28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    Ovomaltine

Soms ontgoocheld in MBP

Dag OMT’ers,

Ik wil even mijn ei kwijt, want het stoort me mateloos.

Mijn huidige laptop is een MBP en was een welkome upgrade van een trager wordende iBook G4.
    We zijn nu intussen 1 jaar ver en ik heb me al vaak geërgerd aan meerdere dingen, hopelijk ligt het aan de instellingen, maar ik vermoed van niet.
    Misschien weten jullie raad of ben ik gewoon een knorpot:p

1) Wanneer ik een dagje videobewerking gedaan heb met iMovie, werkt hij tegen de avond haperend en vooral tergend traag. Programma’s starten dan heel traag op of helemaal niet, videofilms worden schokkerig weergegeven, F-knoppen bovenaan weigeren dienst…. (ook als geen enkel programma aan staat)

2) Als enkel Safari of Word geopend is, is er vaak een lag van de cursor bij het typen.

3) SD-slot werkt de ene keer wel, de andere keer niet. Uiteraard meer niet dan wel.

4) Mijn vorige iBook G4 was geruisloos, mijn huidige MBP is continu hoorbaar, weliswaar zachtjes maar toch stoort het mij.

5) Ik schrijf regelmatig Chinees via trackpad-invoer. Maandenlang heeft dit niet gewerkt in geen enkele internetbrowser. Het probleem heeft zich verplaatst naar launchpad… Deze verschijnt namelijk bij het afsluiten van het invoervenster om met je vinger te schrijven. Als ik de sneltoetscombinatie verander, blijft het euvel zich gewoon voordoen.

6) Is er een manier om in Safari het downloadvenster zichtbaar te maken zonder eerst iets gedownload te hebben?

7) Ik had eens de laptop dichtgeklapt en in mijn computertas gestopt. 5 uur later haal ik er hem uit en merkte ik dat hij zichzelf niet in sluimerstand had gezet. Hij is dus blijven hitte maken in die tas. Gelukkig zat er een systeem ingebouwd om hem uit te schakelen. Wie kan er verklaren waarom hij niet gewoon in sluimer is gegaan? Lijkt me niet betrouwbaar om in de toekomst nog eens hetzelfde te doen…

8) Soms toont hij in Expose niet alle vensters die open staan.

9) Daarnet alweer een crash. Hardware werkte niet meer, alles op het scherm bevroor. De laatste weken heb ik al een paar keer de aan-uit-knop moeten ingeduwd houden.

10) Meer strandballen gezien de laatste tijd, maar een falende HD maakt lawaai en die hoor ik niet.

Hebben jullie ook zulke ervaringen? Mij lijkt het alleszins niet normaal.

Ik mis mijn iBookje met Tiger zoals nog nooit tevoren…

Bijdrager
    PBP

Dit klinkt allemaal niet goed , even terug naar de winkel. Of even contact opnemen met Apple.

Bijdrager
    Ovomaltine

Er valt weinig te bewijzen, want de voorvallen zijn onderworpen aan de willekeur van het moment.
    Termijn van 1 jaar garantie is intussen ook vervallen…

Kan je btw aan een soort van “crashlog” geraken als je door een crash niets meer gedaan krijgt?

Bijdrager
    thomth

Hoeveel ram zit erin?

Heb je schijfbevoegdheden al hersteld?

Bijdrager
    Ernste

6) Is er een manier om in Safari het downloadvenster zichtbaar te maken zonder eerst iets gedownload te hebben?

Zie onder menu Venster de optie Downloads. Staat hoger, als je nog niets gedownload hebt.

Bijdrager
    Ovomaltine
    thomth op 11 januari 2012

Hoeveel ram zit erin?

Heb je schijfbevoegdheden al hersteld?
    Ik heb 4 GB RAM, i7 2,66 GHz

Schijfbevoegdheden worden met regelmaat hersteld. Het is vooral de traagheid en het niet reageren wat ik erg vind. Ik heb wel begrip voor stroefheid bij zwaardere programma’s, maar bij Word en Safari vind ik het erover.

Bijdrager
    Ovomaltine
    Ernste op 11 januari 2012

Zie onder menu Venster de optie Downloads. Staat hoger, als je nog niets gedownload hebt.

Sorry, ik vind dit niet. Ik bedoel voor alle duidelijkheid een permanente knop in de knoppenbalk laten weergeven.

Bijdrager
    Haike

Die staat daar ook niet meer onder Lion, onder 10.5 wel. 10.6 heb ik min of meer overgeslagen dus daar weet ik het niet. In de knoppenbalk van Safari onder Lion, staat helemaal rechts een downloadknop.

