30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    Witkamp

Sparsebundle verwijderen van NAS via terminal?!

Beste Apple gebruikers,

Ik zit al een tijd te klooien om TimeMachine weer aan de praat te krijgen met mijn Netgear ReadyNAS Duo.
    Wanneer TimeMachine start verschijnt er al snel een melding dat het huidige bestand te groot is (700GB bezet, 300 vrij).

Er zitten 2TB schijven in. Ik kan 1TB toewijzen aan mijn iMac (zou 2TB moeten zijn maar goed).

Deze NAS was aan mijn andere iMac gekoppeld. Ik kom erachter dat de laatste goede backup in mei is gedraaid. Het is de bedoeling om de sparsebundle te verwijderen om schoon te beginnen. Inloggen als admin lukt. Maar hoe verwijder je nu een sparsebundle?

Na veel zoeken op internet is mij niet duidelijk geworden hoe te handelen. Via terminal, eerst mounten etc. Hoe doe je dat?

Dank voor de tips!

Bijdrager
    Pivni Pes

Heb je na het inloggen “sudo -s” gedaan?
    Dan log je aan als root, dan heb je meer rechten.

Bijdrager
    iep

Gewoon sudo gevolgd door het verwijdercommando (rm) is al voldoende. Daar hoef je niet een complete shell voor te gebruiken wat je wel doet met sudo -s. Zo’n sparsebundle is ook via Finder te verwijderen zoals je ieder ander bestand verwijderd. Afhankelijk van de grootte van de sparsebundle kan het heel lang duren (enkele uren). Houdt daar wel rekening mee (de commandline is dan wel de meest handigste plek, dan wordt je prullenbak met rust gelaten). Het mouten van zo’n netwerkschijf is niet nodig op de commandline. Je kunt gewoon via Finder mounten. De schijf komt dan onder /Volume te staan. Daar kun je op de commandline gewoon bij. Je mag het ook met het mount commando doen (zoek tutorials op internet, zat te vinden) maar dit is makkelijker.

Bijdrager
    TheBigZ

Verreweg het snelst is het om je sparsebundle te verwijderen (rm -rf bla.sparsebundle) op de ReadyNAS zelf. Dat kan door (als admin) in te loggen via ssh.

Bijdrager
    iep

Dan zit je echter nog wel met het feit dat dit commando in de voorgrond van de gestarte ssh sessie draait. Zodra je dan die sessie afsluit (je sluit Terminal af, je zet je Mac in slaapstand, etc.) kap je dat commando ook af. Je zult moeten wachten tot het afgerond is of je moet het in de achtergrond gaan draaien. Dat kan op een aantal manieren (middels iets als screen of de & achter het commando zetten; zoek wel eerst even uit wat het exact doet, niet klakkeloos maar overnemen!) en daar zitten wat haken en ogen aan vast.

Bijdrager
    TheBigZ

Leuk verhaal, iep, maar via ssh is het in een paar minuten gepiept, een 200 GB sparsebundle weggooien. Probeer dat maar eens via de Finder op de Mac te doen, dan praat je al snel over een uur.

Bijdrager
    iep

Leuk verhaal TheBigZ maar ssh maakt je storage niet ineens sneller. 200GB grote files verwijderen gaat dus altijd lang duren ongeacht wat je er voor gebruikt. Waarom? Omdat niet de tools maar je storage de beperkende factor is;)

Bijdrager
    TheBigZ

Je hebt hier weinig verstand van, dat blijkt.
    Eén grote 200GB file gooi je (onder Linux) in een milliseconde weg op een Ext filesysteem.
    Een sparsebundle bestaat uit een collectie van 8MB bestanden die je in een aantal minuten hebt opgeruimd.
    Probeer het nou zelf maar eens een keer. Ik heb deze exercitie zelf ettelijke keren gedaan ivm Lion updates. Via ssh gaat echt veel sneller dan via de Finder. En dat is ook logisch omdat je de bewerking (het verwijderen) dan lokaal op de NAS uitvoert. De overhead van AFP en de OS X boekhouding heb je dan niet.

Bijdrager
    Witkamp

Dank voor de hulp! Ik ga ermee aan de slag en hou jullie op de hoogte.

Ik heb inderdaad weinig verstand van Linux…

Bijdrager
    Witkamp

Overigens, wat is SSH? De link verwijst naar de website van Netgear… Is het een add on voor mijn ReadyNas Duo?

Bijdrager
    iep
    TheBigZ op 29 augustus 2011

Eén grote 200GB file gooi je (onder Linux) in een milliseconde weg op een Ext filesysteem.

Iemand die OS X met Linux en ext gaat vergelijken toont eerder zelf aan geen enkel verstand van zaken te hebben. Dit zijn compleet andere systemen. Als je OS X dan toch ergens mee wil vergelijken ligt FreeBSD veel meer voor de hand. Het verschil Linux-FreeBSD is net zo groot als Windows-Linux. Kortom, totaal niet te vergelijken. Het verwijderen van data gaat nogal verschillend. Het is lang niet altijd een kwestie van een verwijzing weggooien namelijk. Zeker niet nu we ook ssd’s en TRIM kennen.

