7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    appeltje-e

Speedtouch 716 ander IP adres geven… Hoe?

Ik heb gisteren een Speedtouch 716 aangesloten, in eerste instantie draadloos. Alles werkte naar behoren totdat ik vanmorgen probeerde in te loggen op mijn werk met een VPN-verbinding. Wat blijkt: het modem gebruikt standaard een IP-adres uit een range die valt binnen de range die op mijn werk geldt, volgens de systeembeheerder. Tot zover snap ik dat. Ik moet dus het IP-adres van mijn modem naar een vast adres van bv. 10.0.0.1 veranderen.

Dus naar Systeemvoorkeuren / Netwerk / Airport / TCP/IP

Moet ik dan Via DHCP veranderen in HAndmatig en daar het vaste adres invoeren? En wat betreffende de DNS-servers wat daaronder staat?

bedankt alvast.

Bijdrager
    Apple

Het lijkt me verstandiger om in te loggen op de webinterface van je modem en daar het interne ip-adres van je modem en de dhcp-range te veranderen, zodat je mac een ander adres krijgt uitgedeeld. Je zal denk ik de standaard range niet kunnen aanpassen bij je Speedtouch (heb zelf ook zo’n ding). Je moet dan de huidige range verwijderen en een nieuwe range aanmaken.

Bijdrager
    appeltje-e

Ik kan met http://10.0.0.138 op de webinterface komen. Maar dan? Weet jij waar ik het verder moet zoeken?

Bijdrager
    Apple

Je gaat naar:

in het linkermenu:
    Home Network -> Interfaces

in het midden:
    LocalNetwork

dan rechtsboven:
    Configure

Waarschijnlijk heeft je modem twee adressen:

10.0.0.138 en 192.168.1.254

Als dat niet zo is, dan moet je het 192.168.1.254 adres aanmaken door die in te vullen in het linkervak en in het rechtervak 255.255.255.0. Klik op Add en je hebt een extra intern ip-adres.

Als dat wel zo is hoef je alleen maar een nieuwe DHCP Pool aan te maken (onderste add knop) met de volgende gegevens:

Start adress: 192.168.1.1
    End adress: 192.168.1.253
    Subnet mask: 255.255.255.0
    Server: 192.168.1.254
    Gateway: 192.168.1.254

of je Primary DNS moet invullen hangt volgens mij af van je provider. Ik zou hem leeg laten en kijken of je internet het doet. Zo niet, dan het ip-adres van je router proberen. lukt dat ook niet dan heeft hij waarschijnlijk een extern adres nodig, dat je van je provider hebt gehad.

Vervolgens op Apply. Je moet nog wel je oude DHCP Pool verwijderen. Ik neem aan dat dat mogelijk is, zodra je een nieuwe hebt aangemaakt (wat je dus hierboven hebt gedaan).

Edit: Daarna nog wel even je ip-adres vernieuwen op de mac met de knop Vernieuw DHCP-lease onder Netwerken.

Bijdrager
    appeltje-e

He Apple, het is me gelukt! Bedankt voor je hulp!!!

Bijdrager
    Apple

Geen dank, zo help je elkaar weer eens! :)

Bijdrager
    Oppie

En, kun je nu via VPN wel ‘naar’ je werk gaan?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.