9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    bobemmen

Sommige programma's werken niet meer na Time Machine restore

Hallo!

Onlangs heb ik mijn iMac (Core2duo, Mac OSX 10.6.4) geupgraded met een nieuwe grotere hardeschijf. Ik heb het OS via Timemachine op deze nieuwe schijf teruggezet.

Het OS draait weer redelijk prima, maar sommige programma’s (niet alle) willen niet meer opstarten en geven bij opstarten een error. Bijvoorbeeld mijn Dashboard crasht en ook Cyberduck sluit meteen na openen met een error, evenals VLC (die kan geen enkel bestand meer openen.. mkv, mp3). Ook opnieuw installeren van deze programma’s werkt niet (bij VLC en Cyberduck).

Ik heb de permissies hersteld op de schijf, dit mocht niet baten. Ook heb ik de map Preferences in de library van mijn account een andere naam gegeven en een nieuwe map hiervoor aangemaakt. Ook dit heeft niet geholpen.

Hebben jullie een idee wat ik nog kan doen? Heb niet zo’n zin in een volledig nieuwe install namelijk.

Groeten

Bijdrager
    Hansi2124

Documenten, foto’s, muziek en films kan je zonder problemen overzetten.
    OS, Programma’s e.d. kan je het beste schoon installeren.

Bijdrager
    fatboysmart

Lijkt me onzin. Ik heb al meerdere keren een restore (moeten) doen met TimeMachine, en ook alle programma’s bleven het prima doen. Er is dus iets niet helemaal goed gegaan. Misschien waren de kopieen op de TM schijf al niet helemaal jofel.

Volgens mij kun je gewoon een nieuwe installatie vanaf je snow leopard disks doen. Dan zal er een nieuw systeem worden ge├»nstalleerd ‘over’ het bestaande. Er wordt dus niks gewist, alleen opgefrist als het ware. De reden dat VLC en Cyberduck het niet meer doen ook na een herinstallatie is waarschijnlijk omdat het systeem zelf ergens corrupt is.

Voor de duidelijkheid… na een nieuwe installatie behoud je gewoon je users e.d., dus je bent niks kwijt.

Bijdrager
    Hansi2124
    fatboysmart op 01 november 2010

Er is dus iets niet helemaal goed gegaan.

Daarom zei ik ook dat “OS, Programma’s e.d. kan je het beste schoon installeren.”
    Uiteraard kan het op de manier zoals jij beschrijft en meestal gaat dat ook goed….

Moderator
    unSOUND

Het kan zijn dat niet alles ook daadwerkelijk op de TimeMachine backup stond, hetzij door schijfruimte gebruik, hetzij doordat bepaalde mappen waren uitgesloten van backup…

Bijdrager
    Pieterr

Heb je al eens in de Console loggings gekeken waarom de betreffende programma’s problemen geven?

Er staat me nog vaag iets bij dat er bij een volledige (dus niet incrementele) Time Machine restore soms bepaalde “temporary” directories niet aangemaakt worden die wel nodig zijn om bepaalde (non-Apple) programma’s te laten draaien.

Bijdrager
    bobemmen

Bedankt allemaal voor deze snelle reacties!

Ik ga vanavond eens proberen het systeem opnieuw te installeren.

Wel jammer dat Time Machine dus nog niet zo werkt als dat het zou moeten werken, ik heb inderdaad een aantal mappen uitgesloten van de backup (films ed) maar volgensmij geen essentiele mappen die deze crashes zouden moeten veroorzaken.

Will Keep you updated!

Bijdrager
    bobemmen

Thanks! Werkt weer als een trein!

Bijdrager
    iep

Het is ook handig als je ons kunt vertellen wat voor foutmeldingen je hebt gekregen, er zijn er namelijk duizenden. Het is best mogelijk dat er om wat voor reden dan ook iets niet goed is gegaan bij het terugzetten van de Time Machine backup. Bestanden in de backup kunnen corrupt zijn geraakt ergens in het verleden (de reden waarom een backup pas een backup is als je ‘m succesvol terug hebt kunnen zetten; tussentijds testen of je iets uit je backup kunt terugzetten is dan ook aan te raden) of de bestanden zijn corrupt geraakt bij het terugzetten. Redenen voor het corrupt raken van bestanden kan een defecte harde schijf zijn. Zeker bij nieuwe schijven is het bij dit soort zaken wel van belang dat je ze onderwerpt aan een test om dat uit te sluiten. Schijven gaan doorgaans in het eerste half jaar van aankoop stuk of pas na 5 jaar (aldus een onderzoek van Google, een ander soortgelijk onderzoek hierover is er niet). Er zijn echter ook andere redenen waarom het mis gaat. Vaak is het probleem al opgelost door de backup voor de tweede keer terug te zetten.

Kortom: test de nieuwe schijf en je backup schijf of defecten en als dat prima is zet dan de backup nog eens terug. Dit ter aanvulling op de overige informatie hier.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.