12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Wolf

Sony Z1 en Panasonic HVX200

Komen deze camera’s te vroeg, aangezien je zoveel moeite moet doen om HD je mac in en uit te krijgen? Ik heb materiaal gezien dat gedraaid is met de Z1 op die speciale mini-HDV tapes. Digital artefacting bij beweging en zeer focus-gevoelig, zoals we al wisten. (had ook met de operator te maken, maar toch)
    Heeft iemand al die Panasonic kunnen gebruiken met P2 kaart of Firestore? Is het een erg moeilijke camera voor een niet-professionele cameraman? Moeilijker dan de Z1?

Wat -voor beide camera’s- zijn de consequenties voor monteren met FCP als je niet naar een postproductiebedrijf kan/wil en je bijv wil outputten voor theaters?

Draait de Z1 16:9 op miniDV?

Hoop dat iemand antwoorden heeft op (een aantal) van deze vragen!

Wolf

Bijdrager
    aaton

De HVX200 is net uit, de eerste zijn nu te huur, de Z1 heb ik al een jaar en meer dan 140 uur materiaal op gedraaid van -35 tot +40 graden, zonder een probleem. Inladen is nooit een probleem geweest in FCP5 en Imovie, zelfs op een powerbook naaar een losse USB 2.0 HD in HD mode, nog nooit een dropped frame. Artefactne zijn er , maar als je rekening daaarmee houd vind ik het erg meevallen. Over het P2 systeem wordt heel verschillend gedacht, persoonlijk vind ik het te duur en de schijfjes te kort om er handig mee te werken, maar slomo optie en een hogere dataoverdracht is ook wat waard. (100mb/s ipv 25 mb/s. Uit testen blijkt dat de 200 een wat mindser scherp beeld geeft dan de z1 en de XLH1 vaan canon, maar er komt altijd een mooi plaatje uit een panasonic. De P2 workflow ken ik nog niet, maar schijnt goed te werken met FCP5.

Ja de Z1 draait 16:9 native op Mini DV.

Over output naar theaters; voor een filmout heb je nog steeds enkele tienduizenden euro’s nodig, als je digitaal wil blijven moet je exporteren naaar uncompressed quicktime als file sequence; dan krijg je 25 tiffs per seconde (ongeveer 4,5 mb per plaatje) en die kun je dan weer naar dat postproductiebedrijf brengen om daar te outputten naar echt HDCAM, voor de 200 zal hetzelfde gelden ook al zullen die plaatjes een stuk groter zijn. Dat uitrenderen duurt wel een tijdje; ik was 30 uur kwijt voor speelfilmlengte op een quad g5 met 4gb ram.

succes

Mick (cameraman)

Bijdrager
    xray

Even een puntje over de hvx er is geen mogelijkheid om te editen op de mac met het 72050P of 25P materiaal, je kan wel 1080i inladen. P2 kaarten kunnen rechtstreeks ingeladen worden op de G4 powerbooks maar niet op de nieuwe MacbookPro want het pcmcia slot in van het creditcard formaat.

Voor opslag van de gegevens heb je veeel HD ruimte nodig, je hebt immers geen tape voor je archief.

Bijdrager
    Wolf
    ”aaton”

De HVX200 is net uit, de eerste zijn nu te huur, de Z1 heb ik al een jaar en meer dan 140 uur materiaal op gedraaid van -35 tot +40 graden, zonder een probleem. Inladen is nooit een probleem geweest in FCP5 en Imovie, zelfs op een powerbook naaar een losse USB 2.0 HD in HD mode, nog nooit een dropped frame. Artefactne zijn er , maar als je rekening daaarmee houd vind ik het erg meevallen. Over het P2 systeem wordt heel verschillend gedacht, persoonlijk vind ik het te duur en de schijfjes te kort om er handig mee te werken, maar slomo optie en een hogere dataoverdracht is ook wat waard. (100mb/s ipv 25 mb/s. Uit testen blijkt dat de 200 een wat mindser scherp beeld geeft dan de z1 en de XLH1 vaan canon, maar er komt altijd een mooi plaatje uit een panasonic. De P2 workflow ken ik nog niet, maar schijnt goed te werken met FCP5.
    Mick (cameraman)

Bedankt voor de respons. Ik draai nu met een PD-150 dus voor mij zou de logische stap de Z1 zijn, ook ivm accesoires. Is de Z1 echt zo veel minder lichtgevoelig dan de PD-150? Ben trouwens benieuwd: hoe hou jij rekening met de artefacts van HDV? Draai je op de speciale mini-HDV tapes? En doe jij altijd zelf de montage; maw zie jij altijd alles terug wat je gedraaid hebt?
    Naar wat output jij?

De HVX biedt natuurlijk wel heel veel mogelijkheden en wat denk je van Firestore? Totdat die P2 kaartjes zakken?

Een stortvloed aan vragen. (Ik maak dankbaar gebruik van het feit dat je professioneel cameraman bent- uiteindelijk kun je heel veel lezen en lullen maar alleen de praktijkervaring van mensen zoals jij telt…)

Wolf

Bijdrager
    macha

Heb ook alweer bijna een jaar een z1. Ik draai er achter elkaar artistieke en commercieele producties mee. Nooit problemen mee gehad. Doet t altijd. Zeer betrouwbaar. Echt een werkpaardje.Lichtgevoeligheidsprobleem wordt naar mijn idee teveel benadrukt.
    Heb er zelf geen last van. In noodgevallen kun je met de gain aan de gang.
    Heb net een film over virtual reality gedraaid op de Z1. Er was vaak slechts licht van een zaklamp of een 20watt lamp. Kon niet uitlichten. Toch goed materiaal kunnen draaien met 9db gain.
    Ben soms nog steeds verrast en zeer onder de indruk van de footage van mijn Z1. Met goed uitlichten kun je er echt zeer mooie kwaliteit uit krijgen. Ook in dvcam mode.
    Ergonomisch is het ook gewoon een zeer fijne camera. Heb er een chrosziel mattebox op. De supportbrackets daarvan zijn inmiddels onmisbaar voor mij voor de handling van de z1. Een extra setje lenzen is ook nodig. Ik heb er een 1.4 en 1.6 tele en wat macros bij.

