16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Yachtbrochure

    Sony DSR-PD150 versus Sony HVR-Z1E

    Hallo,

    Ik heb een “groot” probleem. Met ons bedrijf zijn we gespecialiseerd in het maken van brochure’s voor super/mega jachten aan de Cote d’Azur. Nu hebben we het plan opgevat om ook DVD’s aan te bieden voor bij de brochure.

    Om de jachten op video te zetten vanuit de helicopter hebben we een Sony DSR-PD150 gehuurd. Nu is het probleem dat de camera eigenlijk te langzaam is qua autofocus en dat hij ook veel problemen heeft met het vinden van de juiste lichtafstelling (het beeld flikkert door het wisselen van lichtinstelling).

    Helpt het als we in het vervolg een andere camera huren en is de Sony HVR-Z1E dan een echte verbetering?

    Of doen we gewoon wat fout bij de instellingen van de camera? Ik moet in ieder geval zeggen dat het niet meevalt om een beetje behoorlijk te filmen vanuit een helicopter;-)

    Iemand suggesties?

    Bijdrager
    acb

    Beste,

    Het is ten zeerste af te raden om “iets” op automatisch in te stellen. Bijv. de focus, wit balans, iris of diafragma en of sluitertijd. Tijdens de opnames kunnen de beelden qua focus, witbalans (en daarmee ook een beetje de kleur) en helderheid sterk gaan verschillen en gaan er dan uitzien als amateuritische beelden wat in uw branche denk ik niet geaccepteerd wordt.

    Mocht het budget het u toelaten dan zou ik zeker een schouder camera huren voor dit soort opnames. Simpelweg omdat deze stabielere beelden oplevert en eenvoudiger te bedienen is.

    Edit: Mogelijk kunnen de beelden ook flikkeren door de trillingen van de helicopter. Dit komt door de tape die over koppen heen loopt die het beeldmateriaal op de tape zet. Zijn de beelden van een statief af genomen of uit de hand?

    M.v.g,

    Bjorn.

    Bijdrager
    macha

    ik heb zelf een Z1 met een 35 mm lensadapter . Zo krijg je een filmlook met een hdv camera.
    Wil je chique opnames dan kun je iig beter de pd 150 skippen. Die Is standard definition. Gewoon op de Z1 in HDV draaien en hdv monteren en renderen naar mpeg2 voor een dvd. Echt 19 ; 9 aspect ratio kijkt nl ook lekker weg op een 42 of 50 inch plasma of lcd. Klanten die “yachts” kopen kijken meestal niet naar een dvdtje op een doorsnee tvtje…:-)
    Het draaien uit een heli is een vak apart. De oplossing voor beter materiaal zit m niet zo zeer in het soort camera maar in het inhuren van een professionele cameraoperator. Die draait ook met een kleine cam als een Z1 of zelfs met een pd150 mooi materiaal.
    Speciale grip voor aan de heli is trouwens ook aan te bevelen..
    Voor trillingsvrije opnames zou je kunnen overwegen met een dv rig te draaien.
    Heb die diegebruikt om vanaf speedboot trillingsvrij te draaien.

    Bijdrager
    Yachtbrochure

    Een schoudercamera past niet. (we werken met de kleine helicopters en er is net een plekje voor mij achter de fotograaf).

    Maar als ik het dus goed begrijp zetten we alles dus met vaste instellingen (witbalans, iris etc.). Het enige probleem is dan de focus. Het is erg lastig om met snelheden van ronde de 70 Km. de boel handmatig scherp te stellen:-(

    Het probleem is namelijk dat de manouvreer ruimte in de helicopter minimaal is en dat het aardig schudt.

    Maar we gaan dat volgende keer proberen. Hebben vandaag iig geleerd dat we voor de video aan de aonkont moeten blijven. (Voor de fotografie vliegen we aan de schaduwkant).

    Bijdrager
    Anillusion

    Dat je niet op automatisch moet schieten maar alles op manual, dat behoort iedere cameraman toch wel te weten. Hebben jullie deze stap om DVD’s aan te bieden wel goed doordacht? Ik sluit me verder totaal aan bij de opmerkingen van acb en macha.

    Bijdrager
    acb

    Als er geen mogelijkheid is om handmatig te focussen, zorg er dan sowieso voor dat je niet voor glas filmt. Als dat wel zo is dan gaat je camera zich op het glas scherpstellen en dat zorgt voor rare beelden. Zet de rest zoveel als mogelijk handmatig, dit zorgt voor continue beelden!

    Kijk anders even of je je camera in dikke elastieken kan hangen, voor heli’s gebruiken wij altijd “bungees” die alle trillingen van de heli elimineerd!

    voorbeeld:

    Macha bedoeld 16:9 denk ik?

