23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    MacBlade

sony hdv camera

Heeft iemand ervaring met de Sony HDV HDR-HC3E camera , of weet een site waar ervaringen over deze camera worden uitgewisseld.

Bijdrager
    Zaphod_B

Google is your best friend…

http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=Sony+HDV+HDR-HC3&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Waarom moet ik dat nog zo vaak aan mensen vertellen dat ze eerst eens moeten zoeken….????

Bijdrager
    MacBlade

bedankt, maar ik stel natuurlijk ook deze vraag om de reactie van mac gebruikers te zien

Bijdrager
    vishaakje

Ik heb de Sony HDR-HC1 (E)
    Geweldig toestel, echt ongeevenaarde beeldkwaliteit in zo’n klein doosje:)

Alles is geweldig aan dit toestel, de enige minpunten die ik kan verzinnen:
    – HDV duurt een eeuwigheid om te importeren/editen en vreet een enorme hoeveelheid HD ruimte (zeker als je terug komt van safari en je hebt 6 tape’s vol:) )
    – De zoom knop is erg gevoelig (maar dat is tegenwoordig met al die inimini-apparaten) is gemaakt voor kleine japanse vingertjes en niet voor hollandse kolenschoppen.
    – Kan (nog) geen high definition content branden (dus Blue Ray of HD-DVD) waardoor je kwaliteit uiteindelijk gewoon (wel erg mooie en strakke) DVD is. *Vishaakje kruist zijn vingers in de hoop dat de nieuwe powermacs of mac pro’s blue ray aan boord hebben*
    – Veel geluids ruis zodra je in wat winderig weer gebruikt, maar dit probleem heb ik tot nu toe bij alle camera’s gehad (en externe mics zijn ook weer zo overdreven).

Anyway, echt geen spijt van het toestel, de kwaliteit is verbluffend.

Bijdrager
    Gaetan

HDV bestand zijn toch maar net zo groot als MiniDV? 3,5 MB/s = 13 gig per uur?

Bijdrager
    MacBlade

Vishaakje bedankt dat soort infoi zocht ik.
    Welk formaat /codec capture je? Ik begreep uit de technische info dat HDV naar mepg2 wordt gecodeerd in de camera. Lees je dan welk een (H) DV formaat uit?

Bijdrager
    MacBlade

Een kromme zin die laatste, Ik bedoel dus in welk formaat lees je uit?

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Ze kunnen een ding beter dan HDV draaien namelijk DV(cam)

Bijdrager
    MacBlade

dus…

Bijdrager
    MacBlade

Verder niemand bekend met de combinatie MAC / Sony HDR-HC 3 (1) (E)

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer
    ”MacBlade”

Verder niemand bekend met de combinatie MAC / Sony HDR-HC 3 (1) (E)

Het werkt gewoon goed. HDV vraagt wel om een snelle computer. Als je niet hoeft op te nemen in HDV dan zou ik de DV/DVCAM stand gebruiken.

Bijdrager
    MacBlade

dank voor de info,
    een dual G5 1.8 met een raid set (150 mbps) is snel genoeg?
    Sneller is beter natuurlijk maar deze combi trekt het wel?

Bijdrager
    Final Cut

Meer dan snel genoeg.
    Hdv is opvolger van DVCAM.
    Geeft leuk beeld, maar is helemaal gn High defenition hé.

Versta niet verkeer, is een veel betere opvolger voor DVCAM en voor consumer een zege, maar professioneel gezien( en zeker met nabewerking) toch nog een mager beestje.
    Je Mac zou het gewoon moeten trekken via FCE of FCP.
    Heb een paar demos gedaan voor appel en FCP en het werkte perfect.
    Een high defenitieon DVD heb je zeker nog niet nodig en let op als die komt en je hebt een echt HD scherm, dan zal je beeldkwaliteit mager uitvallen hoor.

Bijdrager
    MacBlade

Nog een laatste vraagje.
    Ik begreep uit de product beschrijving dat HDV naar mpeg2 geconverteerd wordt in de camera.
    Wat capture je dan in FCP?

