8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    iJeroen

[Spoed!] Final Cut Pro Project

Ik moet morgen een project afhebben, wat ik tot nu toe maakte met iMovie, alleen merk ik dat de opties hiervoor erg beperkt zijn. Nu heb ik mijn Final Cut Pro 5 niet eerder echt goed gebruikt. Ik heb meerdere clips in FCP, kan ik deze allemaal makkelijk de zelfde lengte geven? En vraag 2, hoe werk ik in FCP met Slow Motion?

Dus mijn vragen:
    1. Kan ik met Final Cut Pro een aantal clips makkelijk dezelfde lengte geven?
    2. Kan ik met Final Cut Pro bij aantal clips tegelijk Slow Motion toepassen?

Alvast bedankt…

Bijdrager
    Mac_Laurens

Een initiatie in FCP kan je moeilijk in elke zinnen typen, maar goed, zorg er hoedanook voor:

– Dat je in je project een sequence aanmaakt die overeenkomt met de videoclips die je gaat importeren (meest waarschijnlijke is DV PAL, maar dan zijn er nog een aantal opties zoals anamorphic (breedbeeld)), zodanig dat er niet nodeloos moet gerenderd worden.

– Sleep de clips op de tijdsbalk. Om te spiltsen gebruik je de razortool (B), en om te verslepen het pijltje (A). Als je ze gelijke lengtes wil geven kan je eerst clip 1 een lengte geven en vervolgens de resterende video erboven plaatsen (in Videotrack 2), zo kan je die met het pijltje even lang maken als die eronder. Zet wel de optie ‘snap’ aan in een van de menu’s bovenaan (ofwel N). Als twee randen van clips elkaar bijna raken zal FCP je een dikkere streep tonen om aan te geven dat hij ze exact gelijklegt.

– Slowmotion doe je met de optie ‘speed’ als je rechtsklikt op een clip.

Hoop dat dit een beetje helpt.

Bijdrager
    iJeroen

Snap het..:)

Volgende: als ik een mp3’tje toevoeg onder de film hoor ik *tuut, tuut, tuut*. Hoe komt dit?

Bijdrager
    ieperlingetje

Dit komt omdat je clip nog niet gerenderd is, renderen kun je via command-R doen.

Bijdrager
    Mac_Laurens

Ik vind het ietwat vreemd dat je dat bij een MP3 hebt… heb je misschien een filter toegepast?

Zoja, dat wil zeggen dat het geluid niet gerenderd is. Normaal komt er ook een rood balkje bovenaan om dit eveneens aan te duiden. Ofwel ga je naar Sequence > Render> Needs Render > Audio PLayback (of iets dergelijks). Dan rekent hij het bestand om naar wat je hebt ingesteld in de sequence.

Zonee, dan wil FCP het geluid alsnog renderen omdat het niet overeenkomt met de sequence. Ik vermoed dat dit bij elke MP3 die in een DV-project wordt toegevoegd het geval is, alleen spelen die bij mij soms wel af… Het is hoedanook altijd het beste dat je met quicktime of iTunes je MP3 converteert naar een AIFF-bestand van 48 kHz, zodanig dat er niks meer moet omgerekend worden.

Bijdrager
    iJeroen

Ah, inderdaad. Bedankt! :)

Bijdrager
    brinkey

Final cut werkt niet goed met mp3. Ook al is ie gerendered. Inderdaad eerst converteren naar AIFF.

Bijdrager
    Mac_Laurens

MP3 is eigenlijk niet bedoeld voor videomontage… het beste is altijd rippen van een cd in aiff-formaat.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.