6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Curunir

SpeedIt – Whine tegengaan

Eerder deze week was ik wat gaan sneupen naar het tegengaan van de zogenaamde ‘whine’ van de MacBook Pro. Ik had gehoord dat het iets te maken had met de processor die niet voldoende werk om handen had en dat het waarschijnlijk een software matig probleem is, omdat het geluid er onder windows niet blijkt te zijn (lees: met gebruik van boot camp). Dus ik denk: Misschien is er wat leuks te vinden om dit op te lossen. Daarnaast wilde ik graag weten hoe warm mijn MBP ongeveer werd. Dus ging ik daar ook naar op zoek.

Op mijn speurtocht kwam ik terecht op deze website: SpeedIt. Hiermee blijk je dus de temperatuur van je processor kunnen tracen. Maar nu kwam ik dus op deze pagina ook het een en ander tegen over het tegengaan van de ‘whine’. Nu ken ik deze software verder niet goed ofzo en omdat het blijkbaar als onderdeel van de kernel moet worden ge├»nstalleerd wilde ik graag eerst de vraag droppen of het slim is om dit te installeren.

Ten eerste: Zijn er hier mensen op dit forum die gebruik maken van deze software? Zo ja: Wat zijn jullie bevindingen? Helpt het anti-whine gebeuren?

Ten tweede: Is de kans groot dat je hierdoor de boel verprutst of dat je je pc er aanduidelijk langzamer mee maakt? Ik zag namelijk dat ze de CPU standaard op 25% laten draaien en dat lijkt mij nou ook niet helemaal de bedoeling;)

Bijdrager
    renato

Hoi,

de whine komt door het schakelen van de processor naar de laagste energiestand. Dit doet-ie inderdaad als hij weinig te doen heeft. Bij mijn Macbook Pro is de whine er na een vervanging van het moerderbord alleen nog als hij op de 20V adapter loopt. Op batterij is hij weg. Het zit dus waarschijnlijk in het voedingsgedeelte van het moederbord.

Er zijn eigenlijk 2 truukjes om de whine op te lossen: zorgen dat de processor niet zonder werk komt te zitten (hij komt dan nooit in de laagste energiestand terecht) of ervoor zorgen dat de processor uit zichzelf gewoon niet in de laagste stand schakelt. Allebei de truuks kosten extra vermogen en dus batterij-duur van de macbook pro. Hij kan ook wat warmer worden.

De eerste methode is veel gebruikt: quietmbp, de ‘mirror widget’ truuk, en nog een paar. De processor krijgt continu extra werk te doen en slaapt daardoor nooit.

De tweede methode is eleganter, omdat daar de processor niet extra belast wordt: je hebt dus wel de volledige processorkracht tot je beschikking. Sterker nog, mensen rapporteren een snellere machine omdat de processor nooit echt ‘slaapt’. Of dat echt waar is durf ik niet te zeggen, maar het zou kunnen. Shhmbp is en goed voorbeeld.

Bijdrager
    Curunir

Bedankt voor je reactie, renato. Op de website van ShhMBP kreeg ik het volgende voorgeschoteld:

Do NOT install this on computers other than the first generation MacBook Pro.

Hoe kom ik er achter dat ik daadwerkelijk een ‘first generation’ MBP heb? En tot in hoeverre beschadig ik de boel als ik geen first generation MBP heb?

Bijdrager
    renato

Ik gok dat je in de systeemvoorkeuren het model van je MBP kan zien (1,1 bij mij).

Volgens mij kun je niet zo veel stuk maken.

Grtz,
    r.

Moderator
    Strifer
    ”renato”

Ik gok dat je in de systeemvoorkeuren het model van je MBP kan zien (1,1 bij mij).

Volgens mij kun je niet zo veel stuk maken.

Grtz,
    r.

ik neem aan dat je systeemprofiel bedoelt. ik heb overigens een versie 1.2. ik heb ook last van de whine. ik laat photoboot altijd meestarten en dan is het weg. ik verwacht nog steeds dat het met een bepaalde update verholpen gaat worden.

maar ben toch ook wel benieuwd of dit zal helpen… ik durf het niet zo goed te installeren. ik ben helemaal niet bekend met het lagere systeem, unix en de kernel enzo.

Bijdrager
    Curunir
    ”Strifer”

maar ben toch ook wel benieuwd of dit zal helpen… ik durf het niet zo goed te installeren. ik ben helemaal niet bekend met het lagere systeem, unix en de kernel enzo.

En daar zit dus mijn probleem. Dit is m’n eerste mac. Heb ‘m nog niet zo heel erg lang en heb geen flauw idee of dit enige schade aan kan richten als er iets mis gaat. Het werkt allemaal heerlijk zo’n mac, zonde om dat te verprutsen;) Welke waaghals wil dit voor ons testen?:P

Gegevens over m’n mac:

Machine Name: MacBook Pro 15″
    Machine Model: MacBookPro1,1

Wat is overigens de SMC Version?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.