30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)
  • Q:
    Bijdrager
    Applefreak852

Speakers

Hey,

Ik ben van plan om nieuwe speakers te kopen en vroeg mezelf af
    of ik voor Bose of Logitech zou gaan. En welke dan de beste kwaliteit geven op het gebied
    van surround sound (of DTS audio).

Alvast bedankt!

Bijdrager
    KarelWillem

Je noemt nu twee merken, en niet twee speakersets.

Dus daarop is nu geen enkel zinnig antwoord te geven.

Bijdrager
    Maverick9898

KW heeft een punt, al moet ik zeggen dat Bose over het algemeen betere kwaliteit levert. De prijzen van Bose-producten beginnen natuurlijk ook bij een hogere prijs dus heel eerlijk is die vergelijking niet. Hoeveel ben je bereid kwijt te zijn? Voor dure shit zou ik altijd Bose doen: goede kwaliteit, goede service en garantie. Logitech heeft ook goede producten maar is wel meer een run-of-the-mill bedrijf. Die verkoopt ook muizen voor 15 euro bij wijze van;).

Bijdrager
    Applefreak852

Ok ik zal me dan wat verduidelijken of ik voor de bose companion 5 of de Logitech Z-5500 zou gaan ?

Nu is er wel een zinnig antwoord hé:razz: .

Bijdrager
    computer space

Let wel op dat je voor DTS vaak een losse decoder nodig hebt.
    Ik zou overigens met een 5/6/7.1 versterker en losse speakers beginnen. Die hebben sowieso vaak alle decoders in huis, en dan kun je nog eens opschalen naar 2 deftige frontspeakers mocht je dat ooit willen.
    Duitsers als Canton en Teufel maken wel mooie surround speakersets. Logitech blijft toch een muizenboer, en Bose is los van leuk stage-spul vooral een speakerbouwer voor de WAF factor. Heb je nog geen vriendin waar je mee samenwoont, altijd grote boxen kopen! Daarna lukt het niet meer en kun je altijd nog met hangende pootjes op zaterdag in de MM een Bosesetje bij elkaar schapen/schamen.

Bijdrager
    Applefreak852

Ik weet dat Bose over het algemeen gewoon beter is, maar komen deze speakers (Logitech Z-5500) niet in de buurt van bijna dezelfde kwaliteit als bose ?

Bijdrager
    Maverick9898

Naah ik denk ’t niet hoor. Ik ken de Z-5500 niet zo goed, maar vaak is de kwaliteit van andere merken wat minder. Wij hebben een aantal jaar geleden gekeken voor een goed DVD-surround systeem en kwamen toen bij de Bose 321 uit. Je had ook een concurrerende Sony voor dezelfde prijs maar dat is toch niet hetzelfde. Bose is wel echt, qua massaproducenten, een van de betere. Maar dat vind je ook wel terug in de prijs. Die Z-5500 is goedkoper en heeft ook veel meer speakers, wat ook onhandiger en minder mooi is.

Bijdrager
    Applefreak852

Ok m’n besluit staat vast! Ik ga voor de Bose Companion 5 omdat ik ze eignlijk bij m’n iMac wil zetten en niet gebruiken om bv. aan de tv te hangen. Sorry jongens dat ik niet zo duidelijk was met m’n vraag maar allemaal bedankt voor de snelle reactie’s !

Bijdrager
    computer space

Kijk eens op deze grafiek:

Eigenlijk wil je met een speaker het onderste paarse balkje afdekken met donkergroene balkjes, incl de harmonics en de airiness. Past dat in de kastjes van de logitech en bose;) ?

Bijdrager
    Applefreak852

Eigenlijk wil je met een speaker het onderste paarse balkje afdekken met donkergroene balkjes, incl de harmonics en de airiness. Past dat in de kastjes van de logitech en bose ?

Ik denk het niet, zo luid wil ik nu ook weer ni gaan hé:lol:
    Maar toch bedankt !

Bijdrager
    KarelWillem

Dat heeft verder niet zoveel met ‘luid’ te maken hè?
    Maar vooral met goed ge‘luid’.

