14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Kapper Bob

Speedtouch van Speedlinq instellen…

… zucht, waarom is ADSL aansluiten nog steeds zo’n hell, anno 2007?

Vandaag is mijn Speedlinq X-tra 20 MB ADSL (via bbned netwerk) opgeleverd, maar ik kreeg het maar niet aan de praat met mijn Mac want – je raad het al – de bijgevoegd CD was uitsluitend voor Windows. Uiteindelijk maar de PC van mijn vriendin erbij gehaald, CD erin, en hoppa, klaar is kees.

Alleen nu: op de PC krijg ik een “echte” ip-adres en als ik mijn Mac aansluit (ipv PC, zelfde poort) krijg ik een intern 192.x.x.x-adres. Ik wil die “echte” ip-adres op mijn Mac.

Heeft iemand ervaring hiermee die mij kan helpen? De modem is een Speedtouch 7-honderd-nogwat.

Alvast dank!

Bijdrager
    Triumph

Ik had op die Speedtouch een Apple Bse Station aangesloten toen werkte alles!
    (de ADSL/bbnet gegevens zet je dan in de Base Station, er staat ook een deel in de speedtouch)
    Ipv Base Station kun je ook elke andere router nemen.

Bijdrager
    TeeJay

Met het 192.168.x.x adres is niets mis, dit is een IP adres dat het speedtouch modem d.m.v. DHCP uitdeelt.
    Heb je wel internet op je Mac? Zo niet graag wat meer gegevens..

Bijdrager
    Kapper Bob

Ik heb internet, geen probleem. Enig verschil met de PC is een 192.x.x.x-adres ipv een 84.x.x.x-adres. Aangezien ik van buiten af bij mijn Mac wil is de 84.x.x.x-adres wenselijker. Ik kan de modemgegevens via een webbrowser aanpassen maar zoals gewoonlijk is dat vere van gebruiksvriendelijk.

Weet iemand hoe ik er voor zorg dat de aansluiting ge-“bridge”-d wordt ipv dat ik via een DHCP-server van de modem een intern netwerkadres krijg?

Bijdrager
    TeeJay

Je zal simpelweg de poort die je VNC (Remote Desktop) client gebruikt moeten forwarden naar je Mac, als je de PC op dezelfde wijze aansluit als je Mac zal deze ook een intern adres krijgen en geen direct extern adres.
    Waarschijnlijk vraag je het IP adres dan op een verkeerde manier op.

Bijdrager
    Kapper Bob

Niet dus. De Speedlinq CD heeft op de PC iets geinstalleerd (vraag me niet wat, ging allemaal vanzelf) waardoor deze, eenmaal aangesloten op de modem, een extern adres krijgt. Als ik mijn Mac aansluit precies zoals de PC aangesloten was, krijg ik een intern adres. Ik moet dus de modeminstellingen wijzigen om het extern adres toe te wijzen aan mijn Mac en waarschijnlijk moet ik op mijn Mac ook nog het een en ander wijzigen – maar wat?

Bijdrager
    TeeJay

Als je naar mijnip.nl gaat, is dat dan hetzelfde IP dat je op je PC had? En op welke manier heb je het IP van je PC achterhaald?

Bijdrager
    Kapper Bob

Hmmm, net weer geprobeerd, ik geloof de PC toch een intern adres krijgt.

Shit, ik had er eigenlijk op gerekend dat ik via de modem een extern adres kon krijgen voor mijn Mac. Weet iemand hoe ik met een Speedtouch poorten kan forwarden naar mijn Mac?

Bijdrager
    sypie

staat heel duidelijk in de handleiding die speedtouch meelevert. Zoek even naar NAT tabel of portforwarding. Dit moet er duidelijk in staan, heb zelf ook een ST modem.

Bijdrager
    Kapper Bob

Er zat geen handleiding bij, maar ik ben er inmiddels achter via een vriend van mij die blijkbaar ook Speedlinq heeft.

Dank aan allen!

Bijdrager
    sypie

Er zat toch een cd bij? Als het goed is staan daar PDF bestanden op in verschillende talen…

Bijdrager
    Kapper Bob

Nope, alleen autorun, .exe en start.html bestanden. CD is set-up only.

Bijdrager
    Johanna

Is er ook nog een oplossing voor het probleem als je geen computer hebt. Ik heb een Mac OS en een I-book. De speedtouch staat aangesloten op een Airport Extreme> De helpdesk van Speedlinq had alleen maar een oplossing met een pc

Bijdrager
    sypie

Wat is dan je modem? Die airport of de Speedtouch?

Als het de airport is: helaas, geen kennis van.

Is het de speedtouch dan zou je de kabel rechtstreeks in de speedtouch moeten doen, je mac daaraan hangen en je netwerkconfiguratie op automatisch zetten. Als het goed is zie je na een tijdje het “router” adres in je netwerkconfiguratie verschijnen. Dat adres zet je in je webbrowser (firefox, safari o.i.d) en als het goed is kun je dan op een soort website de instellingen maken.

Bij een Speedtouch 510 serie is het adres bijvoorbeeld 10.0.0.138 bij andere series weet ik het niet, maar google ongetwijfeld. Op het moment dat je bijvoorbeeld de Speedtouch werkend hebt met het internet kun je verder pielen om de airport er ook bij in het netwerk te hangen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.