    Bijdrager
    Yachtbrochure

    Dat we niet achter gals moesten filmen hadden we al wel bedacht;-) We maken al jaren Photoshoots dus de deuren gaan meteen van de helicopter af.

    Of de stap goed doordacht is om DVD’s te gaan maken weet ik niet. Maar we gaan toch de lucht in met de helicopter, dus onze enige kosten zijn op dit moment de camerahuur;-)

    We hebben ook nog geen DVD project verkocht maar zitten duidelijk in de fase dat we aan het kijken zijn of we deze extra aan kunnen bieden.

    Ik ben het met iedereen eens dat je als goedwillende amateur geen proffesionele resultaten zal boeken. Maar het probleem is dat het voor ons een kleine extra is die we onze klanten aanbieden en meer dan 3 à 4 min. eindresultaat hebben we niet nodig.

    In deze is het verschil tussen het inhuren van proffesionals (€5.000 excl.) en het zelf doen wel erg groot;-) Vandaar dat we nu ons aan het informeren (leren) zijn hoe we dit goed moeten doen. Het is ook de bedoeling iemand binnen het bedrijf op te leiden to cameraman voor dit specifieke doeleinde.

    Bijdrager
    macha

    Als je dan per se zelf wil draaien……voor een vaste instelling zou je de focus in manual op 1 meter kunnen zetten. Als je dan volledig uitzoomt hoef je daar iig niet meer op te letten.
    Dan nog de belichting gewoon ff via de auto maat checken en dan op manual vast zetten. daarna een beetje knijpen of open als het licht verandert.
    Enne…. goeie communicatie met de piloot is van vitaal belang.
    Koptelefoon op en gebaren afspreken voor omhoog links recht etc. Uiteindelijk maakt hij je shot.
    Maar nog steeds vindt ik t niet pro om zoiets maar ff zelf te proberen….je krijgt t nooit zoals t zou moeten als je zo weinig ervaring hebt.

    grt en succes

    Bijdrager
    acb
    ”Yachtbrochure”

    In deze is het verschil tussen het inhuren van proffesionals (€5.000 excl.) en het zelf doen wel erg groot;-) Vandaar dat we nu ons aan het informeren (leren) zijn hoe we dit goed moeten doen. Het is ook de bedoeling iemand binnen het bedrijf op te leiden to cameraman voor dit specifieke doeleinde.

    Dat zijn wel hele erge profs, dan komen ze zeker met hun eigen heli, Arriflex, catering, en 20 man crew?:D

    Bijdrager
    SeaTrue

    En ik vermoed dat ze dan ook een gyrogesyabiliseerd camerasysteem hebben, waardoor je geen schokken van de camera ondervind.

    Geblokkeerd
    Anoniem

    Met een PD150 of een Z1 kun je vanuit een helikopter hele mooie beelden draaien, zolang je maar geen glas voor je hebt. Zoals je al aangeeft is dat niet het geval.

    Zorg er gewoon voor dat je alle instellingen (kleurtemperatuur etc.) zoveel mogelijk handmatig instelt.

    Er van uitgaande dat je niet dichter dan 50m bij het schip in de buurt komt, kun je de camera-focus eigenlijk gewoon op oneindig instellen. Dan zit je bij wijze van spreken altijd goed. En probeer zoveel mogelijk met wide-angle te filmen. Op die manier worden trillingen veroorzaakt door de rotor van de heli zoveel mogelijk opgevangen. Ik denk ook eerlijk gezegd dat je het schip het mooist vastlegt in een wijd shot.

    Door met de iris te spelen kun je ook met tegenlicht mooie opnames maken.

    En denk er aan niet teveel te zoomen. Behalve dat een zoom er vaak onprofessioneel uitziet, ben je in een zoom veel ontvankelijker voor trillingen.

    Je kunt proberen de camera tijdens de opnames met een hand aan de handgreep vast te houden. Dan ben je net wat stabieler en kun je ook de trillingen weer beter opvangen.

    En anders gewoon met twee handen vasthouden.

    Tuurlijk, een wescam ed is allemaal leuk, maar als het een klein extraatje is zou ik er ook weer niet teveel geld in stoppen. Ik heb in het verleden regelmatig met een PD150 of een Z1 gefilmd in een helikopter (met en zonder glas ertussen) en dat was allemaal behoorlijk gelukt. Zolang het maar bij wide-angle hoeken blijft.

    Bijdrager
    1234

    Lijkt me een prima baan trouwens! doe mij een PM als je eruit bent!

    Bijdrager
    acb
    ”timmyboy”

    Lijkt me een prima baan trouwens! doe mij een PM als je eruit bent!

    Cameraman is echt een rotbaan hoor! Verdient slecht, weinig vrije tijd, je komt nergens, maakt nooit iets leuks mee….:P

    Bijdrager
    1234

    Aan je site te zien krijg je aardig wat actie!:D

    Bijdrager
    Yachtbrochure
    ”~;-)”

    Met een PD150 of een Z1 kun je vanuit een helikopter hele mooie beelden draaien, zolang je maar geen glas voor je hebt. Zoals je al aangeeft is dat niet het geval.

