18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    smoldersonline

Soundbar een optie?

Ik ben een nitwit op het HiFi terrein, daarom hoop ik op jullie begrip (voor mijn onbegrip). Ik ga binnenkort verhuizen en zal afstand moeten doen van mijn huidige setup (receiver en in wall speakers). Ik gebruik nu een 5.1 Onkyo receiver die met HDMI is aangesloten op de TV. De volgende apparaten zijn (HDMI) aangesloten op de receiver: Mac mini (Plex), XS4All TV ontvanger en een Dreambox. Misschien dat daar nog een Game console bijkomt. Ik bedien het geheel met een Harmony remote.

Ik heb geen enkele ervaring met een soundbar en vraag me af of dat een optie kan zijn, bijvoorbeeld wat betreft de aansluiting van de apparaten. Natuurlijk realiseer ik me hierbij dat de geluidservaring niet vergelijkbaar zal zijn.

Waar moet ik op letten bij aanschaf? Reeds nu veel dank voor jullie support.

Bijdrager
    joram

Dat hangt er vanaf. Ik heb een aantal jaar geleden ook gekeken voor een soundbar, en kwam er achter dat de meesten van o.a. Sony, LG, Samsung en Philips me nogal tegen vielen. Vaak was dat een 2.0 of 2.1 setje (stereo), maar ook de 5.1 of 7.1 setjes van de reguliere merken vond ik gewoon niet lekker klinken.

Ik kwam toen Yamaha tegen wat ik wel van vroeger kon, maar deze heeft een serie soundbars onder de YSP-naam, en die vond ik zelf wél erg goed klinken. De weerkaatsing die de (bij mij 16) speakertjes doen nadat je met een microfoontje een paar minuten doodstil moet zitten zodat de speaker ze goed kan oriënteren, vond ik opvallend goed. Het blijft natuurlijk “faux”, dus een simulatie vergeleken met fysiek speakers in je nek te hebben. Maar ik heb én geen kabels hoeven trekken rond het huis, én ik vind ’t veel cleaner staan dan 5+ speakertjes die je in elke hoek van de kamer neer zou moeten zetten. Ik had namelijk wel een 5.1 setje, maar vind dit eigenlijk beter klinken. In ieder geval de geluidskwaliteit, en de surround-kwaliteit vind ik er zelf ook niet voor onder doen.

Moet wel zeggen: afhankelijk van wat je wil uitgeven kúnnen goede soundbars wat prijzig zijn. De reguliere merken zoals Sony e.d. heb je al vanaf onder de €100 bijvoorbeeld, maar de Yamaha YSP-2200 die ik zelf heb kostte me €750. Wil je nog verder gaan dan heb je ook van Teufel nog goede soundbars van krap onder de €2000 bijvoorbeeld. Maar heb je aan “gewoon” een simpel stukje surround genoeg en doe je ’t liever met een budget? Dan is een regulier merk natuurlijk ook niet slecht. Je budget bepaalt je wensen natuurlijk:)

Maar dat een soundbar ‘slecht’ is zoals ik wel eens van sommige mensen heb gehoord, dat hoeft zeer zeker niet altijd waar te zijn. In tegendeel zelfs!:)

p.s.: deze van Teufel heb je ook nog (€700):
    https://www.teufelaudio.nl/soundbars/cinebar-duett-power-edition-p17460.html

En dit is bijvoorbeeld een opvolger van degene die ik heb:
    https://tweakers.net/pricewatch/662327/yamaha-musiccast-ysp-2700-zwart/specificaties/
    ’t Viel me trouwens ook op dat er niet heel veel (goede) soundbars zijn met voldoende aansluitingen achterop, maar dat Yamaha dat in mijn ogen beter doet: ik heb hier 3xHDMI ‘in’ op zitten, waardoor m’n ATV4, PS4 er op worden aangesloten voor ’t geluid.

En als je meer wilt weten, probeer deze pagina eens:
    https://www.whathifi.com/best-buys/home-cinema/best-soundbars

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door  joram.

Bijdrager
    smoldersonline

Reuze bedankt voor je reactie! Zo op het eerste oog lijkt die Yamaha (YSP-2700) een prima kandidaat. Begrijp ik het goed dat de TV ontvanger, Mac mini, e.a met HDMI (max 3 stuks) naar de soundbar gaan en dan één HDMI verbinding naar de TV?

Weer dank!

Bijdrager
    joram

Klopt, zo heb ik ’t ook gedaan. Als ik dan bij mij de TV op “HDMI-1” zet, kan ik gewoon switchen tussen de Apple TV en PS4 tussen HDMI-1 en HDMI-2 op de Yamaha. (Ik gebruik zelf trouwens een Logitech Harmony afstandsbediening)

Die nieuwe Yamaha heeft ook Airplay geloof ik, dus je hoeft als je muziek af speelt niet ook je ATV (en daarmee ook je TV) aan te hebben staan om muziek te kunnen spelen. Scheelt weer wat:)

Moderator
    Pete.Z

Kijk voor dat geld zeker even naar Sonos, mooi geluid, en makkelijk uit te breiden.

