15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    leon dijkstra

Speed touch 510 help!

Ik heb net een een Speed Touch 510 (4poorts) aangeschaft en niet via KPN, maar direct via de Routershop. En nu…

Wat is beter om eerst te doen? De modem instellen via de PC of via de MAC? Via pc gaat het automatisch via een Setup, bij de mac moet ik het handmatig doen en ik heb geen “ADSL van KPN Telecom_nat.ini” bestandje (script)!
    Op de KPN site staan wel van dat soort bestandjes maar, niet met dezelfde naam. En de KPN cd-rom heb ik niet, ben hier net komen wonen (kamers) en wil me aansluiten op internet met meerdere gebruiker die een PC bezitten.

Bijdrager
    crazy ivan

Waarschijnlijk kun je de juiste info van de site van je provider halen. Welke ISP heb je? verder kun je vaak met een telnet verbinding, SSH of zelfs via een webbrowser je modem/router instellen.

Bijdrager
    PeterK

Op deze link kun je bij kpn het .ini bestand downloaden.
    http://www.kpnadsl.nl/support/downloads_multi-v4.html

Via een eveneens bij kpn te downloaden handleiding (pdf) kun je precies lezen hoe je moet installeren via OSX.

de handleiding vind je hier
    http://www.kpnadsl.nl/support/gebruiksaanwijzingen_multi-v4.html

als je de pdf file wil bekijken wordt een wachtwoord gevraagd, niets ingeven maar gewoon op gereed klikken. neem de grootste pdf die is heel uitgebreid

En verder vind je hier ook alles wat je nodig hebt
    http://www.speedtouchsupport.nl/support.htm

Bijdrager
    rbroen

Het script op http://www.speedtouchsupport.nl/support.htm ziet er inderdaad al een stuk beter uit dan wat er tot nu toe beschikbaar was.

Wij hebben dit ADSL-modem/router ook.

Het KPN script wijst 10.0.0.138 aan als adres voor de router met een DHCP-pool vanaf 10.0.0.150.
    Wij wilden onze adressen bereik 192.169.1.x vasthouden en kiezen ervoor op zeer beperkte schaal met DHCP te werken. De helpdesken van KPN en de ISP waren niet echt behulpzaam. KPN verwees ons voor de instelling naar de ISP (en visa versa).

Een NAPT instelling heb ik nog niet kunnen maken, ik heb begrepen dat ik die nodig heb voor iChat AV videochats.

Als iemand ervaring heeft met het aanpassen van het ip-beriek of NAPT hoor ik het graag!

Inmiddels heb ik de boel aan de praat, niet geheel naar mijn tevredenheid, maar acceptabel. Het nieuwe script uit de link hierboven ga ik beslist nog een keer verbouwen, misschien dat het iets oplevert.

Om terug te komen op de orginele vraag “Mac of PC”: it don’t matter!

Moderator
    unSOUND

Ik heb dezelfde modem, en ik heb toen van Thijs een link gekregen naar een speciaal scriptje, als je die eenmaal in je modem had draaien hoefde je helemaal niets te instaleren of wat dan ook, en je modem is dan gelijk always-on, dus ook nooit meer verbinding maken!

Ga hier maar eens kijken:
    http://www.bruring.com/nuke/modules.php?op=modload&name=Downloads&file=index

Bijdrager
    leon dijkstra

Hé unSound, hoe heet dat ding precies?

Moderator
    unSOUND

Euhm, welk ding precies?

Het scrip wat ik heb gebruikt weet ik niet zeker, ik dacht in ieder geval dat ie van de bovengenoemde site kwam, maar dat weet Thijs waarschijnlijk wel, die heeft mij toen de link gegeven….

Dit is in ieder geval mijn huidige configuratie:

Region
    Nederland

Provider
    ADSL van KPN

Service Name
    PPPoA NAT-Router & DHCP

Service Description
    PPP over ATM – NAT-router – DHCP server on LAN

Bijdrager
    crazy ivan

Wat is PPPoA? Ik ken wel PPPoE.