Bijdrager
    KarelWillem

Go for the Z-5500….
    I was in the same position, but unfortunately I first got the Bose 5.
    Big mistake!
    The Bose 5 had no mid-range, the bass was muffled and the treble was painful.
    When you increase the volume past 75%, it would limit the sub…and only increased the output of the desktop speakers!

I sold the Bose 5, then got the Z-5500.
    What a big difference!! Crisper bass, clearer vocals.. better max output.
    And its cheaper?
    Very impressed.

http://www.shopping.com/xSBS-Logitech-Z-5500-DIGITAL-505W-5-1-DIGITAL-DOLBY-PL-II-Bose-Bose-40326-Companion-5-2-1-Multimedia-Speaker-System~PT-xPO~P-1~PRDLT-22599551-45099486

Maar al met al is het eigenlijk een uiterst krom vergelijk.

Een 5.1 set vergelijken met een 2.1 set met virtual surround.

Bijdrager
    Applefreak852

Ok dan ga ik er precies toch nog eens over nadenken:razz:

Bijdrager
    KarelWillem

Gaat het puur om het dolby surround, dan lees ik toch niet anders dan dat de echte 5.1 van Logitech het heel duidelijk wint van het virtual surround van Bose.

En ik kan niet anders dan me daar achter scharen.
    Ik heb geen virtual surround set mogen horen die betere prestaties leverde dan een goede ‘vergelijkbare’ 5.1 set.
    Het blijft natuurlijk een compromis tussen ruimte en geluid.

Bijdrager
    Maverick9898

Daar heeft KW een punt. Als je het voor de 5.1 ervaring doet, kan je misschien beter dat kopen. Heb je overigens weleens 321 geluisterd KW? Ik vind dat namelijk wel echt een superset. Totally worth your money.

Bijdrager
    KarelWillem

We zijn ooit bij een 3-2-1 van Bose begonnen.
    En ik was uiterst onder de indruk van wat er gedaan werd met die paar speakertjes.

Ging ik daarna echter serieus vergelijken met een goede 5.1 set, dan was mijn mening gauw bijgesteld.
    Je hoort absoluut zeer goed het verschil.

Maar zeker nu de instapversie een paar honderd euro in prijs is verlaagd, is het de prijs alweer een stuk meer waard.

Maar we gaan nu een beetje van het pad van ‘computerspeakers’ af.:lol:

Bijdrager
    Faure

Hoewel ik er zelf nog niet naar heb kunnen luisteren lees ik overal bij elke review dat Bose overpriced en overrated is. Als je een beetje rondkijkt via google op fora en andere sites met opinies over geluidsapparatuur kom je al snel tot de volgende punten:
    Veel geld
    Sterke marketing
    Design
    Slechte audiokwaliteit
    Voor het zelfde geld veel betere audio apparatuur.

Ik zou hoe dan ook voor de z-5500 gaan, als je je liever niet in de wereld van versterkers en speakers wil begeven.

Bijdrager
    mark-a-mac
    computer op 17 november 2010

De grafiek is een beetje misleidend. In de kern komt het erop neer dat je voor een beetje realistische weergaveniveaus in je (huis)kamer grote speakers nodig hebt. Denk aan minstens 40 melkpakken. Per kant. Dat zijn gewoon fysische wetmatigheden. Voor achtergrondgeluid of wanneer je bovenop je speakers zit (zoals bij computerspeakers) mag het wat tot veel kleiner, maar dan zul je ook concessies t.a.v. de (bas)weergave moeten doen.

Bijdrager
    Maverick9898
    Faure op 17 november 2010

Hoewel ik er zelf nog niet naar heb kunnen luisteren lees ik overal bij elke review dat Bose overpriced en overrated is. Als je een beetje rondkijkt via google op fora en andere sites met opinies over geluidsapparatuur kom je al snel tot de volgende punten:

Veel geld

Sterke marketing

Design

Slechte audiokwaliteit

Voor het zelfde geld veel betere audio apparatuur.

Ik zou hoe dan ook voor de z-5500 gaan, als je je liever niet in de wereld van versterkers en speakers wil begeven.

Dat is echt niet waar. Bose levert uitstekende kwaliteit en het heeft een aardig prijskaartje daarvoor. Natuurlijk ook voor design. Bovendien is de service is hartstikke goed! Ook de garantie op producten is uitstekend. Niks dan lof over Bose!

