6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Raddie

Somfy Tahoma of andere domotica?

Goedemiddag,

Binnenkort bestellen wij waarschijnlijk rolluiken voor de nieuwe kozijnen boven. Dit gaat dienen als zonwering, maar ook als extra bescherming tegen inbraak als wij niet thuis zijn. De motor die wordt aangeboden is van Somfy. Een mooi moment om eens na te denken hoe we dat gaan besturen. Een afstandsbediening was inbegrepen in onze offerte, maar ik vind een app veel handiger, denk ik. Ik ben dus eens gaan kijken naar domotica oplossingen en Somfy biedt dan de zgn Tahoma box aan. Maar ik las dat ook de HomeWizard overweg kan met Somfy systemen. De Tahoma box als link met de WiFi router als startpakket is al vrij prijzig (400-500 EUR).

Heeft iemand ervaring met dit type systeem? Wat werkt betrouwbaar, ook op afstand en volgens een voorprogrammeerbaar schema? In de toekomst wil ik graag de mogelijkheid hebben om verder uit te breiden met schakelbare (licht)schakelaars en huisbeveiliging. Er is best veel, in veel prijsklassen, dus het zou waardevol zijn om eens van de gebruikers te horen hoe zij dit ervaren en hoe prettig de iPhone / iPad apps werken. Zijn jullie tegen beperkingen aangelopen? Ik vond eenvoudige Somfy bewegingsmelders voor 129 EUR, dus het kan aardig in de papieren lopen als je dat een beetje aankleedt allemaal, maar wellicht het is zijn prijs wel waard.

Bij voorbaat alvast grote dank, groeten,

Raddie

Bijdrager
    Henriboersema

Ik zou even wachten wat Homekit te bieden heeft. Ik heb zelf ook gekeken naar Tahoma maar de aanschafprijs houd ook mij tegen. Zelf heb ik een somfy motor in mijn zonnescherm en wil die graag koppelen zonder daar 400€ aan uit te geven

Bijdrager
    BM266

Heb al een paar jaar Tahoma. Werkt perfect op iPhone of ipad. Ook in een browser rekt het goed.
    Heb ook de brandmelders van Somfy die op Tahoma box zijn aangesloten met testen gaan dan netjes alle rolluiken omhoog.

Het maken van scenario’s is heel gemakkelijk. Het is wel wat duur, maar op de investering van de rolluiken valt dat eigenlijk ook nog wel mee.

Bijdrager
    macpro

Het nadeel is dat dit allemaal gesloten systemen zijn. Dus een volledige integratie zul je er zeer moeilijk mee bereiken.
    Aan de andere kant van het spectrum heb je bijvoorbeeld van Vera of Fibaro domotica controllers op basis van Z-Wave.
    Of je gebruikt een Mac met bijvoorbeeld Indigo.
    Vooral dat laatste betekent dat je letterlijk alles aan elkaar kunt knopen, mits je het niet erg vind zelf af en toe wat te programmeren.

Bijdrager
    Henriboersema

Er staat een tahoma op marktplaats voor 275€

Bijdrager
    Raddie

Dank allemaal. Het lijkt erop dat iedereen ongeveer dezelfde worsteling kent. Marktplaats had ik inderdaad ook al bekeken, misschien goed idee als eerste startpakket..programmeren met Indigo ziet er in eerste instantie ook wel goed uit, ik ga dat misschien maar eens proberen als de dagen weer kort ennkoud worden. Nu heb ik meer behoefte aan buiten zijn:) .

Apple Homekit is voor mij nog een behoorlijke black box en welke aankondiging dan ook lijkt steeds uitgesteld te worden. En iets zegt mij dat ook dat systeem niet op prijs zal gaan concurreren met de andere aanbieders. Ergens moet je toch beginnen als het nuttig of makkelijk lijkt, blijven wachten levert ook niks op. Toch maar eens die marktplaats in de gaten houden.

Als er ondertussen nog andere inzichten zijn hoor ik die natuurlijk ook graag.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.