17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Ramy

Software voor 3D-animatie e.d.?

Welk programma voor 3D-design raden jullie me aan? Het liefste gratis, en anders met een trial periode dat ik het in ieder geval nog kan proberen voordat ik het aanschaf. Via Google kom ik behoorlijk wat tegen, maar daar staat natuurlijk niet bij wat de gebruikers ervan vinden… Blender heb ik al geprobeerd, en dat is echt drie keer niks.

Wat gebruiken jullie?

Bijdrager
    moller

http://www.cinema4d.nl/nieuws/

wel lotta monnie!

deze dubieuze link: link verwijderd door moderator

(of mag da nie?!)

Moderator
    unSOUND

Google Sketchup ?

http://sketchup.google.com/index.html

deze dubieuze link: (of mag da nie?!)

Als je de regels had gelezen, had je geweten dat dat inderdaad niet mag…

Bijdrager
    Ramy

Vooral objecten, dus Google SketchUp gaat helaas ook niet op. Toch bedankt.
    Ik ben nu Cinema 4D aan het downloaden. Is dat wat?

Bijdrager
    jeroenth

Maya is ook een goed programma,
    vooral voor het maken van animaties.
    Je kan er even een PLE van downloaden, maar je zou het in het begin wel moeilijk/raar/omhandig vinden maar je moet er ook veel tijd voor nemen om het te leren.
    C4D ook maar daar heb ik geen ervaringen mee.

Bijdrager
    Nietzman
    ”Ramy”

Ik ben nu Cinema 4D aan het downloaden. Is dat wat?

Hangt een beetje van jezelf af hè, het nadeel van Blender is z’n ridicuul hoge leercurve, met het programma an sich is in principe echt niets mis. Cinema4D is stukken gebruiksvriendelijker, maar verwacht er niet te veel van als je niet bereid bent er een shitload aan tijd in te steken.

Bijdrager
    Ramy

Thanks. Ik probeer DAZ 3D ook nog uit, en Maya. Dan zie ik wel welke het fijnste werkt. Met die shitload aan tijd die ik erin moet steken komt het wel goed, áls ik die tijd heb tenminste.:)

Bijdrager
    bonoman

Ben zelf op zoek naar een 3D programma voor architectuur. Daarnaast moet er een goede eps export zijn. Probeer nu vectorworks 2008 uit maar als ik een eps in illustrator open is het bestand leeg ;-(

Bijdrager
    xvisx
    ”Ramy”

Blender heb ik al geprobeerd, en dat is echt drie keer niks.

Waarom vind je Blender niks?
    Het programma heeft zeker een steile leercurve en kost wat doorzettingsvermogen om onder de knie te krijgen, maar uiteindelijk is het de tijd en moeite die je erin steekt dubbel en dwars waard.

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb er al een aantal geprobeerd en vind tot nu toe Cinema 4D het meest gebruiksvriendelijk.
    Blender is inderdaad voor de echte nerd.
    Maya is zeer krachtig en wordt erg veel gebruikt. Het nadeel is alleen de leercurve. En toen ik Cinema 4D gewend was, snapte ik de logica van Maya niet echt. Toch merkte ik dat Maya soms wel erg goed is. Het is alleen in vergelijking met Cinema 4D erg onstabiel. Regelmatig opslaan in Maya is dan ook geen overbodige luxe.

Verder is er ook nog idd. DAZ 3D en Zbrush.

Met veel pakketten kan je wel elk aspect van 3D maken, maar je merkt later ook wel dat sommige 3D programma’s beter zijn in texturing en de andere beter in animatie en weer een ander is beter in modeling.

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    Xigh

Ik heb zelf meerdere programma’s gebruikt, maar ben bij Cinema4d blijven hangen omdat de leercurve er niet zo stijl voor is en er veel tutorials te krijgen zijn, zowel gratis als betaald. Daarnaast is het programma in aanschaf een stuk goedkoper dan Maya omdat je het programma in stages kan kopen. In de basis heb je het programma waarmee je kan moddelen en renderen zonder problemen. Ook animeren en dergelijke is geen enkel probleem. Raak je wat meer gevorderd en zoek je meer functies dan de basis dan kun je pakketten bijkopen om bijvoorbeeld Global Illumination te kunnen toepassen en dat soort dingen of bepaalde paketten waarmee je functies om speciaal architectuur te maken of juist veel meer organische vormen. Zo is er ook de plugin Expresso wat weer speciaal voor animatie is.
    Cinema4d wordt ook meer en meer als standaard erkent in de industrie. Maya is nog wel steeds heer en meester, maar Cinema wint snel terrein. Bijvoorbeeld de Ice Age reeks is gemaakt met Cinema4d.

Als je een versie koopt raad ik je aan om R11 te kopen. Hier zijn wat omslachtigheden uit gehaald en de rendertijden gaan enorm veel sneller (iets wat je merkt als je wat meer bedreven raakt en een hoop testrenders moet maken voor bijvoorbeeld belichtingen en textures). Als tutorials kan ik je de Fluff reeks aanraden, maar er zijn genoeg gratis tutorials. Bij deze ga ik dan ook even spammen met een ander forum: http://forum.cinema4d.be Heel veel tutorials en iedereen is ook zo bereid je te helpen.

De boot hieronder heb ik als oefenprojectje gemaakt, dit begon ik na twee weken pielen met het programma en heb ik zo’n 4 weken aan gewerkt. Het skateboard heb ik na twee maanden met het programma kloten gemaakt in een middagje. Ik moet er wel bijzeggen dat ik niet van belichten en textures maken houd. Het is ook allemaal gemaakt in de basis versie van Cinema4d R10.

Laat maar weten als je nog iets weten wilt!

Bijdrager
    Xigh

Had je er wat aan of niet?

Bijdrager
    Janozua
    Inactief
    Anoniem

Ik heb een beetje gewerkt met 3d Studio max. Je kan behoorlijk veel met animatie maken maar dat kost ook veel tijd.
    Behalve 3d animatie maak je gewoon stilstaamde modellen en kan ze heelemaal photorealistisch maken.
    De enige nadeel is dat het programma heel erg duur is.
    Trouwens, ik weet niet hoe het met de andere zit maar 3d Studio max zit vaak vast…. vooral als je met grotere bestanden moet werken.

Inactief
    Anoniem

Met 3D Studio Max gemaakt:

Bijdrager
    Bart3d

hee Xigh, leuk je hier tegen te komen.
    Ook een cinema4d user, in combinatie met VectorWorks, werkt super!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.