6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Duude

S/PDIF bedienen met Apple toetsenbord

Hi,

Heb sinds donderdag een 27″ i5 op m’n bureau staan en heb deze met een optische-kabel aangesloten aan mijn Harman/Kardon receiver voor surroundgeluid. Nu kan ik echter niet meer het geluid bedienen met de volumetoetsen op het Apple wireless toetsenbord. Bovendien kan ik het volume niet regelen rechts bovenin de menubalk.

Weet iemand hoe de volumeknoppen weer te activeren zijn? Surround werkt verder prima (stereo, Dolby, DTS) Waarschijnlijk stuurt de Mac het geluid gecodeerd op naar de receiver en kan daar niets aan regelen. Maar misschien bestaat er een tooltje waarmee het alsnog kan..

B.v.d.

Bijdrager
    Dennissimeau

Hallo Duude,

Ik heb ook wel eens vaker mijn MBP 13″ op onze HK aangesloten en dan kun je inderdaad geen geluid instellen via de computer zelf. Ik denk eigen (weet niet cker) maar dat de computer enkel de data via de kabel doorstuurt over wat voor geluid het is en geen volumeinformatie. Bij een analoog signaal is geluidsvolume gewoon met stroom te regelen, bij optisch geluid is 0101010111000 een ander signaal natuurlijk…

Snapje wat ik bedoel XD?

Bijdrager
    Duude

Ja dat zei ik ook al..;) Toch vind ik het gek, aangezien ik met windows xp en 7 wél het volume kon wijzigen. Dan zou het toch mogelijk moeten zijn, lijkt me? In iTunes kan ik dan weer wel het volume wijzigen:confused:

Bijdrager
    Dennissimeau

Oja … ‘K las weer eens niet goed:P nja dan geef ik toe dat Microsoft daarin beter is:p

Bijdrager
    McLoe

Analoog geluid loopt via je geluidskaart, digitaal signaal niet. Daar zit ‘m het probleem, want de volumeknop werkt via de geluidskaart.

Een tussenoplossing die voor mij goed werkt om iTunes aan te sturen zonder telkens iTunes in de voorgrond te hebben:

1. Systeemvoorkeuren > Toetsenbord > aanvinken ‘gebruik toetsen F1, F2, … als standaardfunctietoetsen.
    (Je systeemvolume, beeldschermhelderheid, etc kan je nog steeds aanpassen, maar dan met je ook de ‘fn’-toets indrukken.)
    2. Open AppleScript-Editor, plak dit script erin, en opslaan als 2 aparte scripts.

<br />
    try<br />
    	tell application "iTunes"<br />
    		set sound volume to (sound volume + 5)<br />
    	end tell<br />
    end try<br />

<br />
    try<br />
    		set sound volume to (sound volume - 5)<br />
    	end tell<br />
    end try<br />

3. Download FastScripts (gratis). Na installatie verschijnt het rechtsboven in de menubalk (naast je klok).
    4. FastScripts > Preferences > Script Shortcuts: hier kan je de scripts die je net hebt opgeslagen toewijzen aan je volumeknoppen + en – op je toetsenbord.

Je kan nog veel meer functionaliteit toevoegen in extra scripts:

<br />
    		playpause<br />
    	end tell<br />

<br />
    		previous track<br />
    	end tell<br />

<br />
    		next track<br />
    	end tell<br />

Bijdrager
    FlamingRealm

Ik gebruik al tijden met plezier het volgende programma om onder andere het iTunes volume aan te passen: Sizzlingkeys. Kan je ook nog een hoop leuke andere dingen mee.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.