7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    bavkle

Soort van sierletter maken

Mijn vraag is hoe ik dit gemakkelijk voor elkaar krijg zonder steeds 2 tekstvakken te maken. Of is dit de enige makkelijk oplossing

Bijdrager
    Ir.Bob

Misschien is het handig om te vertellen met welke software je werkt. Uitgaande van InDesign, misschien twee gelinkte tekstvakken op een stramien?

Bijdrager
    bavkle

Ja, in Indesign. Het is de bedoeling dat het hoofdstuk nummers moeten worden. Heb geprobeerd om op het stramien een tekstvak te maken die doorlinkt de hele tijd. En daarin in een ‘puntenopsomming’ te zetten, maar dan flipt InDesign een beetje :/

Bijdrager
    Ir.Bob

Je moet geen puntopsomming gebruiken, maar een aparte stijl aanmaken. Zoals deze. Ik ben er alleen nog niet uit hoe je hem automatisch naar het volgende frame kan laten springen.

Bijdrager
    bartvdv

Je zet de cursor vóór de letter ‘R’ en vult in het ‘character’-palet bij ‘kerning’ -1000 in. Dat alles kan je in een stijl gecombineerd met een ‘nested style’ zetten. Het wordt pas een probleem als je twee cijfers krijgt, omdat de letterafspactiëring maximaal -1000 kan bedragen.

Of je tikt het in op twee regels (“1.” en “Reflectie”) en verschuift het woord “Reflectie” naar boven via ‘Baseline shift’. Het vervelende daaraan kan zijn, de witruimte dat het woordje “Reflectie” achterlaat. Dat kan je ook wel in een stijl zetten. Je hebt dan wel geen probleem meer met hoofdstukken die uit twee cijfers bestaan.

De werkwijze van Bob, zie ik niet zitten.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Jongens, wat doen jullie moeilijk:)

Zet op je pagina een tekstvak voor het hoofdstuknummer, met als inhoud een tekstvariabele met het hoofdstuknummer (menu Type ? Text Variables ? Insert Variable ? Chapter Number). Maak voor elk hoofdstuk een nieuw document en voeg die samen in een boek (menu File ? New ? Book…) en je nummering zal automatisch kloppen met je documentvolgorde. De hoofstuknummering kun je aanpassen in het menu Layout ? Numbering & Section Options…

Bijdrager
    Blieper

Kan me voorstellen dat je soms twee van die ‘sierletters’ op één pagina wilt, dan heb ik wel een makkelijk Alineastijltje voor je gemaakt, je moet alleen zelf even de fontjes en de letterkleuren goed zetten in de Alineastijl.

Je kunt tekst ‘Plaatsen’ en dan opmaken met deze stijlen, (in mijn linkje) tik je nummer in en geef dan enter en tik je titel en geef enter en type je bodytekst, zo makkelijk is InDesign. Het kan ook nog wel op een andere manier denk ik maar probeer deze eerst maar eens.

Wil je weer met een titelnummer beginnen alleen even ‘HfdstkNummer’ in de Alineastijlen aanklikken en wil je het echt snel doen dan geef je een Sneltoets aan in je Alineastijl.

En uiteraard kun je ze ook nog linken in een Bulletstijl, die automatisch je hoofdstukken nummert…

Als je de Autonummerstijl gebruikt dien je wel minimaal een spatie te zetten om het nummer te krijgen en het is later wel lastig om tekst te selecteren en te editten, maar daar heb je de (Cmd Y) artikeleditor voor.

Succes…

InDesign Linkje

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.