22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    San402

specifieke .dmg file naar USB

Op de een of andere wijze is (al tijden geleden) het serienummer van mijn MacBook verdwenen.
    Alles origineel. Dus het serienummer heb ik uiteraard. Ik heb me hier nooit echt druk om gemaakt, omdat alles gewoon prima werkte. (Tot nu…nu is bijv. Messages onder iCloud niet meer te gebruiken en is het dus een issue geworden).
    Ik weet inmiddels dat er mogelijkheden zijn het serienummer terug te zetten. Hiervoor moet ik echter een specifiek .dmg bestand (BBS) naar een USB gezet hebben om deze vervolgens via ‘options’ te laten booten. Ik krijg deze dmg echter met geen mogelijkheid teruggezet (uitgepakt?) op de USB onder Catalina. Hoe kan ik via de optie ‘zet terug’ in Schijfhulpprogramma deze dmg op een USB zetten?

Bijdrager
    San402

<p class=”cite”>TheBigZ op 28 maart 2020 om 10:11</p>
    Interessant probleem.

https://www.imore.com/how-fix-missing-serial-number-macos

iCloud problems with Mac OS (setting your mac serial number)

<iframe class=”wp-embedded-content” title=”“iCloud problems with Mac OS (setting your mac serial number)” — rogersm.net” src=”https://rogersm.net/icloud-problems-mountain-lion-serial-number/embed#?secret=8zW9BR4byR&#8221; width=”500″ height=”278″ frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no” sandbox=”allow-scripts” data-secret=”8zW9BR4byR”></iframe>

Zover was ik al;-)
    Mijn probleem zit in stap 2, 3 en 4 van ‘the fix’.

Bijdrager
    TheBigZ

Hoe heb je die USB stick precies geformatteerd?  (stap 1)

Bijdrager
    San402

Diverse opties al geprobeerd. FAT, Journaled, APFS…
    Wat ik in het artikel lees moet ‘ie FAT.

Bijdrager
    TheBigZ

En welk partitieschema?

Bijdrager
    San402

GUID, MBR…

Moderator
    Night
    • Een FAT partitie mag niet groter zijn dan 2 TB. Hoe groot is jouw USB stick/disk?
    • Kan je verder een screenshot plaatsen van de foutmelding die je krijgt als je de DMG uit wil pakken naar je USB device?
    • Heb je de andere BBS versies ook geprobeerd?

There are 3 different versions of the Blank Board Serializer, if one fail to work, try one of the others. The one that worked with my mid year MBP 13″ was in the package “blank board serializer 3t106 063-7137.zip” ( 2 version in the zip-file) and is named “063-7137-A.dmg”

Maar buiten dat, Ik lees dat het mogelijk niet op ‘oudere’ én niet op ‘nieuwere’Macs zou kunnen werken. De volgende vraag is dan ook: welk type MacBook heb je en van welk bouwjaar?

Bijdrager
    San402

<p class=”cite”>Night op 29 maart 2020 om 00:37</p>
    Wel vreemd. Een DMG naar een DOS partitie? Dat klinkt niet logisch.

Maar buiten dat, Ik lees dat het niet op ‘oudere’ én niet op ‘nieuwere’Macs werkt. De volgende vraag is dan ook: welk type MacBook heb je en van welk bouwjaar?

Dat vond ik ook vreemd..toch kon ik me voorstellen dat er data zou worden geschreven die DOS draait. Of zeg ik iets geks?
    MacbookPro9,2 medio 2012

Moderator
    Night

Nee, het kan zijn dat het uiteindelijk een UNIX executable is. Dat kan gewoon op een DOS disk

Bijdrager
    San402

Formateer ik de USB dan op FAT met GUID of MBR?

Bijdrager
    San402

‘Blank Board Serializer v.3T106’ terugzetten op ‘FAT’

Validating target…
    Validating source…
    Repartitioning target device…
    Could not change the partition type for /dev/disk2s2 – Bewerking niet toegestaan
    De bewerking kan niet worden voltooid. (OSStatus fout 1.)

Bewerking mislukt…

Bijdrager
    TheBigZ

Toch een verkeerd partitieschema, zo te zien.

Moderator
    Night

Ik heb de DMG eens bekeken en ik zie – naast de runtime files – louter macOS opstartbestanden. Ik zou dan toch gewoon proberen de USB stick te formatteren als HFS+ journaled.

Ik heb als test een blanco partitie genomen op een van mijn HDD’s, deze macOS HFS+ (journaled) geformatteerd en daar de Blank Board Serializer v.3T106.dmg zonder problemen naar toe gerestored. Ik kon echter niet opstarten van de gecreëerde disk.

Bijdrager
    San402

Hmmm..vreemd.
    Wat doe je dan precies?

Ik heb mijn USB opnieuw geformatteerd: MacOS HFS+ met GUID indeling.

Vervolgens met CCC:
    BRON: Blank Board Serializer v.3T106.dmg
    DOEL: USB
    –>kloon

Als ik opstart via options verschijnt er een EFI boot schijf. Gebruik ik deze, ‘flits’ er wel iets voorbij wat op een programma lijkt, maar vervolgens start mijn MacBook normaal op. Er start dus geen programmaatje of iets dergelijks waarmee ik iets moet doen.

Moderator
    Night

Ik heb mijn bovenstaande post aangepast.

Bijdrager
    San402

Met andere woorden…ik ben geen stap verder.
    Hahaha. Ik lach, maar t is niet leuk:-(

Moderator
    Night

Je kan nog proberen of één van de overige twee BBS versies wel werken voor je.

Bijdrager
    San402

Ik heb inmiddels meerdere opties geprobeerd. Ik had nog wat lege CDRs liggen, dus heb ze gebrand.
    Helaas zonder succes met het opstarten van het programma. Zoals eerder, een korte boot en daarna niets meer.
    Het lijkt erop dat Apple de EFI heeft aangepast en dit soort dingen niet meer werken. Het enige wat ik kan doen is naar een officiële Apple Store gaan en daar te vragen er iets aan te doen.

Moderator
    Night

Jammer dat het niet gelukt is. Naar een Apple Store gaan heeft wel een voordeel: Je verlies geen enkele garantie.

Bijdrager
    Moi

Is de computer ooit gerepareerd geweest? Want als er een nieuw LogicBoard ingezet is is dit er een waar nog geen serienummer is aan toegevoegd. Dat het serienummer “spontaan” verdwijnt lijkt mij ook niet kunnen.

Apple kan (met bewijzen) inderdaad het serienummer voor je in het LogicBoard zetten.

Bijdrager
    San402

Nee, nooit vergelijkbare een reparatie gehad. Alleen kabel harddrive en batterij vervangen.
    Nu onlangs SSD geplaatst en werd het een issue na een clean install.

Ik heb de doos en alles nog. Dus aantonen is geen probleem.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.