Artefacts? Tsja . Daar kun je inderdaad rekening mee houden als je draait. een kale boom tegen een wiite hemel is natuurlijk teveel voor hdv….dan moet je misschien de pana hebben. Een gedrocht om te zien maar iig geen hdv. Er komt een harddisk a la focus firestore voor de pana.

Je kan trouwens van hdv eventueel ook naar digibeta gaan.
    ps. dag mick…. groeten van jane

Bijdrager
    M-Jay
    ”xray”

Even een puntje over de hvx er is geen mogelijkheid om te editen op de mac met het 72050P of 25P materiaal, je kan wel 1080i inladen. P2 kaarten kunnen rechtstreeks ingeladen worden op de G4 powerbooks maar niet op de nieuwe MacbookPro want het pcmcia slot in van het creditcard formaat.

Voor opslag van de gegevens heb je veeel HD ruimte nodig, je hebt immers geen tape voor je archief.

He xray welkom hier!
    Heb je de HVX al gekocht? Promediastore heeft wel een leuke aanbieding, en we kunnen nog steeds een groepskorting krijgen.

Sorry voor deze OT tussen door

Bijdrager
    aaton

De z1 i inderdaad minder lichtgevoelig, maar de gain is zo goed (9db is bijna niet te zien) dat in de praktijk dat wel meevalt. Ja ik hou rekening met artifacts, net zoals je ook rekening probeert te houden met de beperktere contrastomvang in vergelijking met XD cam, digi of film, tenminste als je die keuze hebt (wachten op beter licht, of uitlichten bijvoorbeeld) Ik heb ondertussen op beide tapes gedraaid, en net zoals de blauwe professionele DVcam tapes geen verschil maken met de excellence tapes van dv heb ik ook zonder problemen gewerkt met de goedkopere HDV tapes. Een drop out is natuurlijk een groot probleem bij HDV (15 frames kwijt ipv 1) maar tot nu toe nog niet tegengekomen (fingers crossed).
    Soms doe ik zelf de montage, over het algemeen wordt het toch op TV uitgezonden en teruggeschreven naar Digibeta, maar voor de toekomst hou je dan toch HDV als backup. Als ik kan kijk ik terug via inladen op mijn powerbook, als check, maar de workflow naar echt HD staat nog een beetje in de kinderschoenen hier in nederland.
    Firestore is natuurlijk een prima alternatief straks, maar inderdaad, goed punt in de andere post : hou rekening met je archivering. Als ik alle tapes die ik gedraaid heb zou moeten archiveren ben ik alweer een aantal TB’s verder, en dat moet je natuurlijk wel doen bij firestore/P2. (goed punt, nooit aan gedacht of gelezen xray !)
    Ha Jane, groeten terug !

Bijdrager
    Wolf

Hmm, ik neig toch steeds sterker naar de Z1, niet in de laatste plaats omdat die een stuk goedkoper is qua aanschaf en gebruik.
    Tegen de tijd dat de firestore/P2/harddisk prijzen genoeg zijn gezakt, is het waarschijnlijk toch weer tijd voor een nieuwe camera…
    Ik ken iemand die binnenkort naar Amerika gaat en dat scheelt minimaal 1500 euro. (Waarom?? Waanzin!!)

Btw: welke tapes bedoel je met de ‘goedkopere HDV-tapes’? En wat kosten die tapes eigenlijk?
    (Overigens: ik draai op mijn PD-150 altijd met de goedkoopste tapes van Sony, de Premiums en heb daar ook nog nooit iets mee gehad…)

Bijdrager
    aaton

Die goedkopere tapes, ik weet even niet hoe die heten , maar kosten 14,95 per stuk (wit met donkerrood)De prof uitvoering is iets van 19.95 per tape. Als je een beetje goed schiphol doorkomt met de camera is 1500 euro niet te versmaden (Waar heb je die prijs gezien , de FX1 kost by B&H photo (een goede referentie 3795 dollar, ik neem aan dat de Z1 toch ook wel in de buurt komt van de 5200 dollar ?) . Een hele goeie site over de Z1 en al die andere HDV camera’s is http://www.sonyhdvinfo.com/.
    Succes

Bijdrager
    Wolf

4600 dollar bij B&H (na ‘Mail me a better price’) = 3798 euro! Ik laat m’n moeder dat ding doorslikken.

Fijne info op die site, trouwens! Bedankt voor de tip.

Bijdrager
    xray

–OT
    Hi M/Jay,
    Ben een vaste lezer en longtime classic apple user alleen post ik nooit. Ik heb de hvx nog niet.
    Groepskorting is interessant bij hoeveel kopers? Ik heb de aanbieding gezien, maar FigRig is erg vermoeiend bij deze zware camera en een rondom mic hoef ik ook niet, dus ik heb liever korting op de cam zelf. Zodat ik eigen accesoires kan kiezen.

Beetje een tegenvaller dat FCP geen 720-50 kan monteren en dus geen up and undercrancking for hvx Pal nu.

Bijdrager
    M-Jay

Ik hoop dat er op de NAB een update komt voor FCP of FCP Extreme!

Ik wil die FigRig ook niet doe mij maar de DVRRigPro.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.