10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    MikaBalou

Sonos, TV, Ziggo Mediabox, DVD speler: Hoe aan te sluiten?

Hallo,
    Wij zijn toe aan een nieuwe stereo.
    De spullen die we nu hebben is meer dan 15 jaar oud en willen we vernieuwen.
    Onze ogen zijn gevallen op het sonos systeem, alleen wat is verstandig om aan te schaffen.
    Wat er sowieso aangesloten moet worden zijn:
    – TV (o.a. 3 HDMI aansluitingen, één digitale ingang en zowel WiFi als bekabelt internet mogelijk (is aangesloten op bekabeld)
    – DVD speler: Heeft HDMI
    – CD speler: heeft digitale uitgang met DTS
    – Ziggo mediabox van Samsung: heeft HDMI
    – Apple TV (HDMI en bekabelt als WiFi netwerk)

Ik zal sowieso de soundbar en subwoofer van sonos aan willen schaffen, maar heb toch advies nodig of dit voldoende is.
    in de toekomst wil ik dit nog uitbreiden met losse speakers richting dolby surround (heb ik nu ook).

Heeft iemand hier ervaring mee en wat zou voor ons dan de beste mogelijkheid / mogelijkheden kunnen zijn?

Moderator
    Poezenbeest

De SONOS PLAYBAR is wat je onder de tv wilt hebben liggen, met daarachter de AppleTV. In de Playbar zit een repeater voor IR-signalen, dus mediaboxen kan je erachter verstoppen.

Mijn advies is om het geluid van zoveel mogelijk apparaten via de tv te laten lopen, dus alles met HDMI op de tv aansluiten en dan de tv op de Playbar (uiteraard het liefst met optische audio). Dit scheelt een hoop gedoe met verloopjes en daarnaast zit je dan niet steeds het volume aan te passen. Daarnaast maakt het de installatie (kabeltjes etc.) makkelijker.

Ik zou eerder de woofer uitstellen, dan twee PLAY 1-speakertjes. De bassen uit de Soundbar zijn prima, net als de rest van het geluid. Je kan beter eerst meer geluid hebben en daarna pas voor een woofer gaan. Met twee Play 1-speakertjes heb je meteen een beter geluid dan als je alleen een woofer gebruikt om het geluid van de Playbar op te pimpen. Weet even niet wat de prijzen van een woofer zijn ten opzichte van de 199 van een Play 1.

Hier heb ik gisteren een Play 1 laten aanrukken en dat doet al wonderen voor het geluid, dan staan deze nog niet eens gekoppeld met de Playbar. Het maakt me wel nieuwsgierig naar een tweede Play 1 en als ik die twee koppel met de Playbar. In ieder geval is het geluid in huis nu al beter.

Bijdrager
    struup

heb sonos al een paar jaar twee play 3 boxen in de kamer en 1 play 1 in de keuken alles gekoppeld en een bridge aan het modem
    alle radiostations van de wereld zo op de boxen afspelen met de app van sonos
    al mijn cd’s in Itunes op een Time capsule die je zo kan benaderen via de app van sonos, dus de cd speler kan de deur uit.
    Alles werkt perfect met een goed geluid.

Bijdrager
    makasa

Ik heb een Sonos playbar en 5 play one speakers. TV met playbar en 2 play ones in surround opstelling. Ik de keuken een play one en boven ook twee play ones in een stereo opstelling.
    Via de TV lopen mijn ATV3, Mediaspeler, Ziggo Horizon box en blue ray speler(allemaal HDMI). Die TV moet wel een digitale uitgang (glasvezel) hebben naar de playbar.
    Tot op heden zeer tevreden.
    SubWoofer staat nog op mijn lijstje maar het klinkt nu al prima.

Bijdrager
    Toine van rijthoven

De playbar heeft een optische ingang en een netwerk aansluiting, that’s it.
    Zoals ik het lees staat bijna alles (dvd, mediabox, Apple TV) al op de tv aangesloten, vanaf de tv gaat een optische kabel naar de playbar dus dat gaat goed.
    Voor je cd speler heb je een aantal opties;
    – Op de aux ingang (indien aanwezig) van de tv aansluiten of digitaal als dat mogelijk is (je moet dan wel de tv aanzetten om een cd te kunnen beluisteren)
    – Sonos connect aanschaffen, daar prik je je cd speler in
    – De cd speler vervangen door een NAS en al je cd’s omzetten/overzetten (duurste en meest arbeids intensieve oplossing ivm omzetten van je cd’s). Voordeel van deze optie is dat je nooit meer uit je luie stoel hoeft te komen om een ander nummer op te zetten omdat je dat via de app regelt.