Bijdrager
    mark-a-mac

Dell heeft ook uitstekende service. Toch zitten hier weinig Dell-gebruikers. De hele discussie rond Bose draait om de definitie van kwaliteit. Bose (in de huiskamer) is bekend geworden met luidsprekers van 9000 gulden per paar waarin luidsprekerchassis van een paar tientjes zaten. En een ‘unieke’ benadering van het fenomeen stereo-weergave. Bose zul je zelden aantreffen in professionele opnamestudio’s en ook bij installaties voor concerten en live-optredens is Bose een marginale speler. Vooral bekend om de goede vervoerbaarheid en ‘handling’, misschien om de looks, maar niet zozeer vanwege geluidskwaliteit.

Bijdrager
    Faure

Sowieso tref je bose niet aan bij mensen die zo’n 600e of meer te besteden hebben. Voor dat geld kan je immers een hele degelijke versterker met 2 tweedehands speakers die die boses met gemak omver blazen (en dan bedoel ik niet volume ;-)).

Bose is echter gemakkelijker. Je gaat gewoon naar de mediamarkt, je koopt de set, sluit het in 5 minuten aan en hoera! Het klinkt al stukken beter dan je trust pc speakertjes met ‘sub’woofer van 4″.

Bijdrager
    Maverick9898

Sowieso tref je bose niet aan bij mensen die zo’n 600e of meer te besteden hebben. Voor dat geld kan je immers een hele degelijke versterker met 2 tweedehands speakers die die boses met gemak omver blazen (en dan bedoel ik niet volume ).

Dat is bij voorbaat al niet waar. Onze Bose-set was 1000 euro dus die tref je wel aan…..

Bijdrager
    KarelWillem

Ik denk dat hij bedoeld voor bij de computer… want daar gaat het hier uiteindelijk om.

Bijdrager
    Maverick9898

Ik dacht het nu over Bose in het algemeen gaat. Dan nog zijn die sets richting de 600 euro.
    Ik daag degene uit die negatief tegenover Bose staan eens een Bose-store in Amerika te bezoeken. Dat heeft, wat mij betreft, veel weg van de Apple Store qua testen e.d..

Bijdrager
    KarelWillem
    Applefreak852 op 17 november 2010

… Ik ga voor de Bose Companion 5 omdat ik ze eigenlijk bij m’n iMac wil zetten en niet gebruiken om bv. aan de tv te hangen. …

Vooralsnog hadden we het over computerspeakers.

Voor een Bose-Store (een Experience Center heet dat) hoef je trouwens niet naar Amerika hoor.

In CentrO ln Oberhausen kwam ik er ook een tegen.

En er zijn er veel meer in Europa.

Bijdrager
    Maverick9898

Okay dat wist ik niet! Ga daar dan dus heen:P.

Nouja ik refereerde naar kwaliteit van Bose in het algemeen en dat je daar eigenlijk altijd wel goed mee zit.

Bijdrager
    Faure

@ karel willem, neen ik had het over mensen die >600e uitgeven aan audio, waar het ook komt te staan. En wellicht had ik niet zo netjes en fatsoenlijk moeten formuleren. Maar hier de uncut, uncensored rechtoerechtaan variant:

Sowieso tref je bose niet aan bij mensen die zo’n 600e of meer te besteden hebben en iets betere oren hebben dan die van de 128kbit-mp3 liefhebbers. Voor dat geld kan je immers een hele degelijke versterker met 2 tweedehands speakers die die boses met gemak omver blazen (en dan bedoel ik niet volume ).

