18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    vincentvega

spontane PRAM (zonder dat ik iets gedaan heb!)???

mijn MBP werd traag, met name het internet en toen heb ik besloten om maar eens te herstarten, dat werkt vaak wel.
    na het opnieuw opstarten kon mijn MBP het voorkeursnetwerk niet meer vinden, was de datum terug in de tijd bijgesteld, alle passwords gewist, en het systeem behoorlijk traag!
    het leek erop of OSX (10.6) zonder dat ik iets gedaan had een PRAM had uitgevoerd, erg vreemd. na de datum goed ingesteld te hebben en alle gegevens weer opnieuw te hebben heb ik nogmaals opnieuw opgestart en toen werkte alles weer.

weet iemand wat er hand geweest kan zijn en of het mogelijk is dat het systeem zich op deze manier zelf hersteld?

Bijdrager
    Hansi2124

PRAM wist in ieder geval geen wachtwoorden. En PRAM wordt pas uitgevoerd na 2 x de boing extra te hebben laten gaan. Dus moet het iets anders zijn….

Bijdrager
    Sanjeev

Pram wist idd geen wachtwoorden, ik heb het zelf net ff gedaan.
    Voorkeursnetwerk blijft bewaard. Tijd ook.

Info over pram:
    http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    Vinhelper

Over welke MacBook Pro hebben we het hier precies? [size=2]…precies?[/size][size=1]…precies?[/size]

Sometimes I feel just like a machine…:lol:Haha.:wink: Ik stel de vraag wel vaker, vandaar.

Bijdrager
    vincentvega

voorlaatste MBP najaar 2009

Bijdrager
    Vinhelper

Aha, ik zat namelijk aan een lege PRAM-batterij te denken, maar bij zo’n nieuwe machine lijkt me dat sterk. Maar je weet het nooit, want het zijn wel de symptomen ervan.

Bijdrager
    vincentvega

dacht ik ook aan, maar leek me ook niet waarschijnlijk
    hij lijkt de instellingen nu weer gewoon vast te houden.
    ik volg dit forum behoorlijk intensief maar heb dit probleem nog nooit voorbij zien komen…
    heb ik weer!

Bijdrager
    Oppie

Was je soms opgestart met de shift toets ingedrukt (misschien lag je pistool er net op)? Want dan start ie op in de veilige modus.

Bijdrager
    iep

Passwords staan in de Keychain net als certificaten. Als je systeemtijd niet goed staat kun je problemen krijgen omdat de datum/tijd dan niet meer klopt. Heb je de machine daarna nog eens opnieuw opgestart?

Bijdrager
    1984
    iep op 22 januari 2011

Heb je de machine daarna nog eens opnieuw opgestart?

vincentvega op 21 januari 2011

heb ik nogmaals opnieuw opgestart en toen werkte alles weer.

saying nothing.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Vinhelper op 21 januari 2011

Aha, ik zat namelijk aan een lege PRAM-batterij te denken, maar bij zo\’n nieuwe machine lijkt me dat sterk. Maar je weet het nooit, want het zijn wel de symptomen ervan.

Moest ik ook gelijk aan denken. En als dit vaker voorkomt kan het toch de batterij zijn. Hij behoort vrij lang mee te gaan, maar net als met een HD kunnen er natuurlijk ook hier wel eens slechte tussen zitten.

Moderator
    Poezenbeest

Hebben moderne laptops nog wel een batterij naast de accu? Volgens mij doen ze dit gewoon op de reststroom van de accu.

Bijdrager
    iep

Uit het algemene artikel over PRAM bij Apple zelf staat het volgende:

Important: If your computer does not retain parameter RAM (PRAM) settings when it is turned off, this generally indicates that the battery needs to be changed. Refer to Macintosh Family: Batteries and Part Numbers.

In de teardowns zie je ook alleen nog maar de accu dus het lijkt me duidelijk dat deze voor de stroomvoorziening van het PRAM verantwoordelijk is. Laptop wellicht te lang op de plank laten liggen waardoor de accu echt helemaal compleet leeg was. Anders moet je rekening houden met een defecte accu.

Een ander algemeen artikel over PRAM meldt het volgende helemaal onderaan:

If PRAM is reset, you may need to verify your time zone, startup volume, and volume settings using System Preferences. Certain firmware updates may reset PRAM as a normal part of their installation process.

Houdt daar rekening mee na het installeren van updates.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Zerk op 22 januari 2011

Hebben moderne laptops nog wel een batterij naast de accu? Volgens mij doen ze dit gewoon op de reststroom van de accu.

Ze hebben naast de hoofdaccu dus ook een lithium PRAM batterij. Die is nodig om het PRAM te behouden als de accu b.v.b. verwisseld wordt en/of de ‘book’ helemaal uit gaat. Hier staat een verhaal van iemand die per ongeluk de batterij los stootte op het logic board en vervolgens vraagt hoe belangrijk is dit onderdeel…

Bijdrager
    Vinhelper
    iep op 22 januari 2011

In de teardowns zie je ook alleen nog maar de accu dus het lijkt me duidelijk dat deze voor de stroomvoorziening van het PRAM verantwoordelijk is.

Zoeken maar naar de PRAM-batterij: (mijn MacBook btw.)

Gevonden? Nee he?:crazy:

Als je in de specifieke teardown gaat kijken zie je dit:

Apple heeft er dus weer een trucje op verzonnen door de batterij aan de onderkant te plaatsen, vanwege de ruimte o.i.d.:smile:

Bijdrager
    1984

Dat is duidelijk @Vinhelper, een foto verteld vaak meer dan duizend woorden, maar gaat dit over een ouder model Macbook..? en hoe zit het bij de Unibody ??

Bijdrager
    Vinhelper

Scherp opgemerkt!:smile:

De truc is daar bij de Unibody’s weer dat Apple verzonnen heeft dat je zelf de batterij niet meer kan vervangen, en je die dus ook nooit los hoeft te koppelen?
    (er wordt dan waarschijnlijk gebruik gemaakt van een condensator tijdens kalibreren)

En dus in de teardown van het model wat hier ter sprake is (MacBook Pro mid 2009) zie je geen PRAM-batterij meer.

iep had dus in zekere zin wel gelijk.:thumbsup:

Bijdrager
    iep

Ik had het eigenlijk over de meer recente Macs als in de unibodies en daar is de MBP van de topicstarter er ook eentje van (de eerste unibody MBP zelfs). Sinds de unibody zit ook de accu intern en is deze niet meer zelf te verwisselen (als je het juiste materiaal hebt daarentegen… :)). Doordat je de accu er niet uit kunt halen heb je ook geen last dat de stroom ineens wegvalt en dus is er ook geen extra li-ion batterijtje nodig. Weer wat ruimte bespaard.

De plaatjes van Vinhelper laten een oude non-unibody MacBook zien, wat zo ergens terug kan gaan tot 2006, waar zo’n batterijtje wel nodig is omdat je de accu kunt verwisselen. Mocht je nog zo’n non-unibody of oude PowerPC Mac hebben dan kun je o.a. bij OWC terecht voor zo’n batterijtje.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.