16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Lucide-B

Speaker stuk of erger?

Hi, De rechter speaker van mijn MacBook Pro (mid 2015 15inch) lijkt stuk want het geluid vervormt. De linker doet het goed wat er op zou wijzen dat de geluidskaart nog goed is maar zeker ben ik hier niet van. Is er een manier om hier achter te komen?

Ik heb al guest login, PR-ram reset, SMC reset geprobeerd maar mocht helaas niet baten.

Wat is een mogelijke fix? Speaker vervangen? Kan ik dat dan zelf doen? Of waar zou ik dan mijn Mac het beste naartoe kunnen brengen?

Dank voor het meedenken alvast

Bijdrager
    stefonline

Ik heb het ook een keer gehad. Toen heb ik de speaker vervangen uit een andere (sloop) macbookpro en toen was het weer goed.

Bijdrager
    Lucide-B

Hoi stefonline, Heb je dit zelf gedaan of door een Apple dealer laten doen?

Wat zijn de kosten ongeveer geweest?

Bijdrager
    stefonline

@Lucide-B ik heb het zelf gedaan en dat was makkelijk.

Ik moet er wel bij zeggen dan mijn model macBook ouder was dan die  van jou. Dus ik weet niet hoe het bij die van jou moet.

Kijk eens op

Bijdrager
    Lucide-B

Dank voor de tip. Zo te zien is het voor de 13″ makkelijker dan voor de 15″ waarbij de fans, moederbord ed. ook los moeten. Ik ga het denk ik eerst zelf proberen. Mocht het mislukken breng ik hem wel naar een Mac dealer.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

De linker doet het goed wat er op zou wijzen dat de geluidskaart nog goed is maar zeker ben ik hier niet van. Is er een manier om hier achter te komen?

Als je met een koptelefoon of externe speaker luistert dan weet je meer.

Bijdrager
    Lucide-B

Hee, goed idee en eigenlijk best voordehandliggend.

Gelukkig! Over de headphones klinkt alles crisp en clear:)

Speakertje vervangen dus

Bijdrager
    computer space

Blijft een designfout. Apple had nooit speakers in een macbook moeten doen…. Liever een numpad. Gewoon uitzetten die ellende.

Bijdrager
    Lucide-B

Haha nee joh, ik ben geen boekhouder.. ik gebruik deze mac voor muziek. De speakers klinken super goed en zijn overigens gemaakt door Harman & Kardon dus geen goedkope troep lijkt mij

Bijdrager
    computer space

Sinds wanneer kan Harman Kardon speakers maken? Ik dacht dat die goed waren in lekkere plastic versterkerbakken met blauwe kerstverlichting.

Ik heb nog nooit een Mac gehad met goede speakers, en dus al sinds jaar en dag externe geluidsinterface met versterker, 3 wegjes en 30kg spaanplaat.

Bijdrager
    Lucide-B

Het enige wat ontbreekt is de bas maar met een bassjump 2 subwoofer van TwelveSouth klint het echt erg goed in combi met de interne speakers. Aanrader!

Ik gebruik thuis ook monitor speakers en een externe geluidskaart wat uiteraard veel beter en luider klinkt maar als ik op een andere locatie ben gebruik de interne speakers liever dan een headphone. Werkt prima voor mij.

Bijdrager
    Lucide-B

Wauw, het hele moederbord moet er uit:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Retina+Display+Mid+2015+Right+Speaker+Replacement/56248#

Ik ga het zelf proberen te doen. Vervangende speaker al besteld.

Bijdrager
    Lucide-B

Ik heb mijn extra speaker en ifixit setje binnen maar ik ben toch bang dat ik misschien het moederbord ga verkloten als amateur knutselaar wat een + €1000 fuck-up betekent. Misschien toch maar naar een Apple dealer brengen?

Bijdrager
    Bhzgzzbzzg

probeer je mac opniew op te starten

Bijdrager
    Lucide-B

Uiteraard één van de eerste dingen die ik deed. Ook met PR ram en SMC reset maar dank voor de tip

Bijdrager
    Lucide-B

Ik heb het zelf gedaan en het is gelukt!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.