd, is dat de fout van het bedrijf en kunnen ze je niks maken”. Mijn moeder heeft toen het advies opgevolgd, en nooit meer iets van de oplichters gehoord.

Ik kan me voorstellen dat hier ongeveer eenzelfde procedure kan gelden, aangezien het duidelijk oplichters zijn: ze sturen iets op waar je niet om gevraagd hebt. Ofwel: alle aanmaningen gewoon negeren, een zaak kunnen en zullen ze er dan ook niet van maken.

Moderator
    Pete.Z

Tja, de oplichters, want dat zijn het natuurlijk, proberen het gewoon.
    Heb het zelf jaren geleden ook meegemaakt, en het tot voor de kantonrechter laten gaan, war uiteindelijk de tegenpartij, ook een vaag incassobureau met een rare spookclaim, het natuurlijk verloor.
    Waarna ze mij nog maals een brief stuurden met daarin de aanmaning om de proceskosten, waartoe zij veroordeeld waren om die te betalen, aan ze over te maken. Lolbroeken, maar hoeveel mensen laten zich intimideren en betalen toch die paar tientjes maar van de oorspronkelijke rekening….

Raar trouwens dat een “bedrijf” uit Zwolle een Rotterdamse brug gebruikt op hun briefpapier, volgens mag dat geeneens, is die brug beschermd als beeldmerk……leuke rechtszaak misschien.

Bijdrager
    arnout

In Rambam ging het gisteren over malafide incassobureaus.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1391349

Bijdrager
    hasseltse huzaar

gewoon negeren!als er niks besteld is wat willen ze dan “bewijzen”
    Ik krijg zovaak wazige brieven van opname in een brancheboek….;en als je betaalt zit je er door de kleine lettertjes “aan vast………voor 3 jaar”
    Gewoon negeren.Die gaan niet naar een rechtbank,die verliezen ALTIJD dus gaan ze niet
    Het kost wel wat zenuwen ,iedere keer dat gezeik in je brievenbus.Het beste is niet eens lezen maar RECHTSTREEKS de prullenbak in

Moderator
    Maarten

Het helpt dit soort fraude, evenals spooknota’s en andere pogingen tot afhandig maken van geld te melden bij het Steunpunt Acquisitiefraude.
    Zie: http://www.fraudemeldpunt.nl

Hier zijn ook lijsten te vinden met malafide organisaties en tips om de fraude voor te zijn.

Beter voorkomen dan genezen.;)

Bijdrager
    Swiebertje

OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP

Wij zijn op zoek naar mensen die een incassobrief van MKBusiness Incasso hebben ontvangen inzake Puzzel4U. Het betreft hier de jaren 2012 of 2013 of 2014.

Wij zijn een rechtzaak aan het voorbereiden tegen MKBusiness en nu stellen zij dat zij voor 2012, 2013 en 2014 geen incasso of werkzaamheden hebben verricht voor Puzzel4U. Wij denken dat dit onjuist is, mede gezien uw reacties zouden wij dolgraag een copy van u willen ontvangen van een incassobrief van MKBusiness. Wij willen u zelfs belonen voor uw hulp. Heeft u meer informatie en bent u wel degelijk door MKBusiness benaderd? help ons en wij zullen u informeren wat de rechter heeft besloten. Onze dank is groot. Gezien uw en onze pricacy kunt u zich melden bij swiebertje1968@hotmail.nl. Wij zijn te goeder trouw en nogmaals dank!

Overigens zijn dezelfde personen betrokken bij Creditpay, het kan dus ook zijn dat u brieven heeft gehad van Creditpay, ook deze willen wij graag zien.bold text[/b]

Geblokkeerd
    Anoniem

Please rot op, en als je een bedrijfje runt met zo’n email adres kom je niet heel betrouwbaar over.

Bijdrager
    Swiebertje

Usain, wat een reactie. En wij runnen niet een bedrijfje met een hotmailadres. Wij zijn wel degelijk betrouwbaar maar willen inderdaad voorkomen dan mensen met uw taalgebruik ons gaan benaderen.

Waarom dat taalgebruik? Hebben wij u ergens beledigd? nee toch?

Nogmaals wij zijn volledig te goeder trouw. U kunt ook een contactpoging wagen via de mail en dan reageren wij netjes naar u, omdat we namelijk gezond en normaal met elkaar moeten omgaan, opbouwend en dus niet zoals u.

Groet en help ons dan zijn we af van malafide bedrijven!

Bijdrager
    Ethiron

Moeite met lezen Usain? Waar staat dat de poster uit naam van een bedrijf handelt?

Volgens mij is het een gedupeerde van een of ander iets, die nu collectief een rechtzaak gaat aanspannen tegen de partij die hen benadeeld zouden hebben, en daarvoor info van zoveel mogelijk andere gedupeerden nodig heeft om sterker te staan.