Bijdrager
    joram

Ik vind Sonos als systeem ook behoorlijk goed klinken, maar als je één product hebt (in dit geval hun soundbar) mist het wat bass. Pas als je ’t uitbreidt krijg je het geluid wat ’t Sonos waard maakt in mijn ogen, maar dat voelt een beetje dubbel als je juist voor ‘simpel’ wilt gaan met een soundbar (en een subwoofer).

Bijdrager
    Joppie01

Niet aan Sonos beginnen, lekker de Soundtouch 300 van Bose doen:) Veel meer waar voor je geld!

Bijdrager
    koen

Ik zou in ieder geval in een winkel gaan luisteren (neem je eigen muziek mee). Alleen jij kunt bepalen welk merk en model het beste klinken.

Bijdrager
    smoldersonline

Weer dank voor de feedback! Ik ga zeker test-luisteren voor ’n aankoop. Een mooie feature van de Yamaha YSP-2200 is dat die 3x HDMI inputs heeft. Die zou ik ook alle drie gebruiken (zie boven). Als ik het goed zie heeft de Bose er maar één. Is daar een eenvoudige oplossing voor met 3 HDMI devices.

Bijdrager
    pruus

In een GOEDE shop gaan luisteren. In de meeste winkels is er veel lawaai van tv’s die aan staan t.m. Luide mensen. En een goede zaak, laat hem jou thuis proberen.

Bijdrager
    Elduderino

Pak een Teufel (Raumfeld) soundbar of Sounddeck. Fijn spul, goed geluid en meer aansluitmogelijkheden vergeleken met Sonos. (HDMI, Optical en Analoog) plus ondersteuning voor diensten als Spotify, TuneIn etc. eventueel voor Bluetooth uit te breiden met een Teufel BT link.

Je kan deze niet ergens beluisteren, maar je mag het apparatuur een tijdje kosteloos op proef hebben.

Sounddeck vindt ikzelf wel ideaal, kan je gewoon je TV opzetten en heeft een prima geluid.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  Elduderino.

Bijdrager
    KarelWillem

pruus op 24 april 2018 om 11:42
    ….En een goede zaak, laat hem jou thuis proberen.

Elduderino op 29 april 2018 om 13:31
    …Je kan deze niet ergens beluisteren, maar je mag het apparatuur een tijdje kosteloos op proef hebben…

Het is 2018 hè!

ELKE zaak laat je hem thuis proberen (mits online besteld).

Dus je kunt zo veel en zo vaak testen als je wilt.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    bcgraaf

Zelf een serieuze zoektocht gehouden naar een goede soundbar en ben zelf uit eindelijk voor de losse receiver gegaan met boxen. Het ligt puur aan je wensen en eisen. Kies je voor sonos dan zit je vast aan DD 5.1 (geen dts etc. Alleen optisch) kies je voor de bose soundtouch 300 heb je DTS en DD 5.1. Kies je hem puur voor muziek en “extra” voor de tv dan is sonos wel een goede keuze. Wil jij bijvoorbeeld een alles kunner kijk dan naar de Samsung hw-k950 ondersteund dolby atmos, 4K passtrough. Ik zelf was alleen niet kapot van de draadloze achter speakers.
    Uiteindelijk wordt de keuze bepaald door jouw budget en wensen.

Mijn mening in deze is. Wil je iets voor muziek en “extra” voor film en series kies een soundbar. Wil je een echte film ervaring met een echt surroundgeluid met “extra” voor muziek, kies dan voor een receiver met losse boxen.

Daarnaast ga luisteren in een echte winkel en laat je adviseren.

Bijdrager
    KarelWillem

bcgraaf op 29 april 2018 om 18:18
    …Mijn mening in deze is. Wil je iets voor muziek … kies een soundbar…

Als je iets voor muziek wilt, dan zou zoiets als een soundbar absoluut je allerlaatste keus moeten zijn.

Bijdrager
    smoldersonline

Weer dank voor de feedback!

Ik blijf benieuwd naar de oplossing voor een soundbar met één HDMI ingang en meerdere HDMI apparaten (bijvoorbeeld PS4, Mac mini en TV ontvanger)?

Bijdrager
    KarelWillem

Daar zijn HDMI-switches voor.

Zoals deze: https://goo.gl/VpMXZC

Bijdrager
    Elduderino

<p class=”cite”>smoldersonline op 1 mei 2018 om 07:10</p>
    Weer dank voor de feedback!

Ik blijf benieuwd naar de oplossing voor een soundbar met één HDMI ingang en meerdere HDMI apparaten (bijvoorbeeld PS4, Mac mini en TV ontvanger)?

Verschilt, zoals eerdere suggestie hier gedaan met een HDMI Switch, maar ik denk dat je de meeste apparaten via je TV kan aansluiten. Wanneer je apparaten HDMI ARC ondersteunen is het geen probleem. Je soundbar wordt dan gezien als een externe versterker en geluid wordt dan doorgestuurd. Ik zou echter wel kijken naar een soundbar welke ook minimaal optical naast HDMI ondersteunt. Soms heb je een bron welke je niet via de TV wilt laten lopen.

Bijdrager
    hans dorsman

Bluesound heeft ook een goede soundbar, maar gek genoeg zonder HDMI aansluiting. Je moet alles dus via glasvezel of USB aansluiten.

zie https://allesoverfilm.nl/nieuws/hardware-review-bluesound-pulse-soundbar/

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.