Bijdrager
    ibobi

Ik gebruik zelf de combinatie iMac 1Ghz of PB 1,25 GHz samen met de HC1. Voor wat betreft overzetten en editen zal er geen verschil zijn met de HC3. Materiaal via FW overzetten naar FCE of FCP duurt dan 1,6 keer langer dan real time. Om het handig te kunnen editen dien je het binnen te halen via Apple Intermediate Codec 1080i/50 (wordt op meerdere sites aangeraden), je houdt dan 25 fps over in plaats van 50 interlaced (er staat genoeg hierover op het forum). Je clips zijn dan 7-8 Mb/sec.

Het editen gaat zelfs op deze ‘ trage’ Macs goed als je tijdens het editen de render kwaliteit sterk terugbrengt (ik kan toch de volledige resolutie van HDV (1920x1080i) niet zien op m’n Macs). Als je uitge-edit bent zet je weer alles maximaal.
    Grote voordeel van de HC3 tov de HC1 is de HDMI uitgang. Dan kan je als je klaar bent je ge-edite film terugzetten op tape en via je camera op een HDTV terugzien; er zijn nu ook HDTV die de volledige pixelresolutie van 1920x1080i hebben.

En had je http://www.sonyhdvinfo.com/ al ontdekt?, daar is ook een apart forumgedeelte voor de HC3

Bijdrager
    Remon

Het zal nog wel even duren voordat de blueray branders in de mac’s zitten.
    Ze zijn nog erg duur op dit moment dus alleen een externe zou een optie
    zijn als die er al zijn.

Het is wel de toekomst alles blue-ray en alle cam’s HD. Ik kan nu al niet
    wachten tot het standaard is en overal gebruikt word.

Bijdrager
    Annunaki

Hallo,

Persoonlijk heb ik ook een HDR-HC1, en ik moet zeggen, het levert inderdaad een prachtige beeldkwaliteit op. Het editeren doe ik op mijn 17 ” MacBook Pro, en ook op mijn dual 2,7 Ghz PowerMac. Ik had niet echt de indruk dat het capturen trager gaat dan met mijn gewone DV camera, maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik het nooit echt getimed heb.

Het Captueren / Editeren kan je inderdaad met FCP of FCE gaan doen. Persoonlijk heb ik Final Cut Studio thuis ( dus Final Cut Pro ), maar ik heb ook al eens een klein testje gedaan met iMovie 06, en ook daar werkte mijn HDR-HC1 perfect.

Zelf heb ik die Apple Intermediate Codec niet gebruikt, maar gebruikte ik de gewone HDV 1080i codec. Ik zal eens moeten nagaan of er inderdaad een verschil tussen die twee is.

Als ik een goede raad mag geven, koop zeker ook een Statief / Tripod indien je er nog geen hebt. Bij een HDV camera is het namelijk nog belangrijker om de camera zo stabiel mogelijk te hebben. Je merkt echt het verschil tussen een opname gemaakt met een camera die je los in de hand neemt, en een opname die gemaakt is met een camera gemonteerd op een statief.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan maar, en ik zal mijn best doen om te helpen waar het mogelijk is.

Met vriendelijke groeten,

Stefaan

Bijdrager
    MacBlade

Stefaan alvast dank! maar wat ik nog wil weten, op wat voor een schijven werk / capture je en hoeveel tracks kan je realtime editten. Heb je toevallig ook ervaring met HDV in Apple motion.
    Verder gebruik in in mijn huidige DV of SD uncompressed edits nog wel eens een photoshop stil.
    Die maak ik in eerste instantie 768×576 pixels en als alle elementen klaar zijn verklein ik de breedte naar 720 pixels. Welke formaten moet ik aanhouden als ik HDV gebruik op 1080i(50)?

Bijdrager
    Annunaki

Beste,

Ik capture ALTIJD naar externe harde schijven. Heb mij ooit eens laten wijsmaken dat je beter op een externe HD captured ( had iets te maken met journaling of zoiets, maar weet het nu effe niet meer ). Het aantal tracks dat ik realtime kan editen heb ik nog niet echt op gelet, maar ik vermoed dat het zal afhangen van uw processor snelheid en vooral de hoeveelheid geheugen.

