17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    r bentwood

speciaal vervagen in photoshop

Ik ben op zoek naar een manier om in Photoshop dezelfde onscherpte te krijgen als via soften tijdens het afdrukken van een negatief (kl of zw/w) in de doka. De donkerste delen worden het meest onscherp, de lichte delen niet. Ik heb al van alles geprobeerd. Laagkopie, onscherper en dan bv laagmodus op vermenigvuldigen.
    Aardig maar niet goed genoeg. Ook laag dupliceren vervagen en dan de ‘layerstyle> blend en dan option pijltje verschuiven is niet goed (niet echt) genoeg. Er schijnt een plugin te zijn, maar welke. Paintshop pro kan het redelijk, maar ja dat is er alleen voor windows.
    Dus als iemand me hiermee kan helpen kan ik een lange zoektocht afsluiten.

Bijdrager
    Mezzanine

transparantie in combinatie met layers?

Bijdrager
    MacBeer

Zwart/wit vertaling van maken. Vervolgens maak je op basis van die zwart/wit vertaling een alphakanaal. Als ke die selecteert zou je in principe het gaussians-vaag filter kunnen activeren en dan zou er alleen vervaagd moeten worden op de zwarte delen. Grijs vervaagt ook maar minder en wit helemaal niet.

Doe dit nu even uit mijn hoofd dus kan niet nagaan of het daadwerkelijk werkt.

Bijdrager
    tiny

Volgens mij zou de methode van Beer idd moeten werken. Je kan een selectie maken op basis van grijswaarden door de klikken op het RGB-kanaal in het kanalenpalet. Daar kan je een kanaal van maken en dat verder bewerken zoals Beer zegt. Een snellere (misschien iets mindere) methode zou zijn om de selectie te inverteren ( [shift] [command] i) en dan meteen de vervaging uit te voeren. Als dit al het effect geeft dat je wilt, kan je het hierbij laten. Maar als je meer controle wilt, kan je beter Beer’s methode gebruiken. Je kan dan van tevoren het kanaal helemaal voorbewerken zoals je wilt voordat je de vervaging uitvoert. Je kan dan bijvoorbeeld met Levels de hoeveelheid wit in het kanaal (het gedeelte dat geselecteerd gaat worden) regelen of zelfs vervagen om het effect nog vager te maken…

Een ander idee dat ik nu krijg is een kopie te maken van de laag, deze helemaal te vervagen en dan het kanaal dat je hebt voorbewerkt te gebruiken als masker voor dat kanaal.

Veel plezier;)

Bijdrager
    MicMac

is het middels bovenstaande methode in combinatie met channelmixer niet mogelijk?
    ik kan helaas niks uitproberen: heb geen PS op mn com nu…

Bijdrager
    r bentwood

heel erg bedankt vor de tips. ik moet eea nog op andere foto’s gaan testen, maar een eerste test met de “MacBeer’methode ziet er erg goed uit. En dan heb ik de channel zelf nog niet eens bewerkt. (contrast ed). Dit heb ik gedaan:
    nieuw doc > grijswaarden (channelmixer wordt wellicht mooier) > sleep grijskanaal in palet rgbkanalen van origineel > deselcteer dit kanaal. > laad kanaal via menu selecteer. > appel shift i > vervaag.
    de 2e methode van tiny geeft via de volgende weg een sprookjesachtig landschap, terwijl origineel een mistig plaatje was:
    Zie hierboven, maar vòòr het laden de achtergrondlaag dupliceren, dan laden, en dan ‘delete’.
    nogmaals bedankt, ik ga eens lekker verder experimenteren.

Bijdrager
    tiny

Probeer dan met Levels o.i.d. het kanaal van tevoren donkerder of juist lichter te maken…

Bijdrager
    MicMac

En met channel mixer kun je zelf de grijswaarden bepalen..

Bijdrager
    r bentwood

het leuke van deze methode is dat je bv ook alleen de middentinten kan bewerken door de grafiek (appelM) een paraboolvorm te geven, of bv alleen het rode kanaal naar grijs om te zetten of of of…zoveel mogelijkheden!

Bijdrager
    r bentwood

Ik ben er uit. De volgende methode werkt denk ik het best:
    kopieer document > zet om in grijswaarden > sleep grijskanaal naar originele document. Het wordt dan een alphakanaal. > bewerk dat kanaal met curven: lichte en midden tinten wit maken (hoog contrast dus). Selecteer rgbkanaal > kopieer laag > laad alphakanaal > toets delete > unsharp mask paar maal met hoge waarde > deselecteer > nogmaals unsharp mask met lage waarde.
    Ik vind het in ieder geval wel mooi.
    Je kan nog rommelen met opacity en hard licht of luminosity.