Een sparsebundle bestaat uit een collectie van 8MB bestanden die je in een aantal minuten hebt opgeruimd.

Dit is een veel gemaakte denkfout. Dat iets klein is betekent niet dat het dan ineens sneller is. In tegendeel. Bijna alle systemen (operating systems en filesystems) kunnen erg slecht overweg met kleine bestanden, vooral wanneer er veel in 1 map staan. Het verwijderen of het uitvoeren van wat voor actie dan ook is nogal erg traag. Staat er uitzonderlijk veel in (bijv. meer dan 5000 stuks, ongeacht grootte) dan zullen de meeste UNIX tools dienst weigeren. Je krijgt dan de foutmelding “too many arguments”. Ook worden dit soort kleine stukjes data over een schijf (of schijven) verspreid opgeslagen. Ook dat heeft negatieve gevolgen voor performance omdat overal op de schijf gezocht moet worden naar stukjes. Je kunt beter 1 groot bestand hebben. Dat is veel makkelijker in te lezen vanaf de schijf. Snelheid is wat anders, het blijft veel data die ingelezen moet worden.

Probeer het nou zelf maar eens een keer. Ik heb deze exercitie zelf ettelijke keren gedaan ivm Lion updates.

Dat heb ik gedaan op verschillende systemen in verschillende settings (waaronder een aantal van die Netgear ReadyNAS dingen maar ook eigen gemaakte NAS machines) en het was altijd traag en kostte altijd nogal wat tijd. Juist dat is de reden waarom ik nogal mijn vraagtekens zet bij jouw reacties;)

Via ssh gaat echt veel sneller dan via de Finder. En dat is ook logisch omdat je de bewerking (het verwijderen) dan lokaal op de NAS uitvoert. De overhead van AFP en de OS X boekhouding heb je dan niet.

Als je nou eens mijn reactie leest voor je blaat zul je zien dat ik niet eens in ga op het verschil ssh-Finder. Er staat dat de storage de bepalende factor is. In dit geval betekent dat de NAS omdat je immers met ssh op de NAS inlogt en dan binnen de ssh sessie lokaal de rm opdracht uitvoert. De snelheid van de NAS is in dit geval dan de enige bepalende factor en niet de verbinding (zoals je dat bij Finder wel zult hebben ongeacht of je nou AFP, NFS of SMB/CIFS gebruikt).

Hoe je het ding ook moge verwijderen. Feit blijft dat veel en/of grote bestanden verwijderen nou eenmaal veel tijd in beslag neemt en je dat gewoonweg moet realiseren. Hoe dat technisch allemaal exact werkt en hoeveel milliseconden je daadwerkelijk aan al die ongein kwijt bent is al helemaal niet interessant. Weten wat je kunt verwachten wel en daar ging het me hier ook om.

@Witkamp: ssh = Secure Shell. Soort van telnet met versleuteling. Voor veel NAS systemen is dit inderdaad een add on. Bij sommigen zit het er echter ook al standaard op.

Bijdrager
    TheBigZ
    iep op 30 augustus 2011
    TheBigZ op 29 augustus 2011

Iemand die OS X met Linux en ext gaat vergelijken toont eerder zelf aan geen enkel verstand van zaken te hebben. Dit zijn compleet andere systemen. Als je OS X dan toch ergens mee wil vergelijken ligt FreeBSD veel meer voor de hand. Het verschil Linux-FreeBSD is net zo groot als Windows-Linux. Kortom, totaal niet te vergelijken. Het verwijderen van data gaat nogal verschillend. Het is lang niet altijd een kwestie van een verwijzing weggooien namelijk. Zeker niet nu we ook ssd\’s en TRIM kennen..

Je hebt hier écht weinig verstand van, dat blijkt wederom.
    De meeste NASsen gebruiken (een afgeslankte vorm van) Linux. Als je via SSH op je NAS inlogt kom je in de Busybox shell. Weggooien doe je dan vanuit die shell.

In plaats van altijd maar hard te schreeuwen voortaan toch iets beter verdiepen in de materie.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Witkamp op 30 augustus 2011

Overigens, wat is SSH?

ssh is een Unix-commando dat een secure shell opent — vandaar de naam. Je kunt ermee inloggen op een computer (inclusief op je eigen, als je daar de noodzaak toe ziet) of ander apparaat dat het ondersteunt* en dan commando’s uitvoeren alsof je aan die computer zelf zit. Het “secure” gedeelte slaat erop dat alle dataverkeer versleuteld is, en dus niet makkelijk af te luisteren is door anderen.

* En aangezien een NAS schijnbaar vaak Linux draait, is het in principe een computer die zeg maar dienstdoet als harde schijf aan een netwerk — vandaar dat je erop in kunt loggen en rechtstreeks commando’s op uit kunt voeren.

Bijdrager
    Witkamp

Dank voor de informatie en uitleg!

Nog ter afsluiting over ssh.