Bijdrager
    Ovomaltine

Ik heb die knop niet permanent staan, enkel als er een download start.
    Deze is ook onvindbaar bij “pas knoppenbalk aan”.

Bijdrager
    Haike

Klopt, hij staat inderdaad als enige niet los bij “pas knoppenbalk aan” wel staat hij in de zogenaamde “standaardset” als je die nu sleept naar de safaribalk dan heb je hem altijd zichtbaar staan.

Bijdrager
    Ovomaltine

Bij mij niet :angry: ik versta er zelf niets van…

Bijdrager
    App69

Ernste 7 uur geleden #

Klopt geen moer van. Voor de zoveelste keer al.

Moderator
    Strifer

Toch maar even een reactie, alhoewel het een en ander niet normaal klinkt.

1) is iMovie nog actief? Grote projecten kunnen nog wel eens van invloed zijn op de staat van je Mac. Ik ervaar dit soms zelf ook. Echter heb ik geen problemen met mijn functie toetsen die niet meer werken en de snelheid is prima – zeker als ik iMovie afsluit. Met kleinere projecten heb ik hier overigens helemaal geen last van. Hoeveel harde schijf ruimte heb je vrij op je schijf?
    Wellicht is een SMC reset een handige optie. Dit wil nog weleens gekke probleempjes verhelpen.
    Meer info: http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=nl_NL

2) Welke versie van Word heb je? De oude versie van Word heeft hier onder Lion behoorlijk last. In de nieuwe versie zou dit verdwenen moeten zijn. Ik heb er met de nieuwe Word in ieder geval geen last meer van, in de oude wat het dramatisch irritant. Zelfde vraag voor Safari, alhoewel dat niet zou moeten mogen. Is de vertraging continue of zitten er pieken en dalen in? Heb je al eens in je activiteitenweergave gekeken? Het heeft je veel informatie over wat je Mac aan het doen is. Zowel op het gebied van je processor als je harde schijf als je geheugen.

3) Hier heb ik heel soms ook last van. Ligt er bij mij aan dat ik hem er niet goed genoeg in druk. Elke keer herinner ik het me weer en als ik er dan op let en goed erin stop dan werkt het bij mij altijd.

4) Een MBP zou geruisloos moeten zijn. Een beetje blazen of draaien hoort erbij. Dit gaat natuurlijk allemaal harder en sneller wanneer je Mac meer te doen heeft. Het lijkt erop alsof je Mac een hoop te doen heeft (veel vertragingen) en dus zou dat ook voor meer geluid dan nodig kunnen zorgen.

5) Ik snap niet geheel welk invoervenster je hier bedoelt. Wat is de toetscombinatie voor Launchpad? Heb je in de Systeemvoorkeuren >> Trackpad >> Meer bewegingen het vinkje bij Launchpad uitgezet? Een bepaalde combinatie die je maakt met je vingers om tekens te schrijven/maken zou weleens Launchpad kunnen activeren.

6) Dit is werkelijk een vreemd iets. Wanneer je de knoppenbalk aanpast (klik rechtermuisknop op de menu balk >> kies voor aanpassen) dan krijg je een venster te zien. Onderaan dit venster staat de standaard set waarin het meest rechtse icoontje (die met de pijl naar beneden) het venster voor downloads oproept. Als hij er niet staat: screenshot aub. Dan kunnen wij zien wat jij ziet.

7) Tja, ik heb het ook een keertje gehad. Wellicht was er een proces dat uitschakeling voorkwam? Wellicht heb je hem niet helemaal goed dichtgedaan of is hij een beetje opengegaan in je tas waardoor ie weer wakker werd? Het belangrijkste om te weten is dat je Mac vanzelf uitgaat tegen oververhitting, dus daar zit een beveiliging voor ingebouwd. Ik heb er verder nooit last van gehad. Wat ik wel altijd doe voordat ik hem in mijn tas stop tegenwoordig is wachten tot ik ook daadwerkelijk zie dat mijn Mac aan het slapen is (sluimerende lichtje). Voordat ik dat lampje zie sluimeren gooi ik hem nog niet in mijn tas en ga ik er vanuit dat ie nog bezig met dingetjes te regelen.

