24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    Phofilmusigner

Sony HDR-SR1 en een MAC, gaat niet samen ??

Ik ga met nieuwjaar naar Disney en kan bovenstaande camera huren. Hiermee zou ik in Final Cut Studio een mooie dvd willen maken. Maar ik lees overal op internet dat ik niet kan bewerken in Final Cut Studio met deze camera, klopt dat? Want ik heb niets aan het huren als ik er toch niets mee kan bewerken uiteraard. En komt er snel een oplossing dan weet iemand dat?

Bijdrager
    huinkroese

Dit vond ik…

However it is such a good camera at the price that it is worth buying now & getting a Winblows PC to use the Sony software in teh meantime till Apple integrate AVCHD codec support into FCP/ FCE imo. HDV quality is marginally better but to get the nescessary Mic & headphone inputs you need to spend thousands more to do a pro job.

Lijkt er dus op dat het vooralsnog niet lukt om die AVCHD Sony codec op een mac te laten draaien. Sony is wat dat betreft altijd vrij ontoegankelijk voor Apple gebruikers, jammer is dat toch.
    Ik weet niet of je semi-professioneel iets wil met je materiaal uit Disneyland, maar als je alleen een homevideo wil maken zou ik gewoon op DV draaien, is in de edit ook een stuk minder complex, en je hoeft het daarna niet op een Bluray weg te schrijven…

Bijdrager
    anoniem

Snel rondgekeken voor info over deze camera. Wat Huin Kroese al zegt, ik zou ook kiezen voor een Mini DV camera. De Sony HDR-HC3 is, voor zover ik kon terug vinden, exact dezelfde camera, maar deze neemt je beelden op tape op.

Groot voordeel is dat je je ruwe materiaal makkelijker opbergt, en niet snel komt te zitten met een volle harde schijf in je camera.

Komt ook nog eens bij dat de camera een stuk goedkoper is.

Ander voordeel is dat opnemen op tape een stuk minder storingsgevoelig is en veel minder energie verbruikt. Je doet dus een stuk langer met je accu’s. Ook handig als je op reis bent…

Bijdrager
    Phofilmusigner

Ik kan hem huren voor 35 euro per dag. En ik wil een mooie dvd maken, met mooie beelden van het vuurwerk in, van shows en attracties. Zelf heb ik nog wel een dv camera van Sony met een Carl Zeiss lens, maar HD is toch vele stukken beter beeld en dat wil ik graag bewerken.

Maar 4 uur beeld is 30 GB in opname en ik wil 1 – 1,5 uur over houden. Dat moet toch wel passen op een dual layer schijfje of niet dan? En met bewerken is het toch niet extra veel moeite als de codec werkt?

Bijdrager
    computer space

Inderdaad, neem die HDR-HC3. Dan heb je meer capaciteit, gewone DVHD files en Firewire op een camera die voor de rest hetzelfde is.

Bijdrager
    Phofilmusigner

Mmm…die kan ik helaas niet huren. Dan twijfel ik nu tussen deze:

Sony HVR-A1E
    Sony HDR-FX1

De 1e wat compacter als je de microfoon wegdenkt, en de tweede een beetje duurder alleen heeft hij een 3ccd beeldchip. Nu weet ik het niet meer hehe…..

Bijdrager
    computer space
    ”huinkroese”

Sony is wat dat betreft altijd vrij ontoegankelijk voor Apple gebruikers, jammer is dat toch.

Als ik me niet vergis stond er zo’n Japanner van Sony rond Steve te huppelen bij zijn Keynote over iMovie HD met een Sony HDR-FX1

Jammer dat ze nu met zo’n knuppelformaat komen waar ook 9 van de 10 PC gebruikers niks mee kan en dat jouw verhuurder de verkeerde camera verhuurt! Harddisk lijkt me ook zwaar kakka, zeker wanneer de baterijen snel op gaan. Daar past nauwelijks meer op dan een tape (2uur a 13Gb = 26 Gb) en is niet te wisselen.

Bijdrager
    Phofilmusigner

Maar zo groot is die camera toch niet? Hij is nog best redelijk goed mee te nemen volgens mij.

En kan ik hiermee ook kiezen of ik achtera de beelden laat staan in HD formaat, en dat ze voor andere dvd’s ( voor bij iemand anders thuis met een gewone tv) dit omzetten?

Bijdrager
    anoniem

Ik zou in jouw geval kiezen voor de A1. Dit is een geweldige camera. Hij heeft een CMOS ipv 3CCD chip, wat net zo goed werkt en een fantastisch mooi beeld oplevert. CMOS werkt op een iets andere manier maar is zeer goed vergelijkbaar met 3CCD. Daar moet je je niet op blindstaren. Qua grootte is de camera bijna hetzelfde als de HDD camera die je in eerste instantie wilde huren.

Bijdrager
    Phofilmusigner

Mmmm … die is al verhuurd hoor ik net. Wordt dan toch de FX1 denk ik. Hij gaf me wel aan dat ik deze ook kon huren voor dezelfde prijs: Panasonic AG-DVX100BE

Maar wat ik me dus afvraag, je hoort iedereen dat de FX1 niet de zogenaamde FILMLOOK heeft. Maar ik neem aan deze toch nog wel achteraf toe te voegen is met FCP of niet dan?

Bijdrager
    anoniem

Volgens mij hebben alleen de Canon-camera’s die filmlook optie. Weet echter niet of dat ook in de HDV-camera’s zit danwel werkt.