Moderator
    unSOUND

Geen idee, ik heb het geknipt en geplakt uit de pagina van mijn modem….

ik weet er ook weinig van verder… ik weet alleen dat ik met dit script niet meer hoef te verbinden, niets hoef te instaleren, en dat nu 2 Macs en een PC tegelijk on-line staan…

Bijdrager
    Thijs
    ”rbroen”

Het KPN script wijst 10.0.0.138 aan als adres voor de router met een DHCP-pool vanaf 10.0.0.150.

Dat is niet de instelling van KPN dat is de retarded standaard instelling van Alcatel. Ze gebruiken het bij al hun modeminstellingen standaard zo. Vraag me niet waarom maar het is zo….

Bijdrager
    Syndic
    ”rbroen”

Een NAPT instelling heb ik nog niet kunnen maken, ik heb begrepen dat ik die nodig heb voor iChat AV videochats.

Als iemand ervaring heeft met het aanpassen van het ip-beriek of NAPT hoor ik het graag!

Hier zou ik ook graag wat meer info over willen hebben… iemand?

Bijdrager
    Thijs

NAPT staat voor Network Address and Procotol Translator maar dat is niet wat jij bedoelt. NAPT is bedoeld voor vertalen van IPv6 <-> IPv4. Wat jij bedoeld is Port Forwarding en dat wordt door stropdassen ook wel PAT ( Port Address Translation ). Dat betekend dat je een poort op je buitenip naar binnen forward naar een machine. Hetzelfde principe als NAT maar dan ook de andere kant op. Hoe je dat precies doet op zn 510 apparaat heeft HS-L gepost laatst ( in deze thread, dunno )….

Hier dus.

http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=9286

Bijdrager
    cezanne

Ik zit ook met een probleem na het installeren van ADSL en de Speedtouch 510. Bedoeling was dat er een Windoze XP en een iMac OSX aan gekoppeld zouden worden. Begonnen met iMac. Alles leek goed te gaan tot het installeren van het ini-bestandje werd geupload. Dat leverde op: Failed to attach PPP interface. Maar ook: configuration loaded succesfully. Dat laatste klonk hoopvol maar helaas: elke poging om het net op te gaan leidt tot de boodschap dat de server niet gevonden kan worden, het bekende verhaal als je geen verbinding hebt.
    Iemand suggesties wat hier aan de hand is?

PS installatie met XP machine ging, doet een beetje pijn dit te moeten zeggen, vlekkeloos.

Bijdrager
    Stof
    ”cezanne”

Alles leek goed te gaan tot het installeren van het ini-bestandje werd geupload. Dat leverde op: Failed to attach PPP interface. Maar ook: configuration loaded succesfully. Dat laatste klonk hoopvol maar helaas: elke poging om het net op te gaan leidt tot de boodschap dat de server niet gevonden kan worden, het bekende verhaal als je geen verbinding hebt.
    Iemand suggesties wat hier aan de hand is?

Heb je wel ‘disconnect’ gedaan (in het configscherm van de Speedtouch) voordat je het bestandje uploadde? En dan na het uploaden weer connect doen:)

Bijdrager
    cezanne

Had ik wel gedaan ja.
    Inmiddels installatie opnieuw uitgevoerd. Deze keer niet met handmatig instellen van IP, zoals boekje KPN voorstelt, maar via automatische toekenning IP nummers. Dat leidde ertoe dat mijn iMac IP 10.0.0.151 kreeg (Windoze machine had immers 150 al) en kijk: alles werkt nu. Bestanden en printers delen wordt volgend project maar nu eerst even genieten van snelheid.
    Ander vraagje: ik zou het aangenaam vinden als ik op de iMac wordt gewaarschuwd met alert You Have New Mail of zoiets. Voor Windoze word je doodgegooid met WAVjes die je kunt installeren maar voor de Mac heb ik die nog niet gevonden. Kreeg trouwens de indruk dat je die nieuwe alert niet zomaar in je Mac kunt zetten. Klopt dat?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.