Mijn HDV materiaal werkt perfect in Motion 2. Het enige waar je dan moet op letten is dat uw motion porject dan ook de HDV instellingen krijgt.

Ik heb in mijn laatste project geen Stills gebruikt ( was een HDV projectje ), maar nu zit ik met een trouwpartij waar ik zowel stills en zelfs een klein beetje DV ( Standard definition ) materiaal zal gebruiken. Volgens mij kan je de stills best gebruiken in hun origineel formaat. Wil je ze toch verkleinen, dan raad ik aan om zeker niet kleiner dan het HDV formaat te gaan ( 1920 x 1080 ). Ga je toch kleiner, dan zal je mogelijk pixels gaan uitrekken of zo.

Ikzelf zal mijn foto’s in origineel formaat gebruiken in Motion en FCP ( heb er een aantal van 3072 x 2084 pixels ). Dan kan ik immers nog altijd een bepaald motion er in keyen en in / uitzoomen om zo het Ken Burns effect te bekomen. Dus als je de foto’s verkleind, zorg er dan voor dat ze zeker nog groot genoeg zijn om het beeldscherm te vullen ( 1920 x 1080 ).

Trouwens FYI : HDV 1080 i 50 is de afkorting voor 1080 Horizontale lijnen op een frame rate van 50 FPS Interlaced. Als je dan weet dat HDV normaal gezien breedbeeld is ( 16 x 9 ), kan je eenvoudig uitrekenen hoeveel pixels breedte je nodig hebt ( namelijk 1920 ).

Er is wel iets waar je op moet letten bij deze camera ( alle toch bij mijn HDR-HC1 ). Het is namelijk zo dat de pixels daar eerder rechthoekig zijn in plaats van vierkant. Het orinele formaat dat uit je camera komt is dus 1440 x 1080. Afhankelijk van de output zal je er dus moeten op letten dat je een output formaat hebt van 1920×1080. Bij mijn eerste output van mijn HDV project had ik daar niet op gelet en had ik dus een Mov file gerendered die 1440 x 1080 was, en alles zag er uitgerokken uit :-p

Groeten,

Stefaan

Bijdrager
    Annunaki

Ow, wat betreft het Type Externe Harddisk, persoonlijk het ik een 17 ” MacBook Pro en een PowerMac, en beiden zijn voorzien van FireWire 800. Ik gebruik dus uitsluitend Externe harde schijven die een FireWire 800 uitgang hebben.

Op de PowerMac heb ik een LaCie Big Disk Extreme with Triple Interface 500 GB.
    Op de MacBookPro een LaCie d2 Hard Drive Extreme with Triple Interface 300 GB die ik overal meeneem, en een Maxtor OneTouch III 500 GB External Hard Drive.

Allemaal 7200 rpm External Harddisks die je via FW 400, USB 2 of FW800 kan aansluiten op de Mac.

Bijdrager
    MacBlade

Zelf heb ik ook externe LaCie schijven FW 800 en die draaien 2 tracks uncompressed 10 bit dus HDV zal geen probleem worden.
    Ok, iedereen bedankt voor de info, ik ben al weer wat wijzer geworden op dit voor mij nieuwe gebied.

Bijdrager
    white cat

ik ben freelancer en heb in het verleden al een aantal filmpjes gemaakt met gehuurd materiaal, nu wil ik graag een eigen camera kopen, in het verleden heb ik gewerkt met een DSR-PD170P en dat beviel me wel, maar nu ben ik toch aan het twijfelen om me een HVR-Z1E aan te schaffen, het is de bedoeling om er vooral reportages en documentaires mee te draaien. Heeft er iemand ervaring met deze camera’s?

Geblokkeerd
    Anoniem

Op dit forum is de Z1 al vaker besproken. Ik denk dat wanneer je even rondzoekt je al veel goede tips terug kunt vinden.

Wij werken er ook mee en de camera bevalt uitstekend. Helemaal in de DVAM mode. Bewegingen in HDV vindt de camera niet zo prettig (althans, het uiteindelijke beeld niet).

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.