7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    thundermuppet

sparseimage hulp?

Beste Intelligente forum-gebruikers, jullie hulp a.u.b!

Ik heb een mooie backup van mijn opstart schijf als een .sparseimage.
    Volgens mij via CCC gemaakt.

Maar die neemt inmiddels echt te veel ruimte in op mijn backup schijf (~185 GB).

Aangezien het een volledige backup is kunnen er best wat files uit, die niet meer relevant zijn, maar als ik ‘m mount is het niet mogelijk files/folders te deleten.

Iemand een idee hoe ik files/folders kan verwijderen uit een .sparseimage file?

Dank!

Thundermuppet

Bijdrager
    Ian83

Waarschijnlijk heb jij als gebruiker alleen leesbevoegdheid. Je kan kijken of dat inderdaad het geval is en of je dat nog kunt veranderen. Een betere oplossing (zeker op termijn) is een grotere schijf gaan gebruiken. Gebruik je TM voor de Back-up?

Bijdrager
    thundermuppet

dank voor je reactie

Nee geen time machine backup, ik hou alles zelf onder controle :wink:
    Ik heb ruim 2 TB aan meer of minder belangrijke informatie, waarvan ik ook 1 TB op dit moment backup.
    Maar mijn backup is voor een deel ook archief en daar gaat het de mist in… je hebt gelijk meer ruimte is altijd goed.

En wat ontzettend dom van mij… ik verwonderde mij al dat ik geen permissions kon aanpassen in de image, vanalles geprobeerd en gewoon vergeten te kijken naar de daadwerkelijke .sparseimage file zelf…

Permissions aangepast et voila! read/wirte acces… he fijn.

Ik begreep wel dat ik daarna nog even in terminal de image file moet compressen, klopt dat?

nogmaals dank!

Bijdrager
    Ian83

Fijn dat het nu werkt, je laatste vraag kan ik helaas niet beantwoorden; geen idee.

Bijdrager
    thundermuppet

dank voor je reactie

Nee geen time machine backup, ik hou alles zelf onder controle :wink:
    Ik heb ruim 2 TB aan meer of minder belangrijke informatie, waarvan ik ook 1 TB op dit moment backup.
    Maar mijn backup is voor een deel ook archief en daar gaat het de mist in… je hebt gelijk meer ruimte is altijd goed.

En wat ontzettend dom van mij… ik verwonderde mij al dat ik geen permissions kon aanpassen in de image, vanalles geprobeerd en gewoon vergeten te kijken naar de daadwerkelijke .sparseimage file zelf…

Permissions aangepast et voila! read/wirte acces… he fijn.

Ik begreep wel dat ik daarna nog even in terminal de image file moet compressen, klopt dat?

nogmaals dank!

Bijdrager
    Ian83

?? :?

Bijdrager
    thundermuppet

oh sorry ik had moeten zeggen “compacted”…

ik heb het even opgezocht:

[code:1:b23414adce]hdiutil compact MyFile.sparseimage[/code:1:b23414adce]

dan haal je de overige ruimte die vrij is gekomen door de verwijderde files weer weg.

Alles gelukt dus!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.