4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Michel Jansen

Spontaan veel problemen met sluimerstand

Hallo allemaal,

Ik heb over dit probleem al met Apple gesproken, maar hun konden niks anders dan mij naar een reparatiepunt sturen, ik kan mijn mac eigenlijk niet missen dus hoop dat jullie me nog tips kunnen geven.

Ik heb een Mac mini 2,8 ghz 2014 model.

Sinds een tijdje gaf mijn mac af en toe 3 piep tonen als ik hem uit sluimer stand bracht, vervelende piepjes maar verder geen afwijkingen, Na een maand of wat heb ik contact met Apple gezocht om te vragen wat deze 3 piepjes konden betekenen, ze vonden het vreemd want het zou op een ram geheugen fout kunnen duiden maar dit was het niet. (mac is nooit open geweest en komt zo uit de doos).

Hierop moest ik 3 controles doen, te verstaan:
    De System Management Controller (SMC) van een Mac opnieuw instellen
    Het NVRAM van een Mac opnieuw instellen
    Diagnostische informatie Apple gebruiken

Alles gedaan, diagnostische informatie was goed, geen afwijkingen.

Echter sinds dien gaat mijn mac, als hij langer dan een paar uur in sluimerstand staat niet meer aan. Het lampje op de mac is dan uit. Druk ik op de aan/uit knop komt hij wel uit sluimerstand maar werken mijn toetsenbord en muis niet meer. Dit is niet altijd zo maar wel geregeld. Vaak als hij langer dan 3 uur in sluimerstand heeft gestaan, maar hier is geen continue lijn in te vinden.

Verder werkt hij perfect, als ik hem dan een hard reset geef kan ik weer inloggen en alles er mee doen,

Iemand nog tips, suggesties o.i.d.?

Bedankt alvast..

Michel

Moderator
    Night

Mijn eerste suggestie zou ook zijn om de SMC te resetten. Hierin worden nl. de power-management zaken geregeld.
    Komen die pieptonen nu nog steeds voor?

Waar gebruik je de Mini voor? Zit er standaard een beeldscherm aan gekoppeld?

Bijdrager
    gipsman

Heb je El Capitan/laatste versie? Zo niet: updaten. (Na leegmaken prullenmand, sluiten van alle apps en goede backup)
    Hoe staan de energie-instellingen? Zet op ‘standaardinstelling’ indien ze gewijzigd zijn. Probeer ook eens de instelling: ‘Sluimer:nooit’+beeldscherm gewoon uit na 3 minuten.
    Schakel eens internet uit (wifi of draad) plus alle randapparatuur (printer, backupschijf,…) en wacht af of de mini zonder internet het sluimerprobleem heeft.
    Heb je 1 of meer apps of widgets geïnstalleerd die de sluimerstand over kunnen nemen? Verwijder alle apps die je NOOIT gebruikt uit de programmamap. Verwijder geschiedenis en cookies uit Safari en eventuele andere browser. Gooi overbodige mails weg.
    Log ook eens uit en weer in met een gastaccount om daarin te testen, maar zorg er wel voor dat je alle wachtwoorden goed onthoudt.

Bijdrager
    GoeieDag

Het lijkt toch erg op een RAM of ROM probleem: https://support.apple.com/en-us/HT202768
    Garantie?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.