8) Expose? Lion? Nee nee.. Ik denk dat je hier Mission Control (alle vensters) en programma vensters door elkaar haalt. Kijk maar eens bij Systeemvoorkeuren >> Mission Control >> Interactieve hoeken en speel met Mission Control vs Programma Vensters. Ook kan het zijn dat wanneer je meerdere vensters open hebt in een programma dat Mission Control je vensters achter elkaar weergeeft. Vooral bij veel vensters PER programma kan het overzicht soms een beetje zoek zijn en je een venster kwijtraken. Ik werk zelf altijd maar met een paar vensters of een max of 3 per programma, dus ik heb er vrij weinig last van. Maar dit zou wellicht je ‘probleem’ kunnen verklaren. Probeer maar even een stuk of 8 mappen te openen op je Mac en dan naar Mission Control te gaan. Dan zie je wat ik bedoel.

9) Tja, dat is echt niet goed. Een Mac hoort niet zo vaak te crashen. Als ik dan aan de andere zie wat voor potje sommige mensen maken van hun Mac en wat er wel allemaal niet als zinloze zooi geïnstalleerd is of wat voor zooi ze installeren waarvan ze niet eens weten wat ze doen dan kan ik me ook wel voorstellen dat er ’s een vastloper ontstaat. Heb je de crash logs eens bekeken? Wat deed je op het moment van de crash? Wel programma liep het eerste vast?

10) Een falende HD hoeft geen lawaai te maken. Sterker nog, dat ding kan prima en normaal aan het snorren zijn en toch al aan het falen zijn. HD’s zijn eigenlijk rukwinden die op elk willekeurig moment ermee op kunnen houden. Ik zou in ieder geval even je schijfbevoegdheden herstellen, je schijf controleren met schijfhulpprogramma (en eventueel repareren) en vervolgens SMART utility (http://www.macupdate.com/app/mac/24875/smart-utility >> eerste paar keer opstarten is in ieder geval gratis) draaien en die zal van van de volgende drie statussen aangeven:

passed (groen): je schijf is okay
    failing (geel): je schijf doet het nog wel. je doet er verstandig aan om hem te vervangen, want er kunnen meer en meer problemen ontstaan. ik moet zeggen dat ik mensen ken die verder prima met een failing schijf werken. voor zover ik heb begrepen (ik kan ernaast zitten) is het zo dat de ene schijf van fabrikant x al na een paar fouten smart failing aangeeft en dat de andere schijf van fabrikant y na bij wijze van spreken 100 fouten pas smart failing aangeeft.
    failed (rood): dit is niet goed, waarschijnlijk geeft je schijf al behoorlijk wat problemen.

Zo:-)

Bijdrager
    arri

?+?+L
    ALT+CMD+L

wekt ook in de Finder voor de Downloads folder

Bijdrager
    arri

7) Ik had eens de laptop dichtgeklapt en in mijn computertas gestopt. 5 uur later haal ik er hem uit en merkte ik dat hij zichzelf niet in sluimerstand had gezet. Hij is dus blijven hitte maken in die tas. Gelukkig zat er een systeem ingebouwd om hem uit te schakelen. Wie kan er verklaren waarom hij niet gewoon in sluimer is gegaan? Lijkt me niet betrouwbaar om in de toekomst nog eens hetzelfde te doen…

De Macbook gaat eerst je volledige RAM-inhoud naar harddisk schrijven voordat hij in slaap valt om te kunnen hibernaten, mocht al slapend de batterij leeggaan. Als je hem dan in je tas flikkert terwijl ie dat nog druk aan het doen is, en je gaat vervolgens naar de trein rennen ofzo, zal de hardeschijf uit voorzorg steeds in een veilige parkeerstand schieten, waardoor ie dus belemmerd wordt het af te maken. Het beste is dus om een dicht te klappen, te wachten tot ie ook echt slaapt en hem dan pas in je tas te gooien.
    Verder kunnen bepaalde programma’s ervoor zorgen dat het in slaap vallen vertraagd wordt.

Je moet er kortom niet vanuit gaan dat ie in je tas in slaap zal vallen, maar hem pas in je tas doen als ie slaapt.

Als je, zoals ik, geen zin hebt om steeds te wachten op dat wegschrijven van de RAM-inhoud naar hd, dan kun je dat evt. uitschakelen in de firmware (Powerbook/pre snow-leopard behaviour)…

Bijdrager
    App69

@arri, tx. Dit zocht ik ook. Al vele malen de vraag hier gesteld en tot nu toe geen antwoord.

Ik lees ook dat TS vermeld, na een dagje videobewerking…, is dat niet een beetje veel voor een MBP?

Bijdrager
    Ovomaltine

Allen bedankt voor de reacties!

Ik vermoed dat hij heel traag wordt als ik veel schrijf- en leesbewerkingen doe, als ik nadien alle programma’s afsluit, kan het soms zijn dat hij niet zo goed meer reageert.