Je zal vast wel iets in FCP kunnen doen om je beeld die filmlook te geven, maar ik vermoed wel dat je beeldkwaliteit er van achteruit gaat.

Bijdrager
    Phofilmusigner

Mmm…naja, is ook niet echt nodig eigenlijk. Het is voor het filmen in Disney en in Parijs.

Maar aangezien alles op HD wordt gefilmd en we NOG niet voorzien zijn van een LCD tv, neem ik aan dat ik via FCP het kan omzetten op gewone dvd, zodat hij overal speelt en als ik over een tijdje in het bezit ben van een bluray brander en een plasma tv, om dan alles af te spelen op een LCD / plasma?

Bijdrager
    anoniem

ja hoor. Je maakt gewoon een dv pal quicktime van je film en zet die op DVD.

Bijdrager
    Phofilmusigner

Mooi:)

Ik heb toch nog de Sony A1 kunnen krijgen gelukkig, weer een voordeel. Maar nu zei deze man dat het niet uitmaakt of je een gewoon DV bandje erin duwt of een HD bandje. Want gewone DV bandjes heb ik nog liggen thuis, maar die HD bandjes zou ik moeten kopen.

Zie je daar geen verschil tussen?

Bijdrager
    anoniem

Als je de tapes niet hergebruikt dan maakt het niets uit nee. Behalve de prijs dan, want HDV bandjes kosten rond de 17 euro per stuk…

DV bandjes zijn kwalitatief wat minder, maar als je ze niet teveel hergebruikt mag je geen problemen hebben.

Bijdrager
    Phofilmusigner

Ik heb nieuwe bandjes kunnen krijgen van Sony namelijk, 3 stuks. En dat scheelt heel veel in HD bandjes. Maar de kwaliteit is dus gelijk? Want dat is mooi!

Bijdrager
    anoniem

Prijsverschil geeft aan dat de echte hdv tapes wel beter zijn, maar als je de tapes 1 keer gebruikt zul je dat niet merken. De HDV tapes zijn gesneden uit het midden van een tape-rol, waar de magnetische deeltjes voor zeg maar 100% goed aan de tape hechten. Goedkopere tapes komen uit de randen van de rol en daar is die dekking mogelijk wat minder goed. Het kan dus theoretisch minder goed zijn en mogelijk een kans op een dropout geven, maar wat ik van anderen hoor, is die kans te verwaarlozen.

De duurdere tapes zijn over het algemeen vaker te gebruiken.

Bijdrager
    Phofilmusigner

Ok, dat is mooi, heel mooi!:) Nu kan er niets meer fout gaan. Heb wel net de camera aangesloten via RGB op een LCD tv, maar ik vond het beeld tegenvallen, zeg maar slecht.

Maar dit komt misschien omdat ik de HDMI uitgang niet gebruikt heb denk ik, hoop dat het beeld dan stukken beter is.

Wat ik als laatste nog afvraag: Kan ik met een gewone DV camera HD bandjes op mijn Mac kwijt? Of pakt hij deze niet?

Bijdrager
    anoniem

Wat liet je zien op de tv en wat voor scherm is het? Als het een “HD Ready” tv is, dan zou het via RGB hetzelfde beeld moeten geven als via HDMI aansluiting. Maar, weet je zeker dat je drie beelaansluitingen op de TV hebt aangesloten en daarnaast nog twee audio-aansluitingen?

Om je HDV beelden in je computer te krijgen, moet je ook een HDV camera er op aansluiten. Een gewone DV camera kan de HDV beelden niet lezen.

Bijdrager
    Phofilmusigner

Was in de war met de naam, maar het was composiet (die gele) en de rode en witte voor het geluid. Dat beeld viel echt tegen.

Dan maar hopen dat ik, want ik heb Final Cut nog niet binnen, een keer een HD camera in een winkel kan lenen…:)

Bijdrager
    anoniem

Tsja, composiet is een analoog signaal waar alle videosignalen door elkaar zitten. Niet zo raar dat je dan geen beeld overhoudt van HDV…

Bijdrager
    Phofilmusigner

Ik heb een probleempje. Ik ben met nieuwjaar dus in Disney geweest en heb flink wat materiaal geschoten met een geleende HDV camera van Sony, de A1. Deze camera neemt op HDV kwaliteit op, op een DV bandje. Nu heb ik die camera een tijd geleden teruggebracht en wilde ik vandaag beginnen met het bewerken hiervan, maar nu blijkt dus dat mijn gewone DV camera deze bandjes niet kan afspelen…..

Is er iemand in het bezit van een HDV camera en 3 uurtjes tijd om dit allemaal op mijn externe harde schijf te zetten? Je mag het videomateriaal (wat veel is van Disney) allemaal houden zodat je er zelf misschien nog wat leuks mee kan doen.. Ook een vergoeding is mogelijk.

Heb nagevraagd bij Houben en die vragen er maar liefst 90 euro voor! Andere bedrijven die het doen ken ik helaas niet!

Bijdrager
    anoniem

hmm, dat was geloof ik al eerder in dit topic aan de orde gekomen, dat je HDV tapes niet op een DV camera kunt afspelen…

Kun je die camera niet opnieuw lenen? Scheelt een hoop geld en gedoe zou ik zeggen.

Bijdrager
    Phofilmusigner

Ja weet ik, overheen gelezen denk ik:(

Camera huren kan voor 50 euro ja, maja….misschien kon het goedkoper namelijk:)

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.