Hoe ga ik naar de nas om met ssh de sparsebundle te verwijderen? Het is een ReadyNAS Duo van Netgear.

Vanuit de terminal naar de volume gaan?

Bijdrager
    TheBigZ

Je zult waarschijnlijk ssh eerst nog moeten enablen op je NAS.
    Vervolgens kun je het met ssh inloggen via de Terminal (van OS X):

ssh -l admin 192.168.1.100

waarbij je het IP nummer van je NAS gebruikt (het nummer hierboven is slechts een voorbeeld).
    Eenmaal ingelogd ga je op zoek naar de juiste shared folder waar de backup op staat.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dit vereist wel enige kennis van Unix-commando’s — zorg dat je in elk geval de basis hiervan snapt voor dat je commando’s als rm gaat gebruiken.

Onthoud ook dat je altijd informatie kunt krijgen over wat een commando doet en hoe je het gebruikt door

man <commandonaam>

in te typen — dus bijvoorbeeld man ls (werkt dit niet op die NAS, open dan een tweede Terminalvenster en typ het rechtstreeks daarin). Je kunt met de pijltjestoetsen naar boven en beneden scrollen door zo’n manpage, en door Q in te drukken sluit je hem weer.

Bijdrager
    Witkamp

Groen en geel…. $%#@@

Wat een gedoe. Ik heb wel de SSH add-on met succes geinstalleerd. I met twee puntjes maar hoe je ALT 130 op een Apple doet weet ik niet;-)

Het ssh -l admin IP Adres resulteert direct in:

http://ssh%20-l%20admin%20192.168.1.102/

En dan OPENEN mislukt. Wat gaat er mis?

Bijdrager
    Witkamp

o, wacht, via de terminal. Dit was Safari o.o.o….

Bijdrager
    Witkamp

Tja, via de terminal komt er wat op gang. Alleen als Admin is het password onjuist *&%@$%@

Als admin via RaiDar is het geen probleem. Volgens mij was de melding dat het password hetzelfde was…

Bijdrager
    Witkamp

Linux NasPower 2.6.17.14ReadyNAS #1 Wed Sep 22 04:42:09 PDT 2010 padre unknown
    Connection to IP ADRES closed.

Bijdrager
    TheBigZ

Voor de ReadyNAS moet het niet admin zijn maar root.

Bijdrager
    Witkamp

Dank! To zover toegang…

ls geeft geen resultaat vreemd genoeg. De inhoud zou dan getoond moeten worden?

Bijdrager
    Witkamp

Met het commando

ls

dus…

Bijdrager
    TheBigZ

Ja met het ls commando kun je een listing maken van de bestanden in een (bv de huidige) map. Met bepaalde opties krijg je nog meer info te zien.

ls -al
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Witkamp op 31 augustus 2011

I met twee puntjes maar hoe je ALT 130 op een Apple doet weet ik niet;-)

Een i met een trema is ?u gevolgd door i.

Bijdrager
    Witkamp

Het is nog steeds niet gelukt om dit op te lossen.

Ik heb de SSH add-on succesvol op de ReadNAS Duo gezet.

Vervolgens inloggen via

ssh -l root IPADRES

Dan verschijnt de naam van de NAS.

[email protected].1.2’s password:

Linux NasPower 2.6.17.14ReadyNAS #1 Wed Sep 22 04:42:09 PDT 2010 padre unknown
    NasPower:~# ls

En na ls verschijnt er niets. Terwijl TimeMachine aangeeft dat er te weinig ruimte is. Hopeloos dit….

Wie weet nog wat ultieme tips te geven?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Verschijnt er geen nieuwe commandoprompt na ls? In dat geval wordt het commando nog altijd uitgevoerd — pas als er weer een commandoprompt op het beeld komt is hij klaar. Het is wel een beetje vreemd als zo’n commando lang duurt, maar het hoeft niet persé te betekenen dat er iets mis is.

Bijdrager
    Witkamp

Er verschijnt gewoon een prompt maar als er een sparsebundle bestand op de nas staat zou die toch getoond moeten worden? Of de map(pen) die op de nas staan?

Bijdrager
    Witkamp

Met ls -al verschijnt er meer:

drwx—— 4 root root 16384 Aug 31 23:27 .
    drwxr-xr-x 22 root root 16384 Aug 31 21:49 ..
    -rw——- 1 root root 64 Sep 4 22:55 .bash_history
    -rw-r–r– 1 root root 410 Sep 6 1998 .bashrc
    drwxr-xr-x 2 root root 16384 Jan 4 2011 .ncftp
    -rw-r–r– 1 root root 202 Dec 21 1999 .profile
    drwx—— 2 root root 16384 Jan 16 2011 .ssh

Een hele riedel met rechten en root, grootte? en datum.

Waar is de sparsebundle of backup folder? Wat kan er dus afgegooid worden zodat ik met TimeMachine schoon begin?

Bijdrager
    TheBigZ

Het is altijd handig om te weten waar je zit:

pwd

En net als pizzabakker Mario “je moet onderaan beginnen”:

cd /
    ls  -al

Wat zie je dan?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.