9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    marcoen

Wat te doen met de sparsebundle van TimeMachine?

Ik heb een (denk ik ) onnozele vraag. Ik maak een time machine backup op een WD schijf via Airport extreme. Op die schijf staat al een backup (hij hing eerst aan een kabel) en nu maakt Time Machine een sparsebundle. Is dat een goede backup? Of moet ik de bestaande backup verwijderen? Wat is een sparsebundle eigenlijk?

Bijdrager
    verwijderd-profiel
    Bijdrager
    fred44nl

voor zover ik weet zit een timemachine-backup altijd in een sparsebundle.

Bijdrager
    AppleStef

@fred44nl,… Nee, dat is alleen maar bij netwerkschijven. Bij fysiek aangesloten schijven is het een ‘Backups.backupd’ map.

Bijdrager
    SunKeeper

Ik zou het zo laten zoals het nu is, totdat je schijf bijna vol is.

Dat geeft je het voordeel dat je altijd nog bestanden kunt terughalen uit het ”USB-aangesloten-tijdperk”. (dan wel via USB aansluiten)

Je kunt ook helemaal niets doen, maar dan creër je op een bepaald moment een gat tussen het moment dat je van USB naar netwerk overging. (nu dus) dan worden namelijk alleen de oudste back-ups uit de sparsebundle verwijderd als de schijf vol is. De backups.backupd-map blijft dan onveranderd staan.

Bijdrager
    marcoen

Dank voor al jullie informatie. Ik ga die backups map gewoon weggooien. Het gaat mij om het bewaren van een actuele backup en niet zozeer om de geschiedenis.

Bijdrager
    boerke

Voor het bewaren van een echte “back-up” moet je time-machine sowieso niet gebruiken.
    (daar is het ook niet voor bedoelt)
    (meer als Oeps-backup) (wat dan trouwens wel een jaar oeps-“garantie” bied)

Moderator
    Poezenbeest

De sparsebundle is gewoon een manier van opslaan. je kan er via TimeMachine (kies uit de programma-map het programma TimeMachine) altijd bij. Als je daar niet van houdt, dan kan je net zo goed de bibliotheek van iPhoto weggooien, want die wordt ook zo bewaard.

Dat je hem ziet is slechts een schoonheidsfoutje. Wat Sunkeeper hier zegt is trouwens ook een beetje raar omdat OSC de oudere sparsebundles automagisch zou moeten verwijderen als de schijf bijna vol is…

Bijdrager
    TheBigZ

Time Machine verwijdert alleen de oudste bestanden die in één Time Machine backup staan (dwz in een sparsebundle op een netwerkschijf) als je de schijf aan de AirPort Extreme laat hangen.

Omdat de TS twee verschillende TM backups op zijn schijf heeft staan (een USB en een netwerk versie) zal OS X de USB versie niet automagisch weggooien. Het is immers (vanuit de optiek van TM) een compleet andere backup.

Een sparsebundle is een extra jasje om de Backups.backupdb heen. Als je in de Finder klikt op een sparsebundle zul je weer een Backups.backupdb map zien.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.