15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    maarten_m4

Sonos alternatieven

Ik heb de artikelen gelezen over Sonos en de Airport express. Maar ik heb toch nog een vraag. Ik heb muziek op een harde schijf staan. Wat ik zou willen is de muziek van deze schijf afspelen en dit kunnen besturen vanaf mijn iPad. Ik wil niet de hele dag mijn macbook aan hebben staan. Draadloos afspelen door het hele huis is niet nodig. Dus ik zou alleen mijn harde schijf willen koppelen aan het apparaat en dat vanaf mijn iPad willen bedienen. Welke mogelijkheden zijn hiervoor beschikbaar?

Bijdrager
    gIzMo01

Itunes server?

Bijdrager
    maarten_m4

Maar dan heb ik toch iets nodig om itunes server te draaien? Ik wil niet mijn laptop aan laten staan.

Bijdrager
    Dorkiban

Een NAS met een itunes server. Ik heb zelf een Synology NAS, maar elke die een Itunes server heeft, zou via je iPad aangestuurd moeten kunnen worden. Je kunt dus ook kijken naar goedkopere NAS’en, zoals Netgear.

Bijdrager
    maarten_m4

Maar ik lees op internet dat dit alleen kan als je ook itunes op je laptop hebt draaien… Dus dan zou je je muziek van je nas naar itunes streamen en dat via airport express naar je speakers sturen. Via apple remote op je ipad kan je dan je itunes bedienen. Maar dit houdt in dat je toch je laptop nodig hebt… Of klopt dit niet?

Bijdrager
    MacMeijers

Squeezebox:thumbsup:

Bijdrager
    Pieterr

@maarten_m4: Wat je zegt klopt. Apple heeft z’n DAAP protocol helaas dichtgetimmerd.

Bijdrager
    MacMeijers

Bij mij staat m’n iTunes bibliotheek op een Synology NAS server, Squeezecenter herkent dat, en ik kan zo m’n Squeezebox gebruiken. Bestanden orden, toevoegen etc. doe ik via iTunes op m’n Mac. Bevalt mij al jaren uitstekend. Er zijn ook apps voor op de iPhone om de Squeezebox te bedienen.

Bijdrager
    Pieterr

@MacMeijers: Goede tip!

Bedoel je iPeng? Of SqueezePad?

Bijdrager
    MacMeijers

Nee, Squeemote. Vind ik erg mooi werken. Je kunt ook meerdere Squeezeboxen al dan niet onafhankelijk van elkaar besturen. iPeng heb ik in het begin gehad, maar dat beviel me niet. Zal inmiddels ook wel fors verbeterd zijn, maar heb ik nooit meer naar gekeken.

Bijdrager
    Dbakker

Squeezebox heeft ook mogelijkheid om gewone usb-hd te scannen en draait ook zelf een iTunes server. NAS is dus niet perse nodig.

Heb zelf wel voor Sonos gekozen nadat ik even met de Squeezebox heb geëxperimenteerd. De Sonos is stabieler in mijn draadloze netwerk en is ook, net als de Squeezebox ‘standalone’ te gebruiken. Bovendien uitbreidbaar. Wat mij wel opviel was het enorme gebruiksgemak van de Sonos. Vooral bij de eerste setup.

Douwe-Jan

Bijdrager
    gtabak

Een goede oplossing (heb ik zelf) is een “oude” Apple TV met daarop de muziek (automatische sync vanuit iTunes). Daarnaast een iPod Touch of iPhone met de “Remote” app (gratis). Op de Apple TV kun je via de audio aansluiting (actieve) boxen aansluiten. Daarnaast kun je meerdere Airport Express-en in je netwerk hangen en daarop ook (actieve) boxen aansluiten. Je kunt dan met “Remote” de iTunes bibliotheek op de Apple TV benaderen en muziek naar één of meer aangesloten Airport Express-en streamen.

Bijdrager
    T-sec

Persoonlijk zou ik ook voor een NAS oplossing gaan met iTunes. Zoals Synology hier goede support in geeft voor een zeer betaalbare prijs.
    Gecombineerd met Sonos en een iPod Touch, iPhone of iPad en de gratis Sonos App heb je een zeer gebruiksvriendelijk, stabiel en bijna audiofiele kwaliteitsoplossing. (wel of geen separate D/A converter)

Met alle respect voor Logitech/Squeezebox en haar elegante oplossingen, maar persoonlijk vind ik het allemaal net niet. Buiten de opvallend, dan niet verdacht aantal negatieve reviews van gebruikers op diversen fora.

Bijdrager
    Dorkiban

Ik ben sinds een half jaartje over op Spotify met de ipad en een airport express. Dat vind ik zo ideaal, dat ik merk dat ik niet eens meer moeite doe om mijn itunes bibliotheek op orde te brengen. Ik stream spotify vanaf mijn ipad (of iphone) naar de airport express (via airplay) die aan mijn stereo hangt. super!

Bijdrager
    maarten_m4

Bedankt voor alle reactie. Ik heb de Sonos in ‘actie’ gezien. Echt super hoe dat werkt, maar het is wel een dure oplossing. Zeker als je dat in combinatie met een NAS doet. Ik heb echter thuis de nodige netwerkproblemen dus moet dit eerst even op zien te lossen.

@Dorkiban. Hier heb ik nog niet aan gedacht. Dus als je zo’n premium abonnement hebt kan je gewoon spotify gebruiken op je ipad en dit streamen naar je airport express zonder tussenkomst van mijn macbook? En kan je dan vanaf je ipad de airport express besturen vanuit spotify?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.