11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Nisei

Sony DCR SR30 + Mac

Een klant van ons heeft de MacBook Pro van 1 van m’n bazen gezien en hoe hij met iMovie z’n vakantiefilms heeft gemaakt. Hij is razend enthousiast en wil nu ook een MacBook Pro. Heel leuk maar ik vroeg me even af hoe je zonder FireWire je beeldmateriaal (digitaal) over zet naar je Mac. Er zit wel USB 2.0 op maar biedt dat dezelfde mogelijkheden als wanneer je een videocamera met FireWire aan zou sluiten?

Bijdrager
    atimago

Standaard ondersteund Apple Alleen maar FireWire, het ligt een beetje aan het bestand. er zijn goede converters voor omdat de meeste USB camera’s geen DV ondersteunen.
    ik vond goede links op mijn hofleverancier http://www.getamac.nl

Bijdrager
    KarelWillem

Je doelt nu op de camera neem ik aan, want op de MacBook zit wel FireWire.

Ja hoor, als een videocamera alleen USB2 biedt, kun je dat rustig gebruiken.

Kijk op de Apple-pagina even of de camera van je klant ondersteund wordt door iMovie.

Zo niet, dan is er ook nog niet echt een man overboord, want misschien ondersteund de fabrikant van de camera wel de Mac en levert deze gewoon een programma mee. Dan haal je eerst je materiaal binnen en importeert dat later in iMovie.

Oké, het is een harddisk camera. Die blinken meestal niet uit in compatibiliteit met de Mac.
    Ik kan verder bij Sony helemaal niets vinden over systeemeisen.

Bijdrager
    Nisei

Bedankt voor de reacties.
    Ik heb uiteindelijk de manual maar even bij Sony gedownload en daar lees ik dat de bijgeleverde software niet compatible is met Mac maar dat je Capty Mpeg Edit EX nodig hebt. Dat was ook bij de JVC van m’n baas het geval dus dit zal wel op hetzelfde neerkomen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat is jammer.
    Bijna al die dingen met een harddisk kun je beter links laten liggen als je met een Mac wilt werken.

Bijdrager
    Fester

Je krijgt van een harddisk camera 1 bestand binnen, ben je dus even bezig met scene’s knippen.
    Daarom blijft de Dv tape voorlopig, zeker door mij, nog gehandhaaft. :D

Bijdrager
    hobbes2210
    ”Fester”

Je krijgt van een harddisk camera 1 bestand binnen, ben je dus even bezig met scene’s knippen.
    Daarom blijft de Dv tape voorlopig, zeker door mij, nog gehandhaaft. :D

Dit is dus absoluut niet waar voor alle camera’s.
    Ik heb een JVC- MG505. Prachtig klein cameraatje.
    alle takes zijn aparte files, die je gewoon via USB2 over kan zetten.
    Ik converteer (demux) ze dan met MPEG Streamclip en kan ze dan gewoon in FCPof DVD SP gebruiken.
    Niks geen gedonder met het loggen van clips, timecode breaks, drop outs etc.
    Ik vind het erg fijn werken!!

Just my 2 cents

Bijdrager
    Fester

Gewoon, uit nieuwsgierigheid, omdat alle berichten elkaar toch nog altijd tegenspreken,
    hoe groot is een film van 60 minuten? Op tape is dat ongeveer 16 a 17 Gb.
    Ik heb de indruk dat harde schijf camera’s kleinere bestanden leveren, dus mindere kwaliteit.
    Ik zou best over willen gaan naar Hd ( 1080 ), maar ik vertrouw nog altijd op Dv tape, alhoewel die regelmatig ( Sony ) door mijn Jvc camera worden opgevreten. ( Jvc tape gebruik ik voortaan nog aleen maar, en dat gaat wel goed )
    De meeste van mijn oudere analoge opnames ( Vhs, 8 mm, super 8, hi 8 ) zijn digitaal, maar is een uurtje ( op Dvd ) ongeveer 2 Gb.
    Ik geef toe, de kwaliteit is minder, maar beter dan ik verwacht had.

Bijdrager
    Christina_2

:apple:

Moderator
    unSOUND

Hou eens op met dat spammen ! :x

Iedereen: NIET op de signature van Christina klikken, is een link naar een site waar men je lekker maakt met iPods, maar je moet eerst veel anderen spullen laten kopen… NIET intrappen dus !

Bijdrager
    hobbes2210
    ”Fester”

Gewoon, uit nieuwsgierigheid, omdat alle berichten elkaar toch nog altijd tegenspreken,
    hoe groot is een film van 60 minuten? Op tape is dat ongeveer 16 a 17 Gb.
    Ik heb de indruk dat harde schijf camera’s kleinere bestanden leveren, dus mindere kwaliteit.

Hi Fester,

Mijn camera neemt op met ongeveer 1MB per sec.
    Dus een filmpje van 15 seconden is 15MB. Dat betekent dat een uur dus 3600MB is.

Ik kan je zeggen dat het kwaliteitsverschil tussen de (mpeg2) filmpjes en DV niet te zien is.
    Zeker niet op TV.

Kijk, zodra je over HD gaat praten, dan praat je echt over andere kwaliteiten.

Wat bandjes betreft. Ik gebruik alleen maar sony en tdk bandjes. JVC en panasonic werden in mijn camera direkt opgevreten.(maar daar zijn andere draadjes over)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.