14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Arno

Spatiëring-ellende in Word vs. Pages

Ik ben bezig met het maken van nieuwe office-sjablonen voor ons bureau. Onze account-afdeling werkt al jaren in Word, en ik wil daarin dan ook onze nieuwe huisstijl zoveel mogelijk in benaderen. Het lukt aardig, alleen is de spatiëring die Word gebruikt bij niet-standaard fonts werkelijk om te huilen, zie de screenshots hieronder. Ik heb hetzelfde document ook in Pages geopend, die verrassend genoeg wél goed om gaat met het font (Museo Sans). Het lijkt er op dat Word de kerning tabel negeert.

Hieronder de verschillen tussen Word:

en Pages:

Is er een Office-goeroe onder ons die weet hoe je dit in Word alsnog goed kan krijgen? Liever zou ik met heel de afdeling overschakelen op Pages, maar vrees dat ik daar wat weerstand tegen ga krijgen.

Bijdrager
    klonic

Ik zie het heel duidelijk na een o steeds (ook andere letters, maar vooral na de o). Ik heb pages door dit soort problemen nooit een eerlijke kans kunnen geven, terwijl ik geen bijzondere fonts gebruikte. Plaatjes, hoofdstukindeling, bulletpoints gaven bij mij veel problemen.

Ik kan je niet helpen, maar wilde dit toch even delen:smile:

Bijdrager
    Arno

Niet alleen na een O hoor;)

Bijdrager
    klonic

Ja, heb me post al aangepast: z, a, v, i, e, c. Maar in het woord vormgevingsproces zit het alleen na de letter o. Is dus ook niet echt consequent. Ook niet met denkbeeldige verticale lijnen die worden aangehouden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Redelijke kans dat dit komt omdat Word z’n eigen lettertype-engine heeft en dus niet die van OS X gebruikt. Wat leesvoer hierover:)

Bijdrager
    mtooster
    klonic op 16 januari 2012

Ik heb pages door dit soort problemen nooit een eerlijke kans kunnen geven ….. Plaatjes, hoofdstukindeling, bulletpoints gaven bij mij veel problemen.

In dit geval ligt het probleem juist bij Word zoals je kan zien/lezen.

En voor wat betreft die andere puntjes: Maakte je steeds gebruik van bestaande Word-documenten en de bestaande alineastijlen daarin? Uit ervaring kan ik zeggen dat dat nogal wat problemen geeft inderdaad, vooral met nummering van hoofdstukken en de stijlen van inhoudsopgave e.d.

Bijdrager
    Arno

Dankjewel Jakko voor het uitgebreide leesvoer. En mtklooster: ik gebruik mijn eigen opmaakstijlen (vanuit scratch opnieuw opgebouwd) en heb alles gewoon neutraal staan. Als in in diezelfde stijl bijv. Arial of Times pak doet ‘ie het wél goed.

Je zou denken dat het dan aan het font ligt, maar in andere programma’s als InDesign of zelfs Pages werkt het prima. Zou het dan écht zo zijn dat Word eigenwijs is en zijn eigen kerning-tabel o.i.d. hanteert? En is dit op een of andere manier te omzeilen dat jullie weten?

Bijdrager
    MouseMighty

Nou het ligt aan Word. Simpel zat want ik zie dat Word niet alleen de spatiëring ver*pliep*t maar ook de mooie ligaturen die Jos Buivenga eraan gegeven heeft niet eens gebruikt. Misschien toch wel een goede reden om alsnog volledig op Pages over te gaan. Duidelijk dat jullie eigen huisstijl zo niet eens toegepast kan worden.

Bijdrager
    arri

vind het nog meevallen..
    hoe ziet het eruit als je zorgt dat de fonts op dezelfde punt-grootte gerenderd worden? Ik meen me te herinneren (lang geleden..) dat je in Wordt de dpi voor font-rendering kunt configureren.

een snelle (scaled) vergelijking in photoshop levert namelijk het volgende op
    (blauw is Pages)

Bijdrager
    arri

ter verduidelijking:
    het viel me allereerst op dat de font-grootte nogal afweek. lijkt me dat je pas echt goed kunt vergelijken als die in ieder geval in beide gevallen hetzelfde is..

Bijdrager
    mtooster

Je kan het wel leuk over elkaar leggen… dan lijkt het allemaal niet zo erg.
    Maar als je ze onder elkaar ziet dan valt gewoon op dat Wordt het hier compleet verprutst…

Hoe doet dit font het op een windows-office installatie? of heb je die niet bij de hand.

Bijdrager
    Arno

Windows hebben we gelukkig niet, dus kan het daar ook niet op testen. We zijn een reclamebureau, en de output vanuit Word vind ik écht onacceptabel. Ik zal Jos (de fontmaker) er ook nog even over benaderen, misschien dat hij een oplossing weet. Mocht dat er niet zijn, dan is het helaas einde Word.

Klopt dat de screenshots niet helemaal gelijk zijn. Volgens mij stond Word op 500% toen ik een screenshot maakte, en ging Pages niet verder dan 400%. Het doelde alleen om het verschil te laten zien, en da’s ook nu al vrij duidelijk lijkt me zo;)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Arno op 16 januari 2012

Je zou denken dat het dan aan het font ligt, maar in andere programma\’s als InDesign of zelfs Pages werkt het prima.

Je hebt dan met drie verschillende lettertype-engines te maken: Pages gebruikt die van OS X, InDesign die van Adobe, en Word z’n eigen (en dat is níet dezelfde als van Windows — ook niet in Word voor Windows). Word ondersteunt in versies vóór 2007 geen ligaturen; vanaf 2007 kun je dat op de Windowsversie aanzetten maar staat die optie standaard uit, terwijl de Macversie bij mijn weten ze hoe dan ook negeert.

Arno op 16 januari 2012

Zou het dan écht zo zijn dat Word eigenwijs is en zijn eigen kerning-tabel o.i.d. hanteert? En is dit op een of andere manier te omzeilen dat jullie weten?

Ik denk eerder dat hij de tabel in het lettertype negeert.

Bijdrager
    arri
    mtooster op 17 januari 2012

Je kan het wel leuk over elkaar leggen…

Of je het leuk vindt of niet: meten is weten..
    Bij font-redering spelen sub-pixel nuances een grote rol en de menselijke ‘resolutie’ voor het waarnemen van die nuances is onwaarschijnlijk groot, terwijl de (esthetische) waardering ervan in dit geval vaak erg subjectief is (smaakl).

in zulke gevallen is objectieve data vaak erg behulpzaam voor het filteren van relevante informatie.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.