15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    smeerbartje

Speakers / receiver voor enkel airplay

Ik ben toe aan een nieuw ‘setje’ voor thuis. Echter na wat denkwerk kwam ik erachter dat we alleen maar geluid afkomstig van Apple producten af willen spelen (dus via Airplay). Radio in de vorm van een ouderwetse Tuner, luisteren we nooit. Ik heb nu een ouderwetse Pioneer receiver, met daaraan gekoppeld twee speakers en aangesloten op een Airport express. Dit werk goed, maar stel ik wil iets nieuws, wat kan ik dan het beste nemen? Zoals gezegd, mijn wensen zijn minimaal:

1. Via airplay afspelen van iTunes op m’n iMac en vanaf m’n iOS devices
    2. Goed geluid, volle bas en heldere mid/hoge tonen.
    3. Twee speakers is genoeg; home-cinema-praktijken hoef ik niet; films kijken we nauwelijks en het ding wordt NIET gekoppeld met de televisie

Dus dan is de vraag: wat moeten we nemen?

Bijdrager
    tarun

Je kan ook Bluetooth in overweging nemen. Werkt prima, meer keus en lagere prijzen.

Bijdrager
    KarelWillem

Wat mij betreft zou er geen enkele reden zijn op zoek te gaan naar een AirPlay compatible set.

Een Airport Express (of Apple TV, wat goedkoper is) voldoet prima in combinatie met ELKE set.

Bijdrager
    smeerbartje

Klopt, ik hoef ook geen apparaat dat ZELF het Airplay protocol snapt; m’n Express doet het immers goed. Ik heb hier echter wel een vraag over: momenteel is de Express aangesloten via tulp-stekkers. Dit houdt in dat ik via de Remote app het volume kan regelen. Stel dat ik via toslink het zaakje aansluit, klopt het dat ik dan NIET via de remote app het volume kan regelen?

En bluetooth speakers is vaak “portable” spul. Ik ben nu echt op zoek naar twee speakers en een “apparaat” zoals iedereen dat “in het tv-meubel” heeft staan. Ik denk dat portable spul toch minder geluid produceert, toch?

Bijdrager
    Buzz

Het klopt inderdaad dat als je de Airport Express via toslink aansluit, je niet meer het volume kan regelen via de Remote app. Het digitale signaal wordt dan namelijk pas buiten de Airport Express in geluid omgezet, dus de Airport heeft daar verder geen controle over.

Het grote nadeel van Bluetooth vind ik zelf dat het bereik beperkt is. Als ik vanaf mijn iPhone muziek afspeel via Bluetooth dan stokt het geluid als ik de telefoon in mijn broekzak stop en naar de andere kant van de woonkamer loop.

Verder zijn er ook prima audio sets met bluetooth en/of airplay te krijgen in het niet portable segment. Er zijn er waarschijnlijk teveel om op te noemen, maar ik heb zelf al eens gekeken naar Denon CEOL bijvoorbeeld. De wat grotere systemen voor thuis hebben dan wel weer vrij snel een ingebouwde radio tuner of CD speler.

Bijdrager
    smeerbartje

Thanks; mijn oog viel zojuist ook op de Sonos Connect:amp. Volgens mij komt dit ook in de buurt van wat ik wil, right? Zie hun website: http://www.sonos.com/shop/products/connectamp#. Iemand hier ervaring mee? Ik kan hierop een mooi stel speaker aansluiten en vanuit m’n iMac en iOS devices streamen naar de Connect:amp volgens mij.

Bijdrager
    tarun

Sonos is mooi spul. Prijzig, maar wel goed. Ik zelf gebruik mijn Apple TV 3 tot grote tevredenheid.

Bijdrager
    smeerbartje

Je gebruikt je AT3 in combinatie met Sonos spul? Waarop heb je je ATV aangesloten? Op een Connect:AMP? Ik zie ook niet zo goed wat het verschil is tussen een Connect:AMP en een ZonePLayer.

Bijdrager
    KarelWillem
    Buzz_D op 31 juli 2013

Het klopt inderdaad dat als je de Airport Express via toslink aansluit, je niet meer het volume kan regelen via de Remote app. Het digitale signaal wordt dan namelijk pas buiten de Airport Express in geluid omgezet, dus de Airport heeft daar verder geen controle over…

Huh? Het digitale signaal wordt vanzelfsprekend door de Airport Express verwerkt, en NIET daarbuiten.

Nu heb ik hier een Apple TV, die natuurlijk ook via Toslink is aangesloten.
    Maar daarmee kan ik prima het geluid regelen via Remote.

Bijdrager
    tarun
    smeerbartje op 31 juli 2013

Je gebruikt je AT3 in combinatie met Sonos spul? Waarop heb je je ATV aangesloten? Op een Connect:AMP? Ik zie ook niet zo goed wat het verschil is tussen een Connect:AMP en een ZonePLayer.

Klein misverstand. Ik heb geen Sonos, maar weet door ervaringen elders dat het mooi spul is. Ik gebruik mijn ATV3 aangesloten op een Denon-versterker.

Bijdrager
    Beech

Waarom ben je toe aan een nieuw setje ? Een ATV ipv een AE zou ik alleen nemen als je ook film wilt streamen naar je TV, maar daar heb je geen behoefte aan. Als je een oude AE hebt zou ik de nieuwe aanschaffen + een receiver met een toslink-ingang. Ik heb zelf een Pioneer VSX-416 met een paar KEF iQ5 luidsprekers in de kamer en dat bevalt mij prima. In mijn luisterkamer heb ik HiFi-spullen en kan ik via een AE ook mijn iTunes-bibliotheek benaderen, maar daar beluister ik toch meestal mijn CD’s en bekijk ik mijn video’s via een eersteklas blu-rayspeler.

Verder heb ik in de kamer nog een Airplay speaker van Philips. Het geluid is wonderbaarlijk goed!
    Eventueel kun je ook denken aan de B&W Zeppelin of de Philips Fidelio Docking Speaker met AirPlay (DS9800W/10). Heb je geen aparte versterkers, bedrading, AE meer nodig.

Bijdrager
    smeerbartje

Ik heb niet de aller-nieuwste Airport Express, maar het type daarvoor (http://ic.tweakimg.net/ext/i/1205758998.jpg). Deze heeft een uitgang die zowel analoog is als digitaal volgens mij (toslink). Ik vind het heel belangrijk dat ik met de remote app het volume kan regelen. Ik lees allemaal verhalen dat dat NIET kan als je de Airport Express via toslink aansluit. Dit klinkt mij ook wel logisch, aangezien de DAC van de receiver dan wordt gebruikt, i.p.v. de DAC van de AE zelf. Kan iemand dit bevestigen?

Bijdrager
    KarelWillem

Bij mijn weten heb ik ook met onze oude Airport Express, aangesloten via Tosslink, altijd het volume kunnen regelen met Remote.

Maar… het volume wordt in ons geval dan ook niet geregeld door de Airport (of Apple TV), maar door iTunes.

Dus misschien dat daar het verschil in zit.

Bijdrager
    Beech

Ik denk dat dat problemen gaat opleveren. Lees hier.
    Mijn Pioneer regel ik altijd met de eigen afstandsbediening en de Apple remote gebruik ik eigenlijk nooit (heb iTunes Match). Maar kan wel het geluid met de Apple remote regelen (je regelt dan eigenlijk het ingangssignaal en volgens bovenstaand stuk zou 5.1 dan problemen opleveren.

Bijdrager
    KarelWillem

5.1 is dan gelukkig ook niet nodig. Zie punt 3 van de topic-starter.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.