Edit: reactie van Swiebertje was nog niet geplaatst toen ik mijn reactie typte. Misschien wel een bedrijf dus.

Dan nog geen nette reactie van Usain..

Bijdrager
    Swiebertje

Dank Tom! Wij zijn inderdaad gedupeert voor zon 75000 euro, zo verdenken wij MKBusiness en haar gelieerde partijen. Het hoe en wat zal ik je besparen, maar MKBusiness stelt in haar verweer dat zij in 2011 zijn gestopt met incasso of debiteurenbeheer van Puzzel4U. En wij denken van niet en dat willen we graag aantonen. En daarvoor hebben wij dan bewijs nodig, in dit geval brieven van 2012 2013 of 2014. Zo kunnen wij aantonen dat MKB gewoon de waarheid niet spreekt en zo kunnen wij dit gebruiken als ondersteunend bewijs.

Het is dan jammer dat er mensen zijn die reageren met “rot op”, maar dat zegt alles over hen en heel weinig over ons.

Wij zullen alle reacties behandelen, keurig en oprecht.

Nogmaals dank

Geblokkeerd
    Anoniem

Eerst zien dan geloven, mijn reactie is zo fel omdat OMT overspoelt word met spam tegenwoordig.
    Waarom wil je een rechtszaak gaan aanspannen tegen een incasso bedrijf, die voeren alleen de opdracht uit die ze hebben gekregen van Puzzel4U of een holding van Puzzel4U. Ik vind het een beetje vaag verhaal en zou zeker geen gegevens sturen naar swiebertje1968@hotmail.nl

Bijdrager
    Swiebertje

Ik ben geen Spam. Ik ben een oprechte ondernemer die getilt is ondanks een contract en ik wil dolgraag gerechtigheid voor iedereen.

Ik weet nog veel meer zoals de priveadressen van Puzzel4U, of de telefoonummers of de echte mensen daarachter en wie en wat, en dat gaan we in de rechtzaak allemaal gebruiken. De eerste stappen zijn al gezet en onze advocaten hebben verzocht om reactie. Blijft reactie uit dan zullen verdere rechtsmaatregelen volgen en daarom zijn die bewijzen zo belangrijk omdat wij denken dat MKBusiness gewoon liegt en de gelden in eigen zak heeft gestoken.

Das unfair toch?

Maar aub reageer gewoon normaal

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik weet nog veel meer zoals de priveadressen van Puzzel4U, of de telefoonummers of de echte mensen daarachter en wie en wat

Nou zeg dat is ook wel erg lastig om achter te komen, bel julian brakman dan gelijk op en vraag hoe het zit.. http://whois.domaintools.com/puzzel4u.com

Bijdrager
    Swiebertje

Onder andere ja, maar soms zijn dingen niet zo als ze zijn.
    KOmt goed Usain, hoop dat sommige mij kunnen helpen en zullen de rechtzaak hier op dit topic plaatsen en laten we hopen dat dit soort bedrijven snel ten einde zijn

Geblokkeerd
    Anoniem

Mwah is wel heel stoer gepraat over een rechtszaak enzo, maar dat soort bedrijven zullen zich vast wel goed hebben ingedekt en dat geld kan je wel vergeten. Überhaupt jezelf voor 75k laten oplichten lijkt me toch het bewijs dat je ook niet zo slim bezig bent geweest. Waar een wil is, is een weg. Incasso’s terugvorderen of laten blokkeren door je bank. Maar ik wens je veel succes. Laat je het even weten hoe het is afgelopen, ben ik wel benieuwd naar.

Bijdrager
    Swiebertje

Usain,

Is niet stoer, ik zal je aankomende week melden wat de status is. Ze hebben zich ingedekt dat klopt, maar de waarheid zal altijd boven water komen.

Daarom ook de vraag brieven 2012 2013 2014 dat zal namelijk zeer belastend zijn tegen hen, immers men liegt en bedriegt.

Dat wij zijn getilt staat voor ons vast maar daar kom je vaak te laat achter.

Als we de zaak gewonnen hebben dan zal ik hier op dit forum nog veel meer vertellen, ook over Puzzel4U en hoe zij werken want mijn bedrijf heeft jaren voor hen gewerkt, dus ook voor Julian en Martina en Jan en nog veel meer en wat de praktijken zijn, Ik snap consumenten niet. Ik zou nooit eerder betalen VOORDAT IK DE VOICELOG heb. Dat is namelijk het bewijs van overeenkomst. en zolang ze die niet afgeven hoef je niet te betalen.

Ik bluf echt niet. Je kunt toch ook aan mijn taalgebruik lezen dat ik normaal doe en gewoon om informatie vraag en dan met zijn allen hopen dat het een keer ophoud met dit soort bedrijven..

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.