    Nee, alle deuren aan onze kant worden verwijderd voor we vertrekken. Helaas zit de fotograaf voorin en ik achterin (beperktere ruimte)

    ”~;-)”

    Zorg er gewoon voor dat je alle instellingen (kleurtemperatuur etc.) zoveel mogelijk handmatig instelt.

    Ja, dat had ik ondertussen begrepen. Al blijft het een hoop werk om handmatig te dien:-( Maar alles voor het resultaat!

    ”~;-)”

    Er van uitgaande dat je niet dichter dan 50m bij het schip in de buurt komt, kun je de camera-focus eigenlijk gewoon op oneindig instellen. Dan zit je bij wijze van spreken altijd goed.

    :lol: De afspraak is dat ik 10 min. krijg in het vervolg voor de camerashots en dat we dan op “photomode” gaan vliegen. Dat houdt in dat we soms op 2 à 3 meter boven het water en een meter of 5 van de boot af zitten. Voor de foto’s komen we echt heel eng dichtbij. De meeste kapiteins zijn na afloop ook altijd een beetje wit om de neus;-)

    ”~;-)”

    En probeer zoveel mogelijk met wide-angle te filmen. Op die manier worden trillingen veroorzaakt door de rotor van de heli zoveel mogelijk opgevangen. Ik denk ook eerlijk gezegd dat je het schip het mooist vastlegt in een wijd shot.

    Krijg je niet teveel groothoek vertekening als je te dichtbij filmt? Is het dan een idee om de eerste 10 min. alles wide-angle te doen en dan terug naar gewoon?

    ”~;-)”

    Door met de iris te spelen kun je ook met tegenlicht mooie opnames maken.

    OK, gaan we proberen

    ”~;-)”

    En denk er aan niet teveel te zoomen. Behalve dat een zoom er vaak onprofessioneel uitziet, ben je in een zoom veel ontvankelijker voor trillingen.

    Ik zoom nooit! Laat gewoon de piloot wat dichterbij vliegen;-) Zo’n boordradio is ideaal!

    ”~;-)”

    Je kunt proberen de camera tijdens de opnames met een hand aan de handgreep vast te houden. Dan ben je net wat stabieler en kun je ook de trillingen weer beter opvangen.

    En anders gewoon met twee handen vasthouden.

    Ja, dat probeer ik wel, maar ik zit dus in de gordels deur eruit en een relatief smalle opening. Moet de camera dus opzij van mezelf houden om goed te kunnen filmen en hem redelijk naar buiten sturen om geen deurposten of andere onderdelen van de heli in beeld te krijgen.

    ”~;-)”

    Tuurlijk, een wescam ed is allemaal leuk, maar als het een klein extraatje is zou ik er ook weer niet teveel geld in stoppen. Ik heb in het verleden regelmatig met een PD150 of een Z1 gefilmd in een helikopter (met en zonder glas ertussen) en dat was allemaal behoorlijk gelukt. Zolang het maar bij wide-angle hoeken blijft.

    Ach, de eerste film is nu klaar. Duurt 2 minuten en is behoorlijk. Goed genoeg iig om uit te kunnen leveren bij de brochure. Het was alleen jammer van het weer die dag. (http://www.yachtbrochure.fr/rossi)

    Ontzettend bedankt voor alle tips en sorry dat ik ff niet eerder reageerde maar de Monaco Yacht Show is nu en dat vreet tijd. Een aantal klanten waarvoor de stands hebben ontworpen en natuurlijk ook voor de sociale contacten daar zo af en toe heen. Maar ja beter dan in de regen in NL zitten:-P

    Bijdrager
    honk

    Hoi,

    Zeker niet mee eens dat je alles op manual moet schieten, ik schiet met verschillende cameras maar had laatst zelfs een heel goed resultaat met de canon xl1s.

    Zelf maak ik meestal meerdere runs waarbij ik ofwel manual met focus op oneindig of automatisch schiet. Zorg er ook altijd voor dat je achterin zit en niet naast de piloot, als dat niet anders kan is je heli te klein en dus ook veel minder stabiel. Ik laat eigenlijk de piloot altijd meekijken met wat ik film zodat hij eigenlijk de boot in beeld kan houden en ik alleen maar het kader of het zoomwerk in de gaten hoef te houden. Wat ook nog erg mooi werkt is later in de post de trillingen eruit halen, geeft een superstrak beeld. Het probleem van het flikkeren van het beeld is meestal door de wieken van de heli en is weg zodra je ver genoeg bent van de boot en dus wat meer in moet zoomen.

    Succes ermee.

    Honk

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.