Bijdrager
    tiny

Ik ben blij dat je iets hebt gevonden dat voor jou werkt. Ik heb alleen nog een tijdbesparing voor je. Wat ik hierboven al schrijf:

”tiny”

…Je kan een selectie maken op basis van grijswaarden door de klikken op het RGB-kanaal in het kanalenpalet. Daar kan je een kanaal van maken en dat verder bewerken zoals Beer zegt…

Je kan een kanaal maken van die selectie door te klikken op het “New Channel” ikoon onderin het kanalen palet (voor zover je dat nog niet wist). Op die manier krijg je hetzelfde als dat je zou krijgen met het maken van een nieuw document en zo. Een stuk sneller: twee klikken.

Leuk dat je nog ff terug komt om je bevindingen hier te delen :)

Bijdrager
    r bentwood

Tiny,

bedankt voor de tip. Tijdsbesparing is een van de dingen waar we een Mac zo om waarderen.
    Maar wat je nu voorstelt is dus dit: kopieer afbeelding en plak in nieuw alphakanaal. Dat werkt in ieder geval.
    Bedankt voor het meedenken. Dankzij jullie kwam ik er uit. (Zelfs the great Russel Brown kon me niet helpen, dus hij krijgt ook een mail van me)

Bijdrager
    tiny

Het is niet helemaal zoals je stelt, r. Het is “maak een selectie op basis van de grijswaarden in het beeld”. In plaats van plakken in het Alpha-kanaal (dat werkt ook idd) kan het nog sneller. Nl door in één keer te klikken op het “New Channel” knopje onderin het kanalenpalet. Dan maakt PS nl een kanaal op basis van de selectie (de lopende mieren die je net hebt gemaakt door het RGB-‘kanaal’ te klikken).

Dus: 1e klik: RGB in kanalen palet
    2e klik: New Channel knopje onderin het kanalenpalet

Dit is in plaats van kopieëren en plakken en zo. Het is maar een paar handelingen minder maar omdat je ze vaak zal uitvoeren, is het lekker om elke extra handeling eruit te laten.

Als je van tijdbesparing houdt, moet je ook eens de actions in Photoshop bestuderen. Bijna alle handelingen in Photoshop kan je automatiseren. Als je het filpje op deze pagina bekijkt, zie je een stuk over actions. Je kan ze maken, veranderen en delen met anderen (dus downloaden). Het www staat vol met allerlei tutorials en te downloaden actions….

Bijdrager
    r bentwood

hallo tiny, dit wist ik inderdaad nog niet.
    Voor andere shoppers: het is appeltje-klik op het rgb-kanaal (miertjes verschijnen), dan nieuw alphakanaal, delete. Dan heb je hetzelfde als ik voorstelde, maar dan een paar klikken verder verwijderd van een muisarm. Je kunt natuurlijk de miertjes rechtstreeks gebruiken op een achtergrondkopie, maar het voordeel van een alpakanaal is natuurlijk dat je die kunt bewaren en bewerken.
    En uiteraard ga ik er een action van maken.
    Zo heb ik onlangs nog actions gedownload om oa zgn edele technieken te simuleren: http://www.jeremydaalder.com/singleArticle.php?articleID=4
    en
    http://www.epaperpress.com/psphoto/index.html
    De laatste is ook heel leerzaam om te zien wat er gebeurt met verschillende manieren om een zwartwit-beeld te krijgen ( zie linkerkant black & white> filter effects)

Bijdrager
    tiny

R, ik vind het heel fijn dat je steeds terug komt om te posten. Ik zie nu dat ik steeds geschreven heb: “klik” in plaats van Appel klik. Het is dus:

1e klik: Apple-klik op RGB ikoon in kanalen palet (selectie/lopende mieren)
    2e klik: klik op “New Channel” knopje onderin het kanalenpalet (dit is het ikoon van een grijs vierkantje met een wit rondje erin).

Als je dit precies zo doet, heb je hetzelfde resultaat als met jouw stappen. Ik snap niet wat je steeds met Delete wilt maar volgens mij is dat een handeling extra. Maak jij steeds een leeg kanaal aan (zwart) en vul je het daarna (op basis van je selectie) met wit? Had je in je uitleg misschien Apple – Delete moeten schrijven? Dan vul je de selectie namelijk met de voorgrondkleur…

Bijdrager
    r bentwood

Tiny, jij ook bedankt voor het geduldig corrigeren.
    Ik klikte op de ikoon new channel, jij bedoelde de knop ‘save selection as’ en beschreef die wel goed: (dit is het ikoon van een grijs vierkantje met een wit rondje erin).
    Dat is inderdaad de allerkortste weg. Voor het vervagen zie mijn post van 30 januari, dat blijft zo. (Toch, Tiny?)
    Dus jongens en meisjes, doe er je voordeel mee.

Bijdrager
    tiny

Het is geëindigd in een “vage dialoog”;) Leuk.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.