9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    jebman

spontane herstart in sluimerstand vinden oorzaak

Hi,

meerdere keren per dag vindt ik mijn laptop terug na sluimerstand in een herstart. Geen meldingen van een kernelpanic, (nog) niet gehad tijdens het werken. Vannacht ook weer gebeurd, uren na dichtklappen.

Ik heb in de bibliotheek het mapje crashreport gevonden, hoe kan ik hier in lezen, of ergens anders, wat de trigger is geweest cq welke applicatie de schuldige is?

Bijdrager
    GoeieDag

Software update?

Bijdrager
    jebman

ja, alles gedaan

Bijdrager
    GoeieDag

Ik bedoel eigenlijk: misschien gebeurt dit als gevolg van een automatische software update.

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou vooral eens alles uitschakelen dat verbinding kan maken met de computer.

– clouddiensten

– NAS gedoe

– externe drives

– toetsenborden en andere zooi

– mogelijk specifieke software

En bij laatstgenoemde denk ik meteen aan TeamViewer, dat is nogal een appje die mensen graag op hun Mac willen installeren om gelukkiger van te worden.

Moderator
    Night

Het mapje ‘Crash reports’ in de Library heb je vrij weinig aan. Je kan wel in Console.app (in map ‘Hulpprogramma’s’) kijken in bv. System.log wat er gebeurde tijdens de sluimerperiode. Overigens vind je in Console.app ook die genoemde crash reports terug;-)

Bijdrager
    jebman

Ok.

net met apple support gebeld. Batterij issue dat ik in een ander draadje heb lopen heeft wellicht ook met deze spontane reboots te maken. SMC en VRAM resets gedaan. Batterij wilde pas laten in herstel modus, in alle andere modi niet. Conclusie is dus dat het een software issue is.

Ga schijf maar wissen en alles opnieuw installeren, zucht.

Bijdrager
    jebman

@shmoo ik heb laatste update van vmfusion draaien. helaas is de software die ik nodig heb voor mijn werk helemaal op windhoos gebaseerd, sterker nog het is een virtuele machine opgebouwd door de opdrachter en zij zijn er zelfs systeembeheerder van. Het is geen speeltje maar mijn broodheer en ja ik wordt er gelukkiger van want dan hoef ik niet en een macbook en een surface oid met me mee te slepen.

Moderator
    Night

Eén van de weinige voordelen van APFS is de mogelijkheid om snapshots te maken. Mijn advies zou dan ook zijn om eerst een ‘kaal’ MacOS te installeren en dan een snapshot te maken. Daarna kun je Better touch tool installeren. Als het zonder problemen werkt, ga je ‘terug in de tijd’ naar het punt van je snapshot en probeer je Logitech options en als laatste VMFusion. Als er ergens een probleem is, zou dat na installatie moeten optreden, nietwaar? Als dat niet zo is maak je na de installatie van VMFusion een nieuwe snapshot aan  en installeren je de beurt  Better touch tool en Logitech options erbij. Als er weer geen problemen zijn, installer je ze alledrie. Ergens in dit (helaas tijdrovende) traject moet de fout boven water komen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.