11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    pieter78

Sony HDR-TG3: Beter in HD of SD opnemen?

Hallo,

Ik heb deze week een Sony HDR-TG3 digitale videocamera gekocht ter vervanging van mijn 14 jaar oude analoge bandjescamera. Mooi apparaatje, lekker klein (mede daarvoor dit model gekocht), en even wat zitten spelen met iMovie. Werk met OS 10.5 op Intel processor en iMovie 08.

1. SD opnames worden door iMovie een stuk makkelijker herkend dan HD – die laatste lijkt hij vlotter te herkennen als ik ze ofwel als DMG opsla en open, ofwel er een kort stukje SD achteraan doe en dan alsnog direct via iMovie probeer

2. Bij de import-dialoog krijg ik de melding dat ik 1080i-video kan importeren als 960 x 540 of 1920 x 1080. Blijkbaar heeft iMovie een duidelijke voorkeur: ten eerste wordt me verteld dat die lagere resolutie nauwelijks kwaliteitverlies inhoudt, maar wel veel ruimte scheelt. Als ik eigenwijs ben en toch de hoge resolutie kies, krijg ik te lezen dat dit op mijn computer wel eens tot kwaliteitsverlies zou kunnen leiden.

Helemaal duidelijk is het me niet. Nu is de praktische reden van dit topic de volgende: aankomend weekend ga ik naar Wenen en daar wil ik filmen. Ik heb geen plasma- of LCD-televisie en wil in principe de film uitwerken via iMovie (mss later FCE, maar die wil ik niet direct aanschaffen). Langs de andere kant: op het fototoestel maak ik de foto’s altijd op de hoogste kwaliteit, met het oog op evt afdrukken. Dan zou ik ook de video op hoogste kwaliteit maken, met oog op evt later LCD of beter scherm (nu al zorgen voor goede brondata). Maar als er vervolgens gemekkerd wordt door iMovie dat ik net zo goed naar lagere kwailteit kan converteren, of dat die hoge kwaliteit moeilijkheden geeft, dan kan ik weer beter SD opnemen en de dubbele opnameduur meepikken (8Gb kaartje erin zitten)

Wat kan ik volgens jullie het beste doen: in HD of SD opnemen?

Pieter

Bijdrager
    MacbookTo

Natuurlijk HD opnemen. Wij hebben ook een Sonycamera (AVCHD) en een Canon XH1 die ook HDV filmt. (tapecamera). Totaal geen problemen met binnenhalen van de video’s. De video’s van Canon halen we met iMovie 06 binnen en bewerken we gewoon met 06. De video’s van de Sony halen we met 08 binnen omdat 06 nog geen AVCHD aankan. Als de video binnengehaald zijn gaan we beide video’s combineren in de 06 versie. Werkt – volgens veel hobbyisten – fijner. Ik heb verder geen ervaring met 08.
    Altijd voor de hoogste kwaliteit gaan. Downgraden kan altijd nog, maar upgraden niet.

Bijdrager
    f.zijlstra

Gewoon in HD opnemen uiteraard.

MacBookto: Werk je met zo’n top camera, en bewerk je je videocontent in imovie?.. Of importeer je het er alleen in ?:o

frank :apple:

Bijdrager
    MacbookTo

Ook bewerken. Helaas is FCE voor ons een brug te ver. We hebben het geprobeerd, maar haken toch af.
    Om de volle kwaliteit te benutten, zouden we zelfs met FCP moeten werken. FCE geeft ook niet de volle HD kwaliteit! Dat is dus twee bruggen te ver. :(

Bijdrager
    pieter78
    ”MacbookTo”

Om de volle kwaliteit te benutten, zouden we zelfs met FCP moeten werken. FCE geeft ook niet de volle HD kwaliteit!

Oh? Het zou kunnen, zoals het op de website van FCE 4.0 beschreven staat, blijft deze ruimte open hoewel ik de tekst dan toch lichtelijk misleidend zou vinden. Weet niet of je zelf ook op versie 4 doelt.

Op zich vind ik iMovie voldoende voor wat ik op dit ogenblik wil doen, er is maar een ding dat me stoort – maar misschien ligt het aan mij en kan iMovie het wel degelijk.

Kan ik het geluid van een film uitzetten of zachter zetten als ik zelf wat gesproken commentaar of muziek wil toevoegen? Nu blijft het geluidsspoor van de film zelf dan ook doorlopen, en soms gaat het me alleen om de beelden.

Bijdrager
    pieter78

Hmm… deze weblog geeft raad, alleen word ik daar nog niet al te vrolijk van…

Bijdrager
    MacbookTo

Jazeker kan dat. Je moet dan bovenin de menubalk kijken bij WEERGAVE. Dan moeten zowel Toon volumeniveaus fragment en toon geluidsgolven aangevinkt zijn. Dan kun je met je muis de lijn naar beneden trekken. Ook van het ingesproken commentaar.

Zie ook het verschil tussen FCE en FCP

Zie: http://images.apple.com/jp/finalcutstudio/resources/white_papers/HDV_FAQ.pdf

Bijdrager
    menu

HD of SD?
    Het ligt er aan wat je met je filmpjes gaat doen, voor verreweg de meeste toepassingen is SD goed genoeg.
    Imovie vraagt het niet voor niets. Ze zijn niet gek bij Apple. Eigenlijk de enige plek waar de meeste mensen HD bekijken is op hun computermonitor. En waarschijnlijk is de resolutie van je computermonitor lager dan 1920×1080
    Dus als je semiprofessioneel werkt bijvoorbeeld voor je studie of als hobbyfilmer zou ik in HD gaan en anders lekker in SD laden. Zelfs als je een HD ready scherm hebt is SD nog een verstandige keuze omdat imovie SD niet interlaced is en 1080i wel. Aangezien HD ready schermen geen fields weergeven is SD progressive daarop vaak mooier dan 1080i

Bijdrager
    MacbookTo

Dertigjarige Pieter :wink: Probeer een proefstukje film. De een zal zeggen: HD, de ander SD. Ik zou zeggen: bekijk hetzelf en oordeel.

Bijdrager
    utah62
    ”pieter78″
    ”MacbookTo”

Kan ik het geluid van een film uitzetten of zachter zetten als ik zelf wat gesproken commentaar of muziek wil toevoegen? Nu blijft het geluidsspoor van de film zelf dan ook doorlopen, en soms gaat het me alleen om de beelden.

Jazeker:

Zie http://www.apple.com/findouthow/movies/#tutorial=audioclips

Bijdrager
    pieter78
    ”MacbookTo”

Dertigjarige Pieter :wink: Probeer een proefstukje film. De een zal zeggen: HD, de ander SD. Ik zou zeggen: bekijk hetzelf en oordeel.

Heb op het compuscherm wat geprobeerd, en zie niet echt verschil. Enige reden zou kunnen zijn als je dezelfde filmpjes over 10 jaar terugkijkt op zo’n LCD/plasmascherm, dan heb je er misschien wel voordeel van als je nu in HD werkt?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.