Wat betreft het geluid; zowel de sub als de twee play ones zijn een enorme aanvulling op het geluid van de playbar.
    Welke je koopt is wat je zelf belangrijker vind wat betreft geluid; diepere en vollere bassen of een breder en ruimtelijker midden/hoog geluid..

Succes!

Bijdrager
    twomorethings

Ik zou absoluut de SUB erbij nemen. Je betaalt er wat voor, maar je geluid gaat er gigantisch door voorruit. Vond zelf de bas van enkel de playbar tegenvallen. Daarom de SUB aangeschaft. Ervaring met combinatie met 2x play 1 of play 5 heb ik niet.

Bijdrager
    Odie

Sonos is zeer beperkt en wordt erg gehyped. Het geluid mag dan goed zijn, maar met alléén een Toslink ingang (en dus geen HDMI ARC optie) moet alle externe zooi direct op je tv (kabel wirwar, vooral als die aan de muur hangt) en ben je beperkt tot DTS, iets beters ondersteunt Toslink niet.

Om eerlijk te zijn zou ik zelf altijd kiezen voor of een soundbar met meerdere HDMI inputs en ARC ondersteuningen (en HDMI 2.0 als je tzt UHD wil aanschaffen) of voor een fatsoenlijke receiver met losse 5.1 of 5.1.2 (atmos) speakers. Pioneer heeft een mooie receiver voor 600 euro die niet te duur is en veel opties geeft (Atmos, Spotify Connect, Google Cast, AirPlay).

De Sonos soundbar loopt hopeloos achter met zn Toslink. Ik snap werkelijk niet dat je dat nog durft aan te bevelen. De fora staan ook bol van de klachten van ontevreden gebruikers die scheldend op Sonos te keer gaan wanneer ze nu ein-de-lijk eens ARC en HD audio formaten gaan ondersteunen.

Bijdrager
    Toine van rijthoven

Sonos is inderdaad erg beperkt in de aansluitmogelijkheden en (veel te) duur maar als je graag een soundbar wil dan heb ik nog geen soundbar met beter geluid gevonden. (Al is dat natuurlijk persoonlijk). Alleen Bose had een geluid wat in de winkel even goed klonk als de Sonos. Bose heeft wel meer aansluitmogelijkheden. De reden dat ik toch voor Sonos heb gekozen is dat ik geen zin had in een extra afstandsbediening die de Bose wel heeft en het feit dat je met Bose geen echt 5.1 geluid kunt krijgen.

Bijdrager
    Odie

Ik kijk naar bv Denon Heos 2…

Moderator
    Poezenbeest

Dat is een keuze, wat je aan aansluitingen wil, maar het is raadzaam om eens te kijken naar wat je nodig hebt.

In mijn situatie heb ik voor beeld alle films op een NAS, op iTunes, Youtube of Netflix staan. Ik heb dus geen media player nodig en ook geen dvd-speler of blueray-ding. Als ik echt een dvd wil afspelen, donder ik hem wel in de Wii. Is me overigens in 2008 voor het laatst overkomen, maar toen had mijn iMac nog een dvd-speler.

Al mijn audio staat op Deezer, Apple Music, iTunes, TuneIn (radiozenders) of ook op de NAS. Ik denk dat mijn laatste cd in 2003 gekocht is. Ook een cd zou ik denk ik in de Wii kunnen flikkeren, ik heb het nog nooit nodig gehad, omdat ik sinds d eerste iPod alles digitaal heb.

Vanuit de SONOS kan ik zonder de tv aan te hoeven zetten bij al mijn audio en door de AppleTV en de tv zelf kan ik bij al mijn video. Ik heb geen behoefte aan het aansluiten van allerlei apparaten, simpelweg omdat ik alles digitaal heb. Als je die behoefte wel hebt, dan kan ik me voorstellen dat de SONOS minder geschikt is, maar je zou ook eens kunnen kijken of dat allemaal (nog) wel nodig is.

Het wordt tijd dat mensen zich gaan afvragen of bepaalde media nig wel courant zijn. De LP en het cassettebandje zijn dat al jaren niet meer, in mijn ogen zijn de cd, dvd en blue-ray dat ook al niet meer, dus waarom aanhouden? Blue-ray is hier nooit in huis gekomen bijvoorbeeld. Goed, er zijn voorstanders van beter audio en video, die zweren bij dit of dat medium, maar ik behoor daar niet toe en heb het daardoor een stuk makkelijker.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.