9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Moderator
    Strifer

Spanning van beeldbuis afhalen oude Mac

Hallo allemaal,

Ik heb hier een oude Mac SE weer aan de praat gekregen (eindelijk; met een hoop hulp) en nu wil ik het apparaat uit elkaar halen om het eens een keertje goed te reinigen.

Ik heb een mooie lange torx om hem los te schroeven en open te maken, maar ik maak me vooral zorgen over de ouderwetse beeldbuis die erin zit. Ik meen dat ik deze moet ontladen om te voorkomen dat ik een triljoen volt door mijzelf heen jaag.

Ik heb geen speciaal gereedschap om iets te ontladen. Iemand suggesties?

Bijdrager
    sedikit

Laat de monitor eerst 8 uur uitstaan, met de stekker uit het stopcontact. Is ook voldoende. Tenzij je met een electradraad de monitor verbindt met de aarding van een geaard stopcontact. Maar dat is wat geknoei.

Bijdrager
    Bodevinaat

Nou, niet helemaal. De spanning wordt omhoog gejaagd via een bobine die ook in verbinding staat met een aantal condensatoren die de spanning echt lang vasthouden. Ik zou voorzichtig blijven.

Bijdrager
    macpro

Het advies van sedikit moet je volledig in de wind slaan.
    De voeding van die Mac kan zichzelf weer opladen en dan heb je een heel apart kapsel.

@Strifer: je krijgt een PM.

Moderator
    Strifer

Precies de reden dat ik er niet zomaar aan durf te zitten. Hij staat inmiddels alweer een week of wat uit. Maar ik begreep dat je zelfs na hele lange tijd nog een dikke schok kunt krijgen.

Bijdrager
    SunKeeper

Ik zou als ik jou was dat vuil maar laten voor wat het is, en de Mac lekker dicht laten.

Sowieso zijn open voedingen in iMacs vrij gevaarlijk doordat je zo de condensatoren kunt aanraken. Daarnaast ben je f*cked up als er een beeldbuis knalt, want dan heb je vlak daarvoor de wereld voor het laatst gezien.

Ik ken iemand die dat voor zijn ogen bij iemand anders heeft zien gebeuren, en daar kun je best slachtofferhulp bij nodig hebben op dat moment.

Pas er dus maar mee op, zo’n oud apparaat is het helaas niet waard denk ik. Just my 2 cents.

Bijdrager
    sedikit
    macpro op 21 mei 2012

Het advies van sedikit moet je volledig in de wind slaan.
    .

Hoezo?:
    http://www.ruwebit.net/article/55

Moderator
    Strifer

@SunKeeper

Het gaat niet om een schoonmaak van stukje tot stukje (dat gaat me te ver), maar ik wil bijvoorbeeld de behuizing en stofhoopjes reinigen. Wellicht heb ik dan uiteindelijk niets met de monitor te maken!?

@Sedikit
    Ook bij het lezen van de commentaren op het artikel uit de link wordt er gewaarschuwd.

Bijdrager
    sedikit

@Sunkeeper,
    Allicht wordt er gewaarschuwd. De volgorde computer minimaal 8 uur uitzetten, en dan de beeldbuis verbinden met de aarde van een stopcontact is de voorwaarde die je moet betrachten, en is op zichzelf al een waarschuwing.:grin:

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.