En zowel, dan joepie voor hen! Stiekem heb ik medelijden met elk persoon die voor 1000e een bose systeem aanschaft. Dan heb je echt een goede verkoper voor je neus gehad. (zie ook verderop in mijn post)

Daarnaast interesseert het me werkelijk 0,0 wat een bose doet in een speciale experience center. Mij interesseert wat een audioset doet bij mij thuis. Daarentegen lijkt het me wel weer boeiend om te zien hoe een gelijk geprijsde hifi-set klinkt in zo’n center. Want zo’n experience-center is natuurlijk niet ingericht dat geluid anders dan geweldig klinkt.

ps overigens is iedereen vrij om te kopen wat hij of zij wilt. Evenals het advies erover geven. Ik blijf bij mijn punt dat je slechts hoeft te googelen naar ‘bose reviews’ om te ontdekken dat je voor een zelfde bedrag vaak betere opties hebt. Maar ach, het blijft uiteindelijk persoonlijk en soms is het gevoel bij een product sterker voor de beleving dan de realiteit. En wie ben ik dan om bose af te raden =). Vermoedelijk stel ik (te?) hoge(re) eisen aan een audioset van een X bedrag.

ps2
    lees nou puur voor de gein eens de reviews op de eerst pagina op google:
    google-> bose review

En dan bedoel ik niet sites als kieskeurig waar nog nooit iemand heeft vergeleken en alleen maar iets koopt en vervolgens roept ‘wauw dit is goed!’ (dat zijn dan ook niet echt review sites…)
    De mooiste quote komt toch wel van een verkoper:

Let me relay a sort of informal “interview” of my local Best Buy’s home theater department manager:

* Jim: “When someone asks you about the Bose system here, what do you talk about?” (I was standing by the demo V20 system).
    * Manager: “I talk about the features of the system and point out the price and suggest that they take a look at our Test Drive instead.”
    * Jim: “What’s the Test Drive system?”
    * Manager: “Over here we have some Klipsch speakers, Klipsch sub, and a Harmon Kardon receiver.” (We walk over to the Test Drive and have a listen.)
    * Manager: “As you can tell, this system has a much better sound, lots of features and better upgrade possibilities for a similar price.”
    * Jim: “How do people respond to that?”
    * Manager: “It always amazes me that some people still insist on going with the Bose system. I even show the Klipsch Quintet speakers and describe how the sound will be better and at a lower cost, but sometimes they STILL buy the Bose. Well, it’s their money, and we have a higher margin on the Bose, so…. Whatever they want, I guess.”

Bijdrager
    KarelWillem

Er wordt in dit hele ‘we kraken Bose maar weer eens af’-verhaal één belangrijk dingetje over het hoofd gezien.

Er wordt een virtual-surround set vergelen met een degelijke audio-set.
    Beide bedienen een totaal ander segment van de markt.

Bovengenoemde Klipsch-set is nauwelijks geschikt voor surround-films kijken e.d.
    En een Bose 3-2-1 koop je niet voornamelijk als serieuze audio (muziek dan) set.

Ik heb niets met Bose (en met net zoveel andere merken), maar wil wel even duidelijk maken dat appels en peren vergelijken niet helemaal eerlijk is.

Bij Bose is de eenvoud van installatie en de afwezigheid van veel losse rommel een zeer belangrijk verkoopargument.
    Dus moet je vergelijken met dergelijke sets in dezelfde prijsklasse.
    En dan is het beeld toch opeens wel heel anders.

Bijdrager
    Maverick9898

Je hebt wel een punt KW, maar Bose claimt (althans bij de 321) wel dat het een surround effect heeft. Dus in dat opzicht zou je het wel kunnen vergelijken.

Internet-reviews zeggen niet zoveel omdat het meestal mensen met negatieve ervaringen zijn die wat posten. Maar als je kijkt naar bijv. kieskeurig.nl krijgt Bose een prima score. Dat geldt overigens ook voor de Z-5500 van Logitech.

Maar KW heeft wel een punt. De vraag is of je twee speakers wil of de volle surround, met daarbij het nadeel dat je kabels hebt liggen en de ruimte of mogelijkheid toe hebt.

Bijdrager
    KarelWillem
    Maverick9898 op 19 november 2010

…maar Bose claimt (althans bij de 321) wel dat het een surround effect heeft. Dus in dat opzicht zou je het wel kunnen vergelijken….

Ik bedoelde dat de 3-2-1 sets vaak worden vergeleken met audio-sets (gewoon 2.1, zonder surround dus) van dezelfde prijs.

Dat is echter een vergelijking die je niet moet maken.
    Omdat beide een ander segment van de markt bedienen.

Aan de ene kant surround met zo min mogelijk speakers, aan de andere kant mid-range audio zonder surround.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.