De laatste maand heb ik veel iMovie gebruikt en mijn videobestanden zorgen ervoor dat ik nu maar 50 GB over heb van de 500 GB schijfruimte. Ik denk dat dit wel moet voldoende zijn?

Of als ik een klein fotootje wil openen met Voorvertoning merk ik de laatste tijd dat hij soms eerst wel 20 keer op-en-neer botst in de dock. Dan doe ik geforceerd stoppen, waarna hij het nadien wel gewoon opent.

Die SMC-reset zal ik vanavond eens proberen, maar die HD-test heb ik uitgevoerd: passed!

Word en Safari zijn de meest recente versies. Word start ook sneller op dan de vorige versies.
    Dit is een screenshot van mijn knoppenbalkaanpassingsvenster:

Ik heb inderdaad Expose verwisseld met Mission Control. Ik snap wat je bedoelt met die meerdere vensters:p soms wel grappig om die chaos te zien. Maar soms doet ie een beetje raar, maar ach dat gebeurt niet zo heel veel.

Ik was er mezelf ook niet van bewust dat dichtklappen niet onmiddellijk de sluimerstand activeert, ik zal er aan denken.

Bij een crash is het vaak met Word en/of VLC en/of Aperture en/of Safari.
    Een crashlog is Turks voor mij, dus daar kan ik niets uit opmaken.

Mijn algemeen gevoel is dat Lion, net zoals OS Classic vroeger, op tijd en stond een reboot nodig heeft!
    (ik weet dat dit zware woorden zijn!)

Bijdrager
    App69

Maar 50Gb over van de 500Gb veroorzaakt volgens mij veel van je traagheid.
    Ik zou ze op een externe HD kieperen.

Bijdrager
    Haike

Bij mij ziet dat venster er dus zo uit, en staat die knop dus echt in die standaard set. Maar het lijkt er op dat jij weer een knop hebt die ik niet heb; de knop “options”

Bijdrager
    Ovomaltine

Zonet nog iets vreemds meegemaakt.

Ik volgde de stapjes om de SMC te resetten. Zodus plaatste ik hem eerst in sluimerstand. Ik haalde er hem terug uit, en hij stond terug actief. Maar hij zat dan in een crash. De muiscursor was weg en niets reageerde. Terug de Aan/uit-knop gebruikt.

Hij starte op maar deed iets geks. Opeens opende hij zomaar Quicktime X (stond voordien niet open, 100% zeker) en begon hij Spotlight te indexeren (was ook niet bezig voor de reboot!).

Dit indexeren was echter al na amper 2 minuten gedaan, zonder dat het progressiebalkje mee verschoof met de tijd…

SMC is intussen gerest en vanavond verlichten we de HD-inhoud;)

Bijdrager
    Ovomaltine

@Haike: Hahaha:p Welke versie heb jij? Ik heb 5.1.2

Bijdrager
    Haike

Zelfde; 5.1.2 toch merkwaardig…

Bijdrager
    deSpaanseRente

die “options” knop heb ik ook, maar is van de extensie adblock ;-).

Bijdrager
    Haike

Aha!! dat verklaard het e.e.a Blijft over waarom de TS in de standaard knoppenbalk die downloadknop mist, of wordt die vervangen door die option knop?

Bijdrager
    Ovomaltine

Als ik adblock deactiveer, verdwijnt hij uit de knoppenbalk, maar “downloads” komt er niet in de plek van.

Bijdrager
    CedricH

Downloads komt enkel in je knoppenbalk te staan als er iets in het downloadvenster staat. Als je telkens je downloadlijst wist of die optie hebt aangeduid (zie screenshot hieronder) dan verdwijnt die ook downloadlijst ook telkens uit je Safarivenster.

Zie laatste keuzelijstje “Wis downloadlijst”. Ik heb die staan op handmatig maar als jij die anders hebt ingesteld kan het zijn dat ze verdwijnt.

Je hebt de volgende keuzemogelijkheden.

Je harde schijf legen zal de prestaties van je MacBook Pro zeker verhogen. Ik had het probleem van een te volle harde schijf ook eens met mijn vorige MacBook en dat was geen pretje om mee te werken.

Moderator
    Strifer

Jup, je moet wel iets in je downloads lijst hebben, anders is het icoontje niet zichtbaar. Ook niet wanneer je kiest voor het aanpassen van de knoppenbalk.

Bijdrager
    Ovomaltine

OK, bedankt voor de tips :thumbsup:

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.