11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    cmc

‘speciale tekens’ knop verdwenen uit menubalken [opgelost]

Heb deze vraag ruim een week geleden al op een ander deel van dit forum geplaatst, maar daar is helaas niemand geweest die de oplossing wist. Mijn hoop is dus nu gericht op een trouwe gebruiker die het draadje daar gemist heeft en me nu misschien wel kan helpen:

Voorheen kon ik een apostrof of een accent op een letter selecteren door ‘speciale tekens’ aan te klikken in het weergave-menu.
    Dit blijkt echter op miraculeuse wijze verdwenen te zijn uit alle menu’s, dus ongeacht welk programma ik gebruik (word, mail, safari enz enz).
    Heeft iemand enig idee waar het gebleven kan zijn (dus wat ik blijkbaar gedaan heb, want zal ongetwijfeld niet spontaan gebeurd zijn, ik weet echter niet hoe…) en hoe ik het weer toe kan voegen?

Heb het volgende op aanraden van forumgangers bekeken (echter dus zonder resultaat)

Systeemvoorkeuren > Landinstellingen > tab Invoermenu > zet een vinkje bij Lettertekenpalet.
    Dit vinkje stond er dus al, en staat er nu nog steeds, echter geen resultaat dus…
    Heb ook onderaan links een vinkje staan bij ‘Toon invoermenu in menubalk’.

Geen idee wat ik nu nog kan doen… Iemand anders wel?
    Alvast bedankt maar weer.

Bijdrager
    Oppie
    ”cmc”

Voorheen kon ik een apostrof of een accent op een letter selecteren door ‘speciale tekens’ aan te klikken in het weergave-menu.

Kun je dan dit verduidelijken? Weergave menu? Heb je het over de tekst ‘Weergave’ in de menubalk, of over een menubalk icoontje?

Bijdrager
    cmc

In de menubalk vind je archief, wijzig, weergave enz.
    Onder weergave op dit stukje kon ik voorheen de mogelijkheid ‘speciale tekens’ aanklikken. Die mogelijkheid is dus verdwenen. Niet eens grijs geworden omdat het inactief zou zijn, nee, echt helemaal verdwenen. Snap er helemaal niets van…
    (De ‘speciale tekens’ waren overigens in alle menubalken terug te vinden, dus ongeacht of ik werkte met safari, word, mail enz.)

Het andere draadje waar ik dit probleem al geplaatst had, is de volgende (misschien dat dan duidelijker is wat al aan mogelijkheden geopperd en uitgeprobeerd is):
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=43614&highlight=

Bijdrager
    Oppie

Nooit gezien, en nu dus ook niet (in Safari en Mail). In Teksteditor wel onder Wijzig>Speciale tekens… , en dan krijg ik het Lettertekenpalet, wat je dus ook kunt oproepen onder het vlaggetje in de menubalk aan de rechterkant, zoals zeer duidelijk uitgelegd door Michelvdb in de andere topic; en daarmee voer je idd allerlei tekens en accenten in.

Ik heb zo het idee dat het om een groot misverstand gaat… en dan voornamelijk met jezelf!:wink:

Of had je soms een derde partij menu plug-in geïnstalleerd waardoor het standaard in het Weergave menu stond?

Bijdrager
    was frans

lees dit anders eens

of dit

Bijdrager
    cmc

@Oppie, bedankt: je hebt me toch (enigzins) op het goeie spoor gezet!
    Heb nogmaals onder het vlaggetje gekeken: deed ik al eerder, maar hielp me niet: ik klikt dan 1 keer en veranderde dan alleen ‘toon lettertekenpalet’ in ‘verberg lettertekenpalet’. Het lettertekenpalet zelf bleef dan nog steeds buiten beeld. Klikte vandaag perongeluk dubbel: en zowaar: het is weer in beeld!

Maar ik zei al: je hebt me enigzins op het goeie spoor gezet, want ik weet toch echt pertinent zeker (is wel erg dubbelop geloof ik, maar ja, weet het ook z├│ zeker, grin…) dat ik voorheen het palet altijd tevoorschijn toverde onder de knop ‘weergave’ in de menubalk! Had nog nooit eerder onder het vlaggetje gezocht. Het staat nu nog steeds niet onder weergave, maar zolang ik het maar ergens kan vinden, maakt me dat ook niet zoveel uit.

Bedankt dus aan ieder die meegedacht heeft!

Bijdrager
    michelvdb

In de vorige OS X versies stond het idd onder Weergave.

Bijdrager
    Oppie

@Was Frans, in dat andere draadje schrijf je dit:

er is nog een extra mogelijkheid, via het programma > Art Directors Toolkit
    zit tegenwoordig standaard bij systeem 10

Bij mij niet? Of zie ik iets over het hoofd?

@Cmc: fijn dat je weer wat dichter bij een oplossing bent.
    Dat je niet gelijk bent geholpen laat zien dat het belangrijk is dat je de OS versie bij een probleem zet, want de meeste ‘cracks’ hier zitten al tijden met Panther te werken, en er zij idd toch wel significante verschillen met vorige versies.

Bijdrager
    was frans

in beide draadjes komt dat ook aan de orde, blijkbaar werd het niet met elk systeem meegeleverd. Je kunt daar dan ook lezen waar je art directors toolkit kunt vinden als je hem niet standaard op je comp. hebt staan. Er zitten nog meer handige functie in, o.a ook voor het mengen van kleuren.

hier kun je hem vinden

Bijdrager
    Oppie

Bedankt Frans, had idd even over de draadjes heen ‘gescanned’, maar over het wel/niet op de Mac heen gelezen. Maar ik heb ‘m nu ook! 8)

Bijdrager
    cmc

@Oppie
    Het blijft toch een vreemde verandering hoor: ik heb geen systeem aangepast, werk altijd al met Panther (is mijn eerste mac), en het probleem is volgens mij nog van voor ik de vorige update gedraaid heb. Anders zou ik nog kunnen denken dat het daar aan gelegen heeft (er werd tenslotte flink gemopperd op 10.3.9 in de verschillende draadjes), maar dat was het dus niet.

Nou ja, ik kan weer verder werken dankzij jullie en daar gaat het tenslotte